Uitslag Grand Prix van Japan
Wegens de weersomstandigheden in Japan had de raceleiding besloten vanachter de safetycar te starten. Dit was meteen een klein gelukje voor Vitantonio Liuzzi. De Scuderia Toro Rosso coureur startte officieel uit de pitstraat omdat hij verkoos in de reserve auto te starten. Tijdens de eerste rondes achter de safetycar wist Felipe Massa zijn bolide niet onder controle te houden en spinde van het asfalt af. De Braziliaan kon echter gewoon zijn weg vervolgen om meteen de pittstraat in te rijden op zoek naar zijn team. Kimi Räikkönen volgde zijn teamgenoot een ronde later. Beide coureurs lieten hun banden vervangen naar full-wets en verloren daarbij hun posities aan Nick Heidfeld en Jenson Button.
Tijdens de safety car periode verloren sommige coureurs toch posities. Sebastian Vettel was waarschijnlijk zeer licht tijdens de kwalificatie en moet een pitstop maken. Ook Jarno Trulli had moeite zijn Toyota op de baan te houden en spint hierdoor en valt terug tot net voor Takuma Sato. Ook Sakon Yamamoto, Räikkönen, Massa en Alexander Wurz maakten de keuze om de pits op te zoeken voor extra brandstof. Massa kreeg van de wedstrijdleiding een straf uitgedeeld, omdat hij tijdens zijn eerdere spin zijn verloren positie aan Heidfeld terugpakte, dit is echter niet toegestaan.
Na achttien ronden werd uiteindelijk het veld losgelaten. Meteen in de eerste bocht waren er de problemen voor enkele coureurs. Wurz raakte de controle over zijn wagen kwijt bij het aanremmen en reed hierbij Massa van de baan. Massa kon nog wel zijn weg vervolgen. Door al het tumult is het Vettel die achter Hamilton en Alonso is terecht gekomen. Ook Button en Sato zijn het één en ander tegengekomen en waren beide verplicht de pits op te zoeken voor een nieuwe neus. Bij de pitstop van Sato brak er brand uit, de Japanner gaf echter geen krimp en stuurde zijn brandende bolide gewoon de baan op. De vlammen doofden en Sato kon zijn weg verder vervolgen.
Na een zevental racende ronden was Räikkönen inmiddels al opgeklommen naar de elfde positie en druk op jacht naar zijn voorliggers Heidfeld en Adrian Sutil, die respectievelijk tiende en negende lagen. In ronde 27 maakt Alonso zijn eerste pitstop en hij kwam hiermee terug op de zevende positie. Meteen daarna was het de beurt aan Hamilton waardoor Vettel de leiding in handen kreeg. Door een spin van Alonso verloor de Spanjaard meteen nog een positie aan David Coulthard en op een achtste positie heeft hij meteen Heidfeld en Räikkönen achter zich aan, die inmiddels de Spyker F1 van Sutil gepasseerd waren.
Vooraan de race was Robert Kubica in gevecht met Heikki Kovalainen met de Pool als uiteindelijke winnaar. Vettel maakte ondertussen zijn tweede pitstop en gaf daarbij de leiding in de wedstrijd over aan Mark Webber. Dat de BMW's het goed doen bewees na Kubica ook Heidfeld door Alonso te verschalken. Kubica en Hamilton raakten beiden van de baan af door een te laat ingezette inhaalactie van Kubica. Kubica won hier echter alsnog een positie mee.
Alonso en Vettel vonden elkaar ook op de baan. Alonso keek niet goed in zijn spiegels en zag Vettel over het hoofd. De Spanjaard stuurde zonder pardon een bocht in en reed zichzelf daarmee van de baan. Doordat Webber in ronde 38 zijn eerste pitstop maakte, was een nieuwe leider wederom een feit, nu was het Kovolainen die het veld mocht aanvoeren gevolgd door zijn teamgenoot, Giancarlo Fisichella. De kampioenschapskandidaten bevonden zich na veertig ronden verspreid over het veld. Hamilton mocht zich de best geklasseerde noemen op de derde positie, met daarachter Räikkönen, Alsono en Massa op de vijfde, zesde en negende posities.
Met nog 26 ronden te gaan is het Alonso die een harde crash maakt. De wereldkampioen komt echter goed weg en kan op eigen kracht de wagen verlaten. Zijn grootste concurrent Hamilton reed op dat moment alweer op de leidende positie. Voor het eerst na de start van de race kwam de safetycar weer de baan op, zodat de McLaren van Alonso afgevoerd kon worden. Tijdens de Safetycar periode gebruiken veel teams de mogelijkheid om een pitstop te maken. Vettel en Webber raken elkaar tijdens de safetycar en verliezen hierdoor hun tweede en derde positie. Ze moeten beiden de race staken. De posities van de twee worden overgenomen door Kovolainen en Massa, die een indrukwekkende opmars gemaakt heeft.
Met nog twintig ronden te rijden, worden de wagens weer losgelaten door de stewards. Rosberg zijn wagen had met de omschakeling de grootste moeite, de bolide haperde dusdanig dat hij de pits op moest zoeken voor een software-reset. Ralf Schumacher moest ook verplicht een einde aan zijn race maken en stalde zijn wagen in de pitstraat. Ook Davidson had onderweg een aanvaring gehad en moest zijn wagen langs de kant van het circuit stallen. Hamilton was ondertussen weer goed onderweg en had een gat van bijna tien seconden naar Kovolainen, die op zijn staart gezeten werd door Massa, Räikkönen en Coulthard. Met nog tien ronden te gaan moest Massa nog een pitstop maken. Hij moest hierbij zijn plaats geven aan Räikkönen en valt zelf terug tot een negende positie.
Met nog vier ronden te gaan, kwam Schumacher weer naar buiten, zijn team heeft de bolide kunnen repareren. Aan het einde van de race mag Spyker F1 zelfs nog hopen op een puntje. Adrian Sutil reed op een negende positie, maar werd nog ingehaald door Liuzzi. Door het late uitvallen van Heidfeld weet Liuzzi nog wel een punt te pakken.
Hamilton weet de race te winnen gevolgd door Kovolainen en Räikkönen. Kubica en Massa streden tot de laatste bocht voor de zesde positie, die uiteindelijk door Massa gewonnen werd.
Pos. | Coureur | Team | Tijd | Uitvalreden |
1 | Lewis Hamilton | McLaren Mercedes | 2:00:34.579 | |
2 | Heikki Kovalainen | Renault F1 | + 8.377 | |
3 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | + 9.478 | |
4 | David Coulthard | Red Bull Racing | + 20.297 | |
5 | Giancarlo Fisichella | Renault F1 | + 38.864 | |
6 | Felipe Massa | Scuderia Ferrari | + 49.042 | |
7 | Robert Kubica | BMW F1 | + 49.200 | |
8 | Vitantonio Liuzzi | Scuderia Toro Rosso | + 55.600 | |
9 | Adrian Sutil | Spyker F1 | + 1:01.100 | |
10 | Rubens Barrichello | Honda Racing F1 | + 1:28.300 | |
11 | Jenson Button | Honda Racing F1 | + 1 ronde | |
12 | Sakon Yamamoto | Spyker F1 | + 1 ronde | |
13 | Jarno Trulli | Toyota Racing | + 1 ronde | |
14 | Nick Heidfeld | BMW F1 | + 2 ronden | |
15 | Takuma Sato | Super Aguri F1 | + 2 ronden | |
- | Ralf Schumacher | Toyota Racing | Uitval | |
- | Anthony Davidson | Super Aguri F1 | Uitval | |
- | Nico Rosberg | Williams | Elektronica | |
- | Sebastian Vettel | Scuderia Toro Rosso | Crash | |
- | Mark Webber | Red Bull Racing | Crash | |
- | Fernando Alonso | McLaren Mercedes | Crash | |
- | Alexander Wurz | Williams | Crash |
Rookie van de dag: Vettel! foto
Spin van de dag:
YamamotoAlonso fotoCoureur van de dag: Bernd Mayländer! foto
Puntjes van de dag: Veel te weinig... 212 foto
Duidelijk fout gegokt op Wurz en Davidson... En een uitvallende Alonso en Heidfeld dragen ook niet echt bij aan een goede score.
Jouw puntjes zijn te vinden op http://www.wizards.nu/fokf1calc.php
Maarja, het kampioenschap is nu wel gestreden, volgende week is het over en uit, zelfs theoretisch.
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
Voor de puntjes hoef ik het niet echt te doen... 268 stuks... foto
Ik sprong een gat in de lucht toen ik Alonso op de zag staan met een compleet afgeschreven bolide. foto Eindelijk gerechtigheid voor zijn arrogante houding en aandeel in het hele spionage gebeuren. Hopelijk worden zijn fans ook stil de komende paar dagen! fotofoto
Heel erg jammer voor mn manager, heel jammer zelfs, maar goed, als het met de manager niet mee zit kijk ik altijd naar 'real life'. En ook dat was niet geweldig, want als Kimi-fan kun je trots op hem zijn, maar Ferrari heeft dit jaar toch te veel steekjes laten vallen die McLaren en met name Hamilton niet maken.
Ik denk dat Hamilton dan ook de terechte kampioen is van dit jaar (die wordt toch niet meer ingehaald). In ieder geval geen Alonso, dus wat dat betreft kan de vlag enigzins toch uit.
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
Regen races blijven het leuks foto
Alleen die eerste 18 rondjes niet foto
Fuck the EBU.
Vettel en Webber heel goed gereden, alleen "the rookie fucked it all up" aldus Webber.
Hamilton, Yamamoto, Fisichella en Kovalainen ook een fantastische race achter de rug. Alonso not so much. foto
En dan nog die prachtige strategie van Ferrari. foto
Safety car race was te verwachten, waarbij je verplicht moest starten op extreme wet, maar Ferrari kiest intermediate...vervolgens zeggen ze "Uh, dat wisten we niet." en wisselen naar intermediates waarbij ze de auto's helemaal vol tanken.
Resultaat: Ferrari's helemaal achteraan.
Máár onder de safety car mag je niet inhalen, dus elke volgende pitter zou achteraan mogen aansluiten. foto
Jammergenoeg ging de race alsnog "normaal" van start, maar Ferrari kwam goed terug.
Nog eens Massa binnengehaald om zonder overduidelijke teamorders Kimi voorbij te laten. foto
Verder nog een super intens duel tussen Kubica en Massa.
[ Bericht gewijzigd door Spooky4u op zondag 30 september 2007 @ 17:16 ]
[ Bericht gewijzigd door Spooky4u op zondag 30 september 2007 @ 17:16 ]
346 punten, had ik niet verwacht met mn Mercedes pakket en Rosberg, maar Liuzzi haalt nog aardig wat punten binnen foto
Wat een uitslag
Alonso foto
Stomme actie gewoon.
En Massa Kubica op het einde geweldig zo hoort F1 te zijn.
Bertha zal er blij mee zijn.
maar 283 punten
Wat ben je ook een klier :D
331 puntjes. Redelijk dus!
Hamilton, een rookie wereldkampioen!!!!
Wat ben je ook een klier :D
Winnaar Butragueño en Harry Been-awards 2007, 2008 en 2009
voor de race heb ik -2 gescoord. foto
Heerlijke klapper van Slalomso. foto
Dom van Vettel. Zal de leeftijd wel zijn. Zonde omdat hij het tot dat moment zo goed deed...
En netjes gereden door Hamilton. Ik gun het hem zoveel meer dan die kwal van een Alonso.
226 puntjes. Da's te weinig.
Gelukkig nog 313 punten alleen weer een punt achterstand erbij op de nummer 1 foto
Had Rosberg maar erin gelaten omdat ik niet verwachte dat ik meer punten terug zou verdienen met een ander om de transferkosten terug te verdienen. Gokje genomen met Sutil en dat heeft me wel wat opgeleverd. 2x McLaren maakte de boel af, althans 1tje die goed scoorde foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken