'Spoorverkeer niet winterproof'

Het spoorverkeer in Nederland is ondanks vele genomen maatregelen niet 'winterproof' gebleken. Dat schrijft reizigersorganisatie de Maatschappij voor Beter OV zondag naar aanleiding van de chaos op het spoor op 4 december in een open brief aan de NS, ProRail en de minister van Infrastructuur en Milieu.

"Ondanks het feit dat er niet eens sprake was van extreme weersomstandigheden (want dat is een dagje sneeuw nu eenmaal niet), heeft de spoorsector in grote delen van het land gefaald bij het verzorgen van een adequaat treinverkeer. Ook bereiken ons berichten dat de informatie aan gestrande reizigers wederom beneden peil was. Het lijkt wel of de spoorsector zich niet op zomerse warmte en winterse koude heeft voorbereid, maar dat het systeem nog slechts bestand is tegen de heetste winter en koudste zomer," schrijft de reizigersorganisatie.

Voor Beter OV rekent het de vervoersbedrijven bovendien zwaar aan dat zij reizigers ondanks adequate voorbereidingen toch in de kou hebben laten staan. Zo hebben reizigers op 10 oktober meegewerkt aan een oefening voor een speciale winterdienstregeling. De reizigersorganisatie stelt dat daar tegenover moet staan dat ook op een winterse dag de treinen gewoon rijden.

"Reizigers die zich hebben onderworpen aan een winterproef, moeten daarna ook kunnen rekenen op een spoorverkeer in de categorie winterproof. Onze organisatie heeft zich ernstig gestoord aan hardnekkige berichten op onder meer teletekst en internet dat de treinen 'wegens winterse omstandigheden' met vertraging reden. Die winterse omstandigheden zijn niet de oorzaak van de narigheid die tienduizenden reizigers heeft getroffen. Het gaat hier om technische onvolkomenheden aan infrastructuur en rollend materieel. Het is tekenend dat de spoorsector zo de neiging heeft, al te gemakkelijk externe factoren de schuld te geven van zijn falen."

In de brief vraagt Voor Beter OV dan ook welke maatregelen het ministerie en de vervoersbedrijven willen nemen 'om te zorgen dat de Nederlandse treinreiziger voor zijn dikbetaalde treinkaartje voortaan een dienst krijgt die van voldoende kwaliteit is.'