[Special] Hamilton wereldkampioen 2008

Lewis Hamilton heeft zich vandaag in Brazilië tot wereldkampioen gekroond. De Brit pakte op Interlagos vier punten en hield één punt over op Felipe Massa in de titelstrijd.

Hamilton toonde bij de seizoensopener in Australië meteen wat zijn doel was voor 2008. In een krankzinnige race met maar zeven man aan de finish bleef de jonge McLaren-coureur uitermate cool, waar zijn opponenten van Ferrari volop fouten maakten. Massa begon als vierde aan de race maar schoof al in bocht één van de baan. Kimi Räikkönen moest als regerend kampioen van de vijftiende plaats starten en kwam klem te zitten achter langzamere coureurs en maakte zichzelf gek en ging er tweemaal in dezelfde bocht af.

Ondertussen was er niemand in staat Hamilton aan te vallen, waardoor de Brit met tien punten in de zak naar Sepang kon afreizen. In Maleisië was het vooral Ferrari wat de klok sloeg en leek het zelfs lange tijd een zesde plaats voor de eerste negroïde coureur ooit in de F1 te worden. Tot halverwege de race Massa eraf stuiterde en Hamilton een plekje won.

In Bahrein zagen we wederom een nieuwe winnaar dit jaar. Toen de motoren zwegen stond Massa op de hoogste trede. Naast hem kwamen Räikkönen en Robert Kubica. Hamilton leek wel permanent op half vermogen te rijden en kwam al snel in het middenveld terecht. Toen Alonso ineens voor hem reed, leek er iets te knappen bij de Brit. Hij reed zijn neus onder de zilverrode wagen vandaan en moest bijna een complete ronde afleggen met die halve neus alvorens hij bij zijn pitcrew was. Daarna was de dertiende plek het maximaal haalbare en kon de Ferrari-Fin de leiding in het kampioenschap overnemen.

Op de baan in Barcelona moest Hamilton lijdzaam toezien hoe de Ferrari's oppermachtig waren. Räikkönen won voor Massa en de Brit. De race werd vooral gekenmerkt door de crash van Heikki Kovalainen. De Fin van McLaren schoof in de 22e ronde keihard van de baan af en werd door een helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Op 11 mei reden de coureurs in Turkije hun rondjes. Ook dit jaar was het Massa die won in het land van Atatürk. De Braziliaan staat daar nu op een hattrick. Hamilton kwam na een driestopper op de tweede plaats over de streep voor WK-leider Räikkönen. Vooraan was het een best spannende race, maar verder gebeurde er weinig.

Tijdens een vermakelijke race op Monaco toonde Hamilton dat hij ook kan improviseren. De Brit maakte in ronde zeven een foutje en liep een lekke band op. De crew van McLaren tankte de wagen helemaal af en zag hun coureur op plaats vijf zijn race vervolgen. Vooraan ging Massa er als een haas van door op een kletsnatte baan. Räikkönen volgde op gepaste afstand en leek niet erg happy op de verraderlijke baan. Het feest begon pas goed toen zowel David Coulthard als Sébastien Bourdais vlak na elkaar in Massenet er hard afgingen. Om de beide wrakken te bergen kwam de Safety Car de baan op.

Weg voorsprong voor Massa, die zijn teamgenoot een drive through-penalty zag krijgen omdat hij te laat banden op zijn auto had voor de race. Daardoor kwam Kubica tweede te liggen en die reed erg hard door om de Ferrari voor hem te bedreigen. Hetgeen lukte want Massa werd nerveus in schoof rechtdoor in Sainte Devote waarna de Pool aan de leiding kwam. Toen de BMW-coureur naar binnen ging, kwam Hamilton weer aan de leiding van de race. Omdat er veel benzine in de McLaren zat, kon de Brit erg lang door. Na zijn tweede stop kwam de jonge McLaren-coureur gewoon als leider uit de pits en leek hij ontketend.

Nadat er een aantal coureurs naar slicks gingen, werd het een boeiend geheel. Eerst klapte Nelson Piquet jr. van de baan af en niet veel later lanceerde Nico Rosberg zichzelf bij het zwembad. En weer was de Safety Car nodig om de rotzooi die van de Williams af kwam op te ruimen onder veilige omstandigheden. Toen de baan weer vrij gegeven werd ging het wederom mis. De ster van de dag was Adrian Sutil die op dat moment vierde lag, maar door Räikkonen's toedoen haalde de Force India de streep niet. De Fin verloor de controle over zijn auto en reed de Duitser van de baan af. Hamilton won in Monaco pas zijn tweede race van het jaar. Tevens stond hij na deze race drie punten voor op Räikkönen in de titelstrijd

Tijdens de Canadese Grand Prix hadden we weer een nieuwe winnaar. Robert Kubica won namelijk voor Nick Heidfeld en David Coulthard. Gesprek van de dag was het pitincident. Hamilton reed aan de leiding voor Kubica en Räikkönen toen Bernd Maylander de Safety Car de baan op reed. Die was noodzakelijk omdat Sutil stil gevallen was. Toen de Fin en Kubica Hamilton passeerden tijdens de pitstop, leek het alsof de Brit als derde de race moest vervolgen. Tot de McLaren-coureur niet zag dat het rode licht bij de pituitgang aan stond en dus vol op de Ferrari reed. Om de chaos compleet te maken reed Rosberg zijn Williams kapot op de achterkant van Hamilton. BMW-coureur Kubica was de lachende vierde in dit geval; hij stond rechts van de chaos en reed onbeschadigd weg toen het licht op groen ging. Inmiddels ging Heidfeld aan de leiding voor Rubens Barrichello en Kazuki Nakajima. Nadat deze drie gestopt waren, vond Kubica zich als tweede terug achter zijn teamgenoot. Echter was de Pool sneller dan de Duitser. Heidfeld moest daarna nog knokken met Fernando Alonso, die daarna met versnellingsbakproblemen van de baan spinde. Aan de finish stond BMW ineens aan kop van de constructeurstitel en leek hun eerste man kandidaat voor de titel en stond ook eerste in de stand.

In Frankrijk was Ferrari weer oppermachtig. Ondanks een losse uitlaat bij Räikkönen kwam een dubbelzege nooit in gevaar. Helaas voor de Fin koste dat probleem hem wel de zege. Hamilton moest van een dertiende plek starten en was eigenlijk de hele race kansloos voor punten. De winst van Massa zorgde ervoor dat de Braziliaanse fans sinds 1993 weer een WK-leider hadden.

Op een nat Silverstone verzopen beide Ferrari's. Räikkönen hield de schade beperkt met een vierde stek, maar Massa werd de clown van de dag met diverse spins en eindigde als dertiende. Her en der schoven er wagens de baan af en het gevaar van dat ene kleine moment van verslapping lag de hele race voor iedereen op de loer. Hamilton was in zijn thuisrace diegene die als enige van de titelkandidaten een goede race reed. Na de finish zag hij Heidfeld en Barrichello zich melden voor de andere podiumplaatsen.

Ook in Duitsland won de Brit. Het was voor het eerst sinds 1998 dat McLaren-Mercedes won op de baan, waar ook de DTM rijdt. De eerste helft van de race was erg saai en heerste Hamilton enorm. Toen Timo Glock hard de pitmuur in vloog, werd de race leuk. De Safety Car kwam weer eens van stal om de rotzooi te kunnen laten opruimen. Velen doken naar binnen, maar Hamilton bleef waar hij was, namelijk op de bumper van Bernd Maylander. Gevolgd door Heidfeld en de verrassende Piquet jr. De Renault-coureur was net de pits in geweest toen Glock crashte en won dus vele plaatsen toen iedereen naar binnen ging. Nadat de Safety Car naar binnen ging trapte Hamilton zijn pedaal vol in en stampte tot de benzine totaal uit zijn bolide verdwenen was. Na zijn noodzakelijke stop reed Massa voor zijn neus, en reed halve Nederlander Piquet jr. op de eerste stek rond. Lewis Hamilton was soms wel twee seconde per ronde sneller dan de Ferrari en was er snel bij. En zo mogelijk nog sneller er voorbij, met een geniale actie in de hairpin. In volle vaart denderde de nieuwe kampioen door naar de Renault en die nam al snel genoegen met de tweede plaats. Räikkönen en Kubica werden zesde en zevende en haakte iets af in de titelstrijd.

Ook dit jaar was het in Hongarije vrij saai tot er bij Bourdais, Barrichello en Nakajima wat brandjes ontstonden tijdens het bijtanken. Het waren geen grote brandjes, maar het maakte iedere ingedutte toeschouwer weer wakker. Massa reed langzaam weg bij Hamilton, die nooit bedreigd werd door Kovalainen. Ineens ging er een McLaren even van de baan. Het was de Britse coureur die een lekke band had opgelopen. Hamilton viel ver terug. Met nog een drie rondjes te gaan stond Massa ineens stil. De motor van de Ferrari was geploft wat veel rook opleverde. De Fin van McLaren pakte het cadeautje met beide handen aan en won zijn eerste race ooit voor Glock en Räikkönen. Hamilton werd vijfde en bleef aan de leiding in de titelstrijd.

De eerste race op het stratencircuit van Valencia was niet erg verheffend. Massa won overtuigend voor Hamilton en Kubica. Er waren twee momentjes van betekenis, namelijk de startcrash van Alonso en de geplofte motor van Räikkönen.

In de Belgische Ardennen was het een vrij matige race waarin Räikkönen leek te gaan winnen tot er wat regen kwam. Toen zat ineens Hamilton erg dicht op de staart van de Ferrari-coureur. In de Bus Stop-chicane kwamen beide heren elkaar drie rondjes voor het einde tegen en kon de Brit niet anders dan rechtdoor gaan. Hij gaf de eerste plek meteen weer terug aan de Fin, maar pakte hem in de meteen volgende La Source-hairpin al terug. Samen glibberden ze richting de eindstreep en het ene moment ging de ene coureur naast de baan en het andere moment de andere. Tot Kimi Räikkönen wat hard op zijn gaspedaal trapte bij het uitaccelereren en zijn bolide de muur in hing in Blanchimont. Massa was inmiddels aangesloten maar hij maakte het Hamilton niet meer lastig. Heidfeld was de held van de laatste ronde, hij reed vijf man voorbij en pakte de laatste podium plaats. Twee uur na de race is Hamilton zijn zege kwijt geraakt wegens afsnijden en te snel weer aanvallen in de Bus Stop en La Source. Hierdoor won Massa voor Heidfeld en ging de laatste beker naar Hamilton die 25 seconde bijgeteld zag worden bij zijn eindtijd.

Monza was misschien wel de meest historische race van het jaar. Het hele weekend was het erg slecht weer. Op zaterdag verraste Toro Rosso met pole voor Sebastian Vettel en Bourdais op plek vier. In de regen startte de wagens achter de Safety Car en werd pas na twee rondes los gelaten. Vettel vertrok snel en werd eigenlijk nooit bedreigd door wie ook. Hamilton en Räikkönen begonnen in het middenveld en ploeterden zich een weg naar voren, waarin de McLaren beter naar voren kwam dan de Ferrari, die in de regen moeilijker te besturen zijn. Er waren overal veel gevechten, behalve aan de kop. Hamilton kreeg veel kritiek over zijn inhaalacties op Glock, Alonso en Mark Webber. Vettel pakte zijn eerste zege, en dat in een auto waarmee je nooit kon winnen aldus de kenners. Kovalainen werd netjes tweede voor Kubica. Massa werd zesde en Hamilton zevende. Räikkönen nam afscheid van zijn titelaspiraties door negende te worden.

Tijdens de eerste nachtrace in Singapore in de F1 kregen we wederom een verrassende winnaar. Fernando Alonso profiteerde van de Safety Car-situatie nadat Piquet jr. zijn Renault afschreef. In de rest van de race toonde de Spanjaard dat hij één van de beste van de twintig rijders is. Rosberg werd knap tweede en Hamilton zette weer een stap dichter naar de titel door derde te worden. Massa nam tijdens zijn stop de hele tankinstallatie mee en was daarna kansloos voor een goede klassering. De andere Ferrari-coureur, Räikkönen, reed te hard over de kerbstones en stond ineens in de muur.

Won hij in Singapore nog met geluk, in Japan was Alonso gewoon veruit de sterkste. In de eerste bocht had bijna iedereen problemen met remmen. Gevolg was dat Hamilton, Räikkönen, Kovalainen en Massa erg ver doorschoten. Alonso en Kubica schoten ook iets door maar minder ver dan de vier man voor hen, dus zij konden als eerste en tweede de race vervolgen. In de tweede ronde ging Hamilton Massa voorbij die wijd ging en vervolgens tegen de Brit aan te rijden. Als laatste kon de McLaren-coureur zijn weg vervolgen. Beide konden zich daarna melden voor een drive trough-penalty.

Na de eerste stop was Alonso de leider en gaf die leiding nooit meer weg. Kubica kon ook niet echt aanvallen. Hij moest eerder proberen zijn tweede plaats niet te verliezen aan Räikkönen. Dat lukte na een mooi gevecht. Massa maakte zich in de rest van de race niet populair door eerst Webber op een gevaarlijke, maar stiekem wel een mooie, manier in te halen. En later Bourdais die de pit uit kwam, rond te tikken. De gekte werd nog groter toen niet Massa maar Bourdais bestraft werd voor dit incident.

In China kon Hamilton op papier kampioen worden, maar tijdens de race leek het geen moment waarheid te worden. De Brit deed wat hij moest doen en dat was winnen. Achter hem kwam Massa als tweede over de streep nadat Räikkönen hem erlangs liet. Het was niet echt een spannende of boeiende race, maar de spanning om de titel vergoedde een hoop. Beide heren reisden naar Brazilië af met de wetenschap dat Massa zeven punten minstens, dus een tweede plaats, moest behalen om kans te houden op de titel. Maar dan nog was het afhankelijk waar Hamilton gefinisht zou zijn.

In Brazilië was het een knotsgekke race. Vlak voor de start was er een stortbui en werd de start met tien minuten uitgesteld. Nadat de race eindelijk begonnen was, schoven Coulthard, in zijn laatste race, en Piquet al in de eerste bochtencombinatie van de baan. Massa nam resoluut de leiding en Hamilton volgde rustig op de vierde stek. Al snel kwam iedereen binnen voor droogweerbanden. Van spanning om de race-overwinning was de hele race geen spraken. Massa was oppermachtig en Hamilton controleerde op de vierde en soms vijfde stek de titelstrijd. Toen het kort voor het einde ging regenen en iedereen voor zekerheid regenbanden ging halen in de pits passeerde eerst achterblijver Kubica en direct daarna nummer zes Vettel de controlerende Hamilton. Op dat moment was de titel voor Massa. Toen Massa over de finish kwam leek hij kampioen. Wat niemand door had, was dat Glock nog op slicks reed en dus veel minder hard ging dan Vettel en Hamilton. Het leek zelfs wel of de Brit het zelf niet door had dat toen hij de Toyota voorbij ging, een paar honderd meter voor de finish, hij de titel pakte. En zo kwam er een bizar slot aan een spannend seizoen.