Vooruitblik rally van Mexico
Komend weekend is het weer zover, van 11 tot 13 maart wordt de Corona Rally Mexico voor de tweede maal verreden. Er zal 929.89 km. in totaal worden verreden waarvan 355.97 km. klassementsproeven zijn. Het wordt een spannende strijd aangezien dit de eerste gravel rally van het seizoen 2005 is. |
De Rally van Mexico is pas voor de tweede keer opgenomen als WRC rally. Tot vorig jaar kende het WRC geen rally in Noord Amerika. De keuze voor Mexico is daarvoor de juiste geweest, de rally is goed georganiseerd en heeft een snel en uitdagend parcours. Vorig jaar won Markko Martin voor Ford de wedstrijd, inmiddels rijdt de Est voor Peugeot en staat hij momenteel tweede in het kampioenschap.
Er wordt verreden rondom de plaats Leon, deze ligt een 400 km. ten noorden van Mexico City. Het parcours zelf wordt verreden in een vallei en op de twee hellingen aan weerskanten daarvan. Het parcours is hierdoor erg compact maar ook zeer gevarieerd. In de meeste gravel rally’s komen de coureurs op een bepaald moment in een ritme om de bochten te nemen omdat deze erg voorspelbaar zijn, dit is zo in de Rally van Cyprus. In Mexico is dit niet het geval, hier kan een lange bocht die smaller wordt na een heuvel ineens overgaan in een haarspeldbocht. De coureurs moeten dus goed luisteren naar de pace notes en vertrouwen op hun navigator.
De gravel op de weg is over het algemeen droog en zanderig, wel moet er uitgekeken worden voor de rotsblokken die langs de kant van de weg kunnen liggen. Deze rally wordt ook op een van de hoogste plaatsen verreden op de kalender. Alleen in Argentinië en Turkije wordt op een vergelijkbare hoogte gereden. Door deze omstandigheden verliezen de motoren ongeveer 20 % van hun vermogen vanwege de ijlere lucht.
Francois Duval met Ford in 2004
Het weer tijdens de rally is lastig te voorspellen. Op het moment wordt het gebied geteisterd door zware regenbuien, maar de verwachting is dat deze zullen stoppen en dat de rally onder droge omstandigheden kan worden verreden. Dit kan een voordeel opleveren voor de rijders die als eerste moeten starten op de proeven. Door de regen is de gravel veel compacter geworden, hierdoor fungeren de eerste auto’s niet als bezemwagen voor de anderen en verliezen ze dus minder tijd. Vooral voor de leider in het kampioenschap Tony Gardemeister kan dit gunstig uitpakken.
De Fin kent de rally niet goed en zal dus moeten wennen aan het parcours, wanneer hij ook nog eens als bezemwagen zou moeten fungeren dan zou hij veel tijd verliezen. Nu kan de Ford coureur op vrijdag waarschijnlijk zonder al te veel tijdverlies gewend raken aan het parcours van de rally, waarna hij zaterdag en zondag nog mee kan doen voor de overwinning.
Andere favorieten voor de overwinning zijn meervoudig wereldkampioen Grönholm, de kampioen van vorig jaar Sebastien Loeb en kampioen van 2003 Petter Solberg. Solberg zal deze rally starten met de nieuwe Impreza 2005 spec. Vorig jaar was de Noor dicht bij de overwinning en domineerde hij de rally, maar hij kreeg een tijdstraf van 5 min. waarna hij kansloos was. Ook Mitsubishi met Harri Rovanpera mag niet worden vergeten. De Mitsubishi’s hebben twee goede openingswedstrijden gereden, maar Rovanpera zelf geeft al aan dat de uitslag van deze rally maatgevend zal zijn voor de verhoudingen in de rest van het seizoen.