Ken Levine geeft toe dat de lancering van BioShock beter kon

Ondanks de bijna alleen maar lovende kritieken voor BioShock, was de lancering zeker niet perfect. Vooral de PC-versie kende problemen. De meeste klachten gingen over problemen met het activeren, door een downtime van zes uur van een server, het niet kunnen activeren van het spel op meer dan twee machines door de SecuROM software die illegale kopieën dient tegen te gaan en de problemen met het weergeven in breedbeeld.


Ken Levine, de grote man achter BioShock

Ken Levine verklaart dat ze gewoonweg nog niet klaar waren voor de lancering van de PC-versie. "Het was een domme fout van onze kant. Ik denk dat we er nog niet klaar voor waren. We wisten niet dat het spel het zo goed zou doen, als dat het daadwerkelijk deed en de servers werden overspoeld." ... "Dus op een nacht gingen ze zes uur lang down en dat was gewoon heel dom. Mensen hadden het spel net gekocht, hadden $50 uitgegeven en ze gaan naar huis om er achter te komen dat ze het spel niet kunnen spelen. Dat is niet goed."

De dagen sinds de launch is het activatie proces ook veranderd. 2K Games heeft toestemming gegeven om het aantal activaties per kopie te veranderen van twee naar vijf.

En het hele gedoe om met het gamen in breedbeeld dan? Levine is het nog steeds niet eens met de klachten, maar hij vind wel dat de gamers het laatste woord moeten hebben. "Het in breedbeeld gamen zo als het nu is, is de manier waarop we het wilden hebben, maar het is duidelijk dat niet iedere gamer het met ons eens is. Zij hebben $50 voor de game betaald, dus ze hebben het recht om het spel te spelen zoals zij het willen en niet zoals wij het willen." verklaarde hij.

Irrational Games (nu 2K Boston) werkt momenteel aan een patch, ze kunnen echter geen schatting van een releasedatum geven. Momenteel geldt dit alleen voor de PC-versie, hoewel ze ook voor de Xbox 360-versie aan het kijken zijn.