Eén adres bij klachten over luchtvaartmaatschappij

Luchtvaartmaatschappijen moeten zich binnenkort verplicht aansluiten bij de Geschillencommissie Luchtvaart. Nu kunnen consumenten zich al met klachten over tientallen maatschappijen bij de onafhankelijke commissie melden, maar dat is niet mogelijk voor bedrijven die niet zijn aangesloten. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Joop Atsma (CDA) gaat dat veranderen.

De commissie behandelt sinds juli vorig jaar ruzies tussen passagiers en luchtvaartmaatschappijen over passagiersrechten. Het gaat onder meer om vergoedingen voor annuleringen en vertragingen. Die worden nu vaak niet uitbetaald. De commissie is een initiatief van een groep maatschappijen en de Consumentenbond.

De staatssecretaris werkt aan een wetsvoorstel om alle luchtvaartmaatschappijen te dwingen de commissie te erkennen. Wanneer het voorstel klaar is en naar de Tweede Kamer wordt gestuurd, is nog niet bekend.


Eén adres bij klachten over luchtvaartmaatschappij (Foto: Novum)