'Turkse piloten onschuldig bij Poldercrash'
De piloten van het vorig jaar neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines bij Schiphol valt weinig te verwijten. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven in een voorlopig rapport over de crash. De raad legt de schuld vooral bij Boeing, schrijft De Telegraaf.
De vliegtuigfabrikant wordt door de onderzoeksraad verantwoordelijk gehouden voor de defecte hoogtemeter. Die meter stuurde de automatische piloot aan. Die 'dacht' daardoor dat het vliegtuig te hoog zat, waardoor het snel de daling inzette en feitelijk uit de lucht viel. Bij de crash voor de Polderbaan kwamen negen mensen om.
Onder de slachtoffers waren de piloten. Die hoorden voor het ongeluk weliswaar waarschuwingssignalen, maar kenden de defecte, tweede hoogtemeter in de cockpit van de Boeing 737 niet. Daardoor gingen ze uit van de eerste, wel werkende hoogtemeter en dachten dat er niks aan de hand was.
Volgens de krant haalt het rapport ook uit naar de Nederlandse luchtverkeersleiding. Die lieten het toestel volgens de regels landen, maar de raad vindt dat het vliegtuig voor de landing een te scherpe bocht moest maken.
Het definitieve rapport zal niet voor 25 februari, de datum van het ongeluk, verschijnen. Het wordt volgens een woordvoerder van de onderzoeksraad waarschijnlijk eind maart.
Ik zou zeggen dat het net zo goed de fout is van degene die er voor moet zorgen dat een piloot zijn vliegtuig kent.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
Voel me al weer stukken veiliger in een vliegtuig
Als vlieger is je primaire taak die kist in de lucht houden, no matter what instrument is/will fail.
Dus een RA faalt, dus we praten de "stuurmanskunsten" van deze heren maar meteen goed?
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
Mijn laatste Vape review: [Magma RDA clone (via ea-sigaret.nl)
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat de piloten verantwoordelijk zijn voor het ongeluk. Dat is duidelijk niet zo. Echter wil dat niet zeggen dat met adequate kennis van het vliegtuig het ongeluk niet voorkomen had kunnen worden.
De onderzoekscommissie stelt dat de piloten niet schuldig zijn aan de crash, daar ben ik het mee eens. Dat ze niets te verwijten vallen, dat vind ik niet.
Ten tweede hebben ze gefaald om de autopiloot goed te monitoren zoals een piloot hoort te doen. Als ze dat wel naar behoren hadden gedaan hadden ze simpelweg de autopiloot op tijd uit gezet en met de hand verder gevlogen.
Ten derde hebben ze dus ook gefaald op tijd gas te geven omdat ze waarschijnlijk met iets anders bezig waren dan met vliegen waardoor ze niet doorhadden dat ze de grond in vlogen. Dit is een gevalletje Controlled Flight Into Terrain, en dat is niet de schuld van Boeing, dat is de schuld van piloten die niet deden wat ze moesten doen: een vliegtuig vliegen.
Je kan het de piloten verwijten, boeing heeft al een waarschuwing ??gegeven en je moet nooit op de automatische piloot vliegen als de hoogte meter die als input gebruikt wordt stuk is.
Zoals ik al zei: het is niet de schuld van de piloten dat er een crash was, het is wel zo dat deze voorkomen had kunnen worden.
Nogmaals, er ging een alarm af, die ze genegeerd hebben, en daarnaast speelde het probleem al veel langer als 2 seconden.
Er zitten geen GPS hoogtemeters in hoor
Zo kun je ook lezen dat de autopiloot dacht dat het toestel te hoog vloog, ook dit klopt niet volgens mij, als ik me het voorlopig rapport goed kan herinneren. De autopiloot dacht juist al (bijna) geland te zijn. Maar dit weet ik niet 100% zeker.
Het klinkt een beetje als een politieke conclusie, dit druist in tegen alle logica.
Als je landingsbaan nog niet bereikt is en je krijgt een low altitude -warning dan breek je direct de landing af.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=
- - - - war is peace - - - - freedom is slavery - - - - ignorance is strength - - - -
Goed, tegenstrijdig een beetje, te laat doorhebben en toch reageren op iets, maar schijnbaar genoeg tijd om vol gas te geven en dan de throttle weer los te laten?
Ik denk dat we het 100% eens zijn eigenlijk. Ik stelde dat de crash niet is veroorzaakt door de piloten maar dat het verwijtbaar is dat de piloten de crash niet hebben voorkomen.
Wat wel bekend is, is dat de linker RADALT defect was, was tijdens eerdere vluchten ook al opgemerkt!
100% verwijtbaar. Als je piloten had die wél aan het opletten/vliegen waren, dan was dit toestel zonder problemen geland. Een piloot moet vliegen en monitoren. Dat hebben ze niet of niet goed gedaan waardoor ze de grond in zijn gevlogen. Ok, de crash is niet direct door ze veroorzaakt, maar als ze gewoon hun werk hadden gedaan, waren ze niet gecrashed.
Voor zover ik weet baseert de autopiloot zich alleen op de baro- en radiohoogtemeter.
Wat je net beweerde klopt sowieso niet, de radiohoogtemeter wijkt per definitie af van de baro-hoogtemeter, dus dan zouden die alarmbellen van je constant moeten rinkelen.
Lees dat de radalt van bijna 2000 naar -8 feet sprong, als er iets had moeten gebeuren waren het wel de belletjes uit de film in dat geval.
iets verkeerds gegeten?
Natuurlijk zijn ze niet 'schuldig' aan de crash in die zin dat ze moedwillig zichzelf de grond ingeboord hebben of de crash niet probeerde te voorkomen. Maar zeker als er drie personen in de cockpit zitten moet er tenminste eentje opvallen dat er iets niet klopt. Je kunt altijd de autopilot overriden en handmatig verder vliegen. Dit komt zelfs wel vaker voor wanneer er een slechte vector gegeven wordt, de wind niet meewerkt of de autopiloot gewoon een kuur heeft. En een go-around, balked landing initiëren moet voor het systeem ook geen probleem zijn. Verder hadden ze referentie aan hun DME reading (afstand in nautische mijlen tot de baan). Die gaan ook gepaard met hoogtes. Zoals een final intercept altitude en een outermarker. Bovendien zouden ze aan de glideslope indication kunnen zien of ze op het juiste glijpad zaten.
In mijn ogen had de crash zeker voorkomen kunnen worden. Zeker als je defecte hoogtemeter in de TAL is aangedragen moet je kijken naar de impact op operatief gebied. Vaak staat daar dan iets als 'auto-coupled approaches CAT II/III affected, review requirements'. Dus ik vind dat ze onvoldoende alert waren, tot het moment dat het al te laat was. De handelingen die daarna niet hielpen zijn ook betwijfelenswaardig wanneer de autothrottle nog altijd gehanteerd werd. Het is niet alsof er dan een waarde op het scherm alleen veranderd. De hendels bewegen mee en dan moet je dus meteen op actie over. Maar goed. Ik begrijp dat zij ook liever veilig geland zouden zijn en achteraf is het altijd makkelijker praten en hebben er toch aardig wat mensen het voorval overleeft. Dat sommigen daarom de heren beschouwen als helden gaat voor mij echt veel te ver. Zoals gezegd hadden ze meerdere indicaties dat er iets verkeerd was en omdat ze er te blind voor waren gingen ze pas over tot actie toen het al te laat was.
In a sky of a million stars
Op nu.nl staat het zo:
Als je de piloten (posthuum) gaat verwijten, komen er hier weer rellen !!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken