[DTM] Uitslag race Lausitzring
Martin Tomczyk heeft op de Lausitz Ring zijn tweede DMT-zege op rij geboekt. De Audi-coureur bleef Timo Scheider en Bruno Spengler voor. Ook greep hij de leiding in de puntenstand. Renger van der Zande kon het resultaat van de vorige race niet herhalen en werd dit keer veertiende.
Spengler ging in de beginfase van de wedstrijd aan de leiding, voor Jamie Green die na enkele ronden door Tomczyk uitgeremd werd. De Duitser verkleinde daarna het gat met de Canadees om daarna bij de eerste pitstop de leiding te grijpen. Scheider lag in de beginfase van de race zevende, maar door pas laat zijn eerste pitstop te maken profiteerde hij van een lege baan om zo tijd goed te maken. Hij kwam hierdoor na zijn tweede stop op de tweede plaats terecht, voor Spengler.
Green ging voor een lange tweede stint, maar dat pakte voor hem niet goed uit, omdat hij terugzakte van de vierde stek naar plaats zeven. Hij werd uiteindelijk nog wel zesde, omdat Miguel Molina zichzelf door een spin uit de race elimineerde. Hij eindigde wel achter Gary Paffett en Oliver Jarvis. Tom Kristensen werd bij zijn eenmalige terugkeer naar de DTM zevende. De Deen was de vervanger voor Mike Rockenfeller die vorige week op Le Mans zwaar crashte.
Uitslag race
Pos. | Rijder | Team | Tijd |
1 | Martin Tomczyk | Audi Sport Team Phoenix | 1:10:52.902 |
2 | Timo Scheider | Audi Sport Team Abt | +5.436 |
3 | Bruno Spengler | H.W.A. GmbH | +14.300 |
4 | Gary Paffett | H.W.A. GmbH | +17.604 |
5 | Oliver Jarvis | Audi Sport Team Abt | +18.633 |
6 | Jamie Green | H.W.A. GmbH | +19.397 |
7 | Tom Kristensen | Audi Sport Team Abt | +23.259 |
8 | Filipe Albuquerque | Audi Sport Team Rosberg | +24.956 |
9 | Christian Vietoris | Persson Motorsport | +25.846 |
10 | Maro Engel | Mücke Motorsport | +26.674 |
11 | Mattias Ekström | Audi Sport Team Abt | +29.182 |
12 | Ralf Schumacher | H.W.A. GmbH | +31.737 |
13 | David Coulthard | Mücke Motorsport | +44.504 |
14 | Renger van der Zande | Persson Motorsport | +46.956 |
15 | Rahel Frey | Audi Sport Team Phoenix | +59.739 |
DNF | Miguel Molina | Audi Sport Team Abt | +10 Ronden |
DNF | Edoardo Mortara | Audi Sport Team Rosberg | +17 Ronden |
DNF | Susie Stoddart | Persson Motorsport | +52 Ronden |
Stand
Pos. | Rijder | Team | Punten |
1 | Martin Tomczyk | Audi Sport Team Phoenix | 30 |
2 | Bruno Spengler | H.W.A. GmbH | 29 |
3 | Timo Scheider | Audi Sport Team Abt | 19 |
4 | Mike Rockenfeller | Audi Sport Team Abt | 14 |
5 | Ralf Schumacher | H.W.A. GmbH | 14 |
6 | Jamie Green | H.W.A. GmbH | 13 |
7 | Oliver Jarvis | Audi Sport Team Abt | 10 |
8 | Mattias Ekström | Audi Sport Team Abt | 9 |
9 | Gary Paffett | H.W.A. GmbH | 9 |
10 | Edoardo Mortara | Audi Sport Team Rosberg | 3 |
11 | Maro Engel | Mücke Motorsport | 3 |
12 | Tom Kristensen | Audi Sport Team Abt | 2 |
13 | Filipe Albuquerque | Audi Sport Team Rosberg | 1 |
Hoop volgend jaar op nog iets meer strijd met BMW erbij, maar dan moet de DTM ook wat minder mickey mouse circuits aan gaan doen in mijn ogen.
Als het aan mij ligt mogen ze de chicane op Hockenheim weer iets verder het bos in gaan leggen. (en niet zoals vorig jaar een tweede race op Hockenheim op een nog verder ingekort circuit gaan rijden)
Lausitzring iets meer de oval gebruiken zodat start/finish een nog betere inhaalplek wordt en op de achterkant je mogelijk een tweede punt krijgt. (Ik moet toegeven het is wel eens minder geweest op de Lausitzring met inhaalacties en dat is op zich ook wel weer triest)
Monza eerste chicane iets verder leggen of de tweede er uit zodat je een langer stuk krijgt richting de 2 Lesmos bochten en dan daar gaan racen.
Zandvoort..... ook een optocht circuit voor dit soort auto's
Brans Hatch rijden ze ook een verkort micky mouse circuit
Norisring is vaak een optocht aangezien de hairpin na het wel mooie lange rechte stuk toch altijd een do or die moment, gewoon te krap voor meerdere lijnen.
En die race in China/Shanghai geloof ik vorig jaar
Misschien ligt het voor een deel aan de DTM auto op zich, maar een groot aantal circuits hebben ook gewoon de mogelijkheden niet en die zoek je toch echt zelf op.
Wat voor een Formule Renault auto een mooi circuit is kan voor een DTM een micky mouse circuit zijn.
Als je vorig jaar bijvoorbeeld de laatste 2 race hebt gezien even de crashes daargelaten snap je dat dit echt geen DTM circuits zijn. Hockenheim ingekort zodat je zeker weet dat ze niet meer kunnen inhalen en Shanghai was echt helemaal een ramp.
Inhalen door een betere pitsstrategie heb ik echt wel bewondering voor en ook leuk om te zien / in de gaten te houden, maar op de baan is toch waar je echt voor kijkt.
Die DTM-auto's zitten zo vol flapjes en spoilers dat je vervuilde luchtstromen zoals bij de F1 in de hand werkt. Zeg dan maar dag tegen inhalen. Ik zat van het weekend ook naar de Superstars te kijken (Italiaanse tourwagenklasse met BMW, Maserati, Mercedes, Chevrolet) en daar zag je dat wat minder aerodynamica en meer power een leuk raceweekend kan geven. Ik moet toegeven dat als ik moet kiezen tussen WTCC, Superstars, DTM en (British) Superbikes ik meestal DTM en WTCC opneem, omdat ik toch al weet dat in de WTCC de Chevy's gaan winnen en de DTM race saai gaat zijn
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken