Massa: "Meer crashes zonder traction control"
"Het verbod op tractiecontrole is beter voor de show", vertelt Massa. "Het rijden is leuker, maar ook gevaarlijker. Er zullen vaker coureurs crashen, want het is heel makkelijk om de achterkant van de auto te verliezen. Voor mezelf is het vooral moeilijk in de langzame bochten. Bij het uitaccellereren moet je heel voorzichtig zijn met je gaspedaal."
Het afschaffen van de elektronische hulpmiddelen heeft als doel de sport aantrekkelijker te maken, maar Massa denkt niet dat er meer inhaalacties zullen plaatsvinden: "Als je dicht achter een andere auto rijdt, verlies je nog steeds veel downforce. Daar verandert niks aan. Met de huidige aerodynamische regels blijft inhalen bijzonder moeilijk."
Deze testweek zal Massa zijn Ferrari nog testen op het circuit van Jerez. Ook zijn oude teamgenoot, Michael Schumacher, zal in de Ferrari plaatsnemen. Massa is nog steeds vol lof over de zevenvoudig kampioen: "Het is erg leuk om weer samen te testen. Michael is een geweldige coureur en hij kan ons erg goed van dienst zijn bij de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar.
Massa, je moet gewoon rijden met die bak. Als het te makkelijk wordt kun je iedere zogenaamd goeie coureur wel redelijk snelle tijden laten rijden. Zonder hulpmiddelen worden de goeie coureurs van de geniale gescheiden. Doe je best dan maar om een plekje bovenin de F1 te veroveren.
Massa ga ik steeds meer als een 'net niet' coureur zien. Wel goed, maar niet van het niveau Raikkonen/Alonso/Schumacher/Prost/Senna enz.
Senna @ Monaco 1984
Het kan dus wel, zonder traction control op een gladde natte baan. Mja misschien iets te hoog gegrepen voor Massa..
Zonder traction control is Formule 1 weer een echte sport, en met de berichten die Massa de media in helpt zit hij zichzelf in een underdog positie te lullen. Mocht hij dan volgend seizoen door de mand vallen kan hij altijd zeggen: Told you so, het komt omdat ik geen TC heb.
Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
Ik vind dat we terug moeten naar de wagens uit de begin jaren 90. Nog redelijk dikke moteren, slicks, veel inhalen omdat er niet zoveel vleugels waren maar toch veel downforce omdat de wagens zo enorm dicht bij de grond lagen en zo dus minder afhankelijk waren van de vleugels. Uiteraard wel even moderne cockpits erin, die enorm lage cockpit randen ziet er extreem vet uit maar is natuurlijk niet echt bevoordelijk bij een crash.
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
Eesrt klagen dan toch presteren of totaal niets van kunnen bakken.
Nog ff en hij vraagt een automatisch versnellingsbak.
A new Cry-baby, mijn mening.
http://nl.youtube.com/watch?v=wWVMO3T5Q3c&feature=related
Op 50 sec, 1:36, 2:26, 3:12 (mooie)en 3:25
In 4 minuten 4 mooie uitbreekacties en mooi opgevangen. (en let op, TOEN konden ze WEL in de regen racen zonder die kl*te pacecar!)
als je bv Imola 2005 en 2006 bekijkt, identiek scenario op het einde: je raakt er niet voorbij omdat men zelf onder zware druk foutloos kan rijden
als straks de TC verboden is, zal je wel zien dat 10 ronden onder druk foutloos afwerken niet zo simpel is, en elke fout is een kans om in te halen, altijd zo geweest: 1x te traag uitaccelereren en je achtervolger is je voorbij
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Ik zeg altijd maar dat ik zelf echt geen seconde zou twijfelen als ze zouden vragen of ik eens in een huidige F1-auto zou willen rijden. En ook voor die nieuwe wagens geldt dat (waar Massa het dus over heeft). Maar als ze zouden vragen of ik in een pre-1990 F1 auto zou willen rijden dan zou ik echt nog niet zeker zijn of ik dat zou doen. De wagens zijn nu zo achterlijk veilig foto Het aspect ''gevaar'' wordt (helaas volgens mij) verbannen uit de F1. Dit aspect onderscheidde altijd de mannen van de jongens en zo kan je zeggen dat er voor zeg maar 1990 alleen maar èchte mannen raceten in de F1, alleen al omdat ze het aandurfden. Maar hoe veilig het is geworden (en vooral de laatste 15 jaar)kan je gewoon zien aan de crash van Olivier Panis in 1996 in Canada. Een behoorlijke crash was het, dat wel, maar zeker niet de ernstigste soort. Toch 2 benen gebroken. Dan Canada 2007 met die crash van Kubica die ècht in het rijtje van zwaarste crashes OOIT in de F1 thuis hoort.. en hij heeft NIETS. Ik heb lang na zitten denken over wat tegenwoordig nog echt gevaarlijk is aan de F1 en dat zijn slechts enkele (zeer extreme verzinsels hopelijk):
Na de 1e bocht in Monaco heuvelop een aanrijdig tussen enkele auto's waarbij 1 airborne raakt en rechtsaf naar beneden vliegt richting de nouvelle chicane (klinkt onwaarschijnlijk maar tijdens de vrije training daar in 2005 was daar ergens een ongeluk tussen Montoya/Villeneuve...:
http://youtube.com/watch?v=c0A73rj0Lh8
Of verder als iemand gestrand is en geraakt wordt (tegen hoofd) door iemand die op dezelfde plek strandt.... had hier gekund:
http://youtube.com/watch?v=AXiLiepqW14
En de kans dat dit gebeurd is natuurlijk zo verschrikkelijk klein en tegen een risicopremie van enkele tientallen miljoenen dollars per jaar zou ik niet eens DURVEN te klagen als ik Massa was. Wat dat betreft heeft hij eigenlijk tòch wel lef....
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken