Computerproblemen voor bemanning Atlantis
De astronauten aan boord van het Amerikaanse ruimteveer Atlantis, dat momenteel aan het internationale ruimtestation ISS is gekoppeld, werden vrijdag ruw gewekt door een alarm aan boord van de spaceshuttle. Een van de hoofdcomputers vertoonde kuren, waardoor het alarm afging.
Volgens de gezagvoerder van de Atlantis, Christopher Ferguson, ging het alarm een uur nadat de bemanning was gaan slapen af. "We werden allemaal wakker en keken elkaar aan. We vroegen ons af wat er aan hand was." De astronauten snelden naar de cockpit waar ze een back-up computer inschakelden. Binnen een half uur lagen alle ruimtevaarders weer in bed.
Het was de tweede computerstoring tijdens deze missie. Vlak voordat de Atlantis zondag aan het ISS koppelde begaf een van de vijf hoofdcomputers het. Beide keren werd het probleem met een softwareupdate verholpen, maar de technici aan boord weten nog steeds niet waar de problemen door worden veroorzaakt.
De vijf hoofdcomputers zijn cruciaal voor de terugkeer naar de aarde. Als alles volgens plan verloopt begint de Atlantis donderdag aan de terugreis. "Het gaat goed met ons", zei Ferguson. "Ik heb het volste vertrouwen dat alles in orde zal zijn als we over een paar dagen vertrekken."
Computerproblemen voor bemanning Atlantis (Foto: Novum)
I still hesitate to use spaces
in file names.
https://youtu.be/_ErjCOv2AYA?si=_nkLnNyYoH6f_n6T
Tot dat ze terugkeren althans..
m.a.w. ..Die zien we nooit meer terug!
Zeg me hoe vaak je het niet hebt zien werken?
Terwijl Linux vaak de welkomstscherm nog niet eens haalt!
It's true: The brain of NASA's primary vehicle has the computational power of an IBM 5150, that '80s icon that goes for $20 at yard sales. According to NASA and IBM, the shuttle's General Purpose Computer (GPC)--which controls, among other things, the entire launch sequence--is an upgrade of the 500-kilobyte computer the shuttle flew with until 1991.
Such an antiquated computer works just fine for NASA. The shuttle doesn't need to support a powerful graphics engine or create PowerPoint presentations or store MP3s. It focuses entirely on raw functions--thrusters on, thrusters off--which, though mathematically complex, don't require the juice that a user interface like Windows calls for. The GPC has flown so many missions with hardly a hiccup that there's no reason to replace it, even if it is just 0.005 percent as powerful as an Xbox 360. Besides, a complete overhaul would be horrendously expensive. The GPC's software would have to be completely reconfigured for a modern computer and tested until proven flawless.
For proof that you shouldn't fix a space computer if it ain't broke, consider Russia's Soyuz space capsule, which since 1974 has been running Argon-16 flight-computer software with just six kilobytes of RAM. In 2003 the Russians rewrote some of the spacecraft's software, which experts suspect led to its subsequent crash-landing in a desert in Kazakhstan.
Die software en die computers(GPC) zijn waarschijnlijk (alles bij elkaar genomen) een van de meest betrouwbare computers op aarde.
Als een computer het begeeft dan is er hardwarematig iets niet in de haak. Als het softwarematig op te lossen is dan is er ook softwarematig iets aan de hand en dan spreek je niet over begeven, maar over vastlopen hooguit.
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
4 daarvan draaien dezelfde software
In het geval 1 of meer computers het niet met elkaar eens zijn, gaan ze "stemmen" over de te nemen beslissing.
Als deze 4 allemaal op wat voor manier vastlopen of het niet met elkaar eens worden, dan is er de 5e computer. De software voor deze computer is door een compleet onafhankelijke groep mensen geprogrammeerd. Mochten de eerste 4 dan door wat voor uitzondering vastlopen door een menselijke fout, dan is er dus nog een volledig apart "vangnet".
De kwaliteit van de geschreven software behoort tot de allerhoogste ter wereld. Een fascinerend artikel hierover is hier te vinden:
http://www.fastcompany.com/magazine/06/writestuff.html
Om een idee te geven:
"This software is bug-free. It is perfect, as perfect as human beings have achieved. Consider these stats : the last three versions of the program -- each 420,000 lines long-had just one error each. The last 11 versions of this software had a total of 17 errors. Commercial programs of equivalent complexity would have 5,000 errors."
"Even the smallest error in space can have enormous consequences: the orbiting space shuttle travels at 17,500 miles per hour; a bug that causes a timing problem of just two-thirds of a second puts the space shuttle three miles off course."
"Take the upgrade of the software to permit the shuttle to navigate with Global Positioning Satellites, a change that involves just 1.5% of the program, or 6,366 lines of code. The specs for that one change run 2,500 pages, a volume thicker than a phone book. The specs for the current program fill 30 volumes and run 40,000 pages."
Het geheel wordt trouwens geschreven in een taal genaamd "HAL/S" High-order Assembly Language/Shuttle:
http://en.wikipedia.org/wiki/HAL/S
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken