FIA beperkt gebruik geblazen diffuser toch niet
Autosportfederatie FIA wil vanaf de komende Grand Prix van Spanje het gebruik van de geblazen diffuser gaan beperken. Alle Formule 1-teams hebben een brief gekregen waarin staat dat ze vanaf dit weekend veel minder uitlaatgassen door de diffuser kunnen laten lopen als een rijder zijn gaspedaal niet gebruikt.
Voor het seizoen 2011 wordt door de teams stevig ingezet op de geblazen diffuser, omdat hier extra neerwaartse druk kan worden gevonden. Bij het concept van de geblazen diffuser worden er hete gassen door de achterzijde van de auto geblazen. Door dit ook toe te passen als een rijder geen gas geeft kan de neerwaartse druk constant worden gehouden. Dit doen de teams door een softwarematige aanpassing in de motor om de prestaties op te schroeven, maar de FIA steekt hier nu een stokje voor.
In een schrijven van de FIA staat dat als een rijder remt nog maar slechts tien procent van de maximum hoeveelheid uitlaatgassen door de diffuser laten stromen. Dit omdat de autosportfederatie wil dat het gaspedaal alleen maar gebruikt wordt om het koppel te verhogen en niet voor het verhogen van de aerodynamische prestaties.
Overigens is het op deze manier gebruiken van de geblazen diffuser schadelijk voor de motor, omdat de kleppen niet helemaal gesloten worden. Met name Red Bull Racing zou van het principe gebruik maken in het laatste deel van de kwalificatie. Ook andere renstallen werkten aan of hadden een dergelijk systeem dat nu met de nieuwe maatregelen nu minder effectief zal zijn.
Update 11:34 uur
Autosportfederatie FIA heeft laten weten het gebruik van de geblazen diffuser voorlopig toch niet te willen beperken. Het instellen van beperkingen zou voor een aantal teams te kort dag zijn, omdat ze voor de Grand Prix van Spanje de software voor de motoren en de set-up voor de auto's aan zouden moeten passen. De beperking staat nu op het programma van de eerstvolgende vergadering van de Formule 1 Technical Working Group. De FIA wil proberen om het gebruik van de geblazen diffuser na de vergadering zo snel mogelijk aan banden te leggen zonder dat er teams door het gebrek aan tijd in de problemen komen.
Overigens wel raar dat deze maatregel zo kort op de volgende GP genomen wordt. Vraag me af of de teams hier wel op zitten te wachten. Wellicht handiger geweest om dit pas in de zomerstop te introduceren.
http://sport.fok.nl/nieuw(...)fuser-in-spanje.html
Williams is dus geen geld kwijt, omdat het design nog steeds legaal is. En ik heb niet gehoord dat Cosworth over die 'geblazen' optie beschikt, dus hebben ze er minder last van.
Misschien dat het Renault team er voordeel van heeft, want die heeft geen geblazen diffuser, maar een geblazen vloer. Ben benieuwd hoe ze dat gaan meten.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
dus zo moeilijk kan het niet zijn én men moet na afloop van de race/kwali de motor software inleveren. (fia leest dit zelf uit, uit een verzegelde box) Dus ook daar kan men zien wat er gedaan is met het motor management
Je mag namelijk de aerodynamica van de auto niet moedwillig veranderen behalve door de beweegbare achtervleugel. Alleen wordt er in de reglementen gesproken over onderdeel van de auto en niet letterlijk over de motor. Dat wordt nu aangepast waardoor ook deze loophole gesloten wordt.
Zo is vorig jaar ook de loophole met de F-Duct gesloten.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Nu willen ze deze regel midden in het seizoen veranderen en dat is wel opvallend.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken