games
65nm Cell-processor in productie genomen
De 65nm-processors zijn goedkoper te produceren en leveren minder hitte op. Het financiële voordeel is niet groot genoeg om het complete verlies op elke verkochte console te overbruggen, dus verwacht voorlopig geen prijsverlagingen van de PS3-console.
Daarnaast is de nieuwe Cell niet alleen voor de PS3 bedoeld, maar ook voor andere Sony en Toshiba producten. De ontwikkeling van deze producten werd vooralsnog afgehouden vanwege de hitte-productie en de kosten.
Het is onbekend of de 65nm-processor in alle Europese consoles zal komen bij launch, maar hopelijk kan Sony daar in de komende tijd nog uitsluitsel over geven.
-met dank aan SToRM81 voor het melden op het FOK!forum-
zeker snel gedaan foto
Ze zijn al enkele jaren bezig met de 90nm cellchip. Dus echt snel wil ik het niet noemen. Maar wel handig.
Bijna tijd voor een psthree fotofoto
Je dagenlijkze puzzle | en als je er een vergeten bent! | en als je een mooie prent heb laat het even weten.
www.indiegamer.nl
Toch een voordeel dat er een late release is voor europe.
Ik wil die Cell wel gebruiken voor 3d render programma's! Zal wel beter presteren dan een quadcore of niet?
Nouja, je hebt max 256mb geheugen beschikbaar en het is nog maar de vraag of er een goede render komt speciaal opgebouwt voor de ps3 anders kan je beter je max/maya/etc spul blijven renderen op je pc'tje.
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
[...]
Nouja, je hebt max 256mb geheugen beschikbaar en het is nog maar de vraag of er een goede render komt speciaal opgebouwt voor de ps3 anders kan je beter je max/maya/etc spul blijven renderen op je pc'tje.
Raytracen gaat heel rap op meerdere processoren, dus het kan best snelheidswinst opleveren. 256 MB is niet veel, maar misschien is daar nog wat aan te tweaken. Volgens mij worden photonmaps etc best groot, maar kheb geen idee wat de counts zijn in realistische scenes.
Als je ook rekent dat die Cell op 3.2Ghz draait zal ie zeker niet sneller zijn dan een Quad-core, maar als je er een hoop hebt kun je natuurlijk wel verder komen. Toch kan je dan beter een flinke rij PCs aan elkaar knopen denk ik dan de Linux versie van de PS3 gebruiken om te renderen (en aan elkaar te knopen), aangezien die nog niet erg optimaal is. Ook is de PS3 relatief duur als je het vergelijkt met een PC die je bouwt puur om in een netwerk te hangen om te renderen, voor 599 kan je een hele aardige PC bouwen voor een dergelijk netwerk.
Heb nog ff nagezocht: een Cell van een PS3 haalt zo'n 218 gigaflops, een Nvidia G80 zo'n 520 en de ATI R600 zo'n 500, dus voor het bedrag van 600 euro kan je beter een van die twee programmeren als render-engine. Gigaflops zeggen natuurlijk niet alles over de uiteindelijke performance, maar het zal zeker helpen voor renderen; Beter dan welke general purpose CPU ook.
[...]
Raytracen gaat heel rap op meerdere processoren, dus het kan best snelheidswinst opleveren. 256 MB is niet veel, maar misschien is daar nog wat aan te tweaken. Volgens mij worden photonmaps etc best groot, maar kheb geen idee wat de counts zijn in realistische scenes.
Raytracen wtf? Wordt wel eng hier. Te veel nerdtalk. Ben ik normaal niet echt van Fok! gewendfoto
http://img523.imageshack.us/img523/3395/32iv4.gif
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
De 65nm-processors zijn goedkoper te produceren en leveren minder hitte op.
Voorhet eerst dat ik hoor dat schaalverkleining tot minder hitte leidt... hebben ze een magische truuk bedacht? Meh, eerder een designfout in de vorige versie.
Het financiële voordeel is niet groot genoeg om het complete verlies op elke verkochte console te overbruggen, dus verwacht voorlopig geen prijsverlagingen van de PS3-console.
foto
Prijsverlagingen hebben bijna niets te maken met goedkopere productiekosten maar met prijsdruk op de markt. Alleen als een product al verkeerd gepositioneerd is, zul je een snelle verandering zien na een kostenbesparing in de productie.
"'Careful son, the safety's off'"
"I mean, before that!!!"
[...]
Voorhet eerst dat ik hoor dat schaalverkleining tot minder hitte leidt... hebben ze een magische truuk bedacht? Meh, eerder een designfout in de vorige versie.[...]
Dus Intel heeft ook altijd productie fouten en AMD ook?
Voorhet eerst dat ik hoor dat schaalverkleining tot minder hitte leidt... hebben ze een magische truuk bedacht? Meh, eerder een designfout in de vorige versie.
Overstappen naar een kleiner productieproces heeft bij chips toch over het algemeen een positief effect op stroomverbruik en daarmee hitteproductie foto.
[...]
Overstappen naar een kleiner productieproces heeft bij chips toch over het algemeen een positief effect op stroomverbruik en daarmee hitteproductie foto.
Over het algemeen neemt het stroomverbruik lineair af (weerstand is lineair afhankelijk van de breedte van de geleidingskanalen), en het oppervlakte waarlangs koeling kan worden vezorgd kwadratisch, ergo meer vermogen per vierkante millimeter en dus een warmer oppervlak.
Dit is een beetje kort door de bocht want op hele kleine schaal gaan er andere zaken meespelen, maar voldoet wel even voor de discussie foto
"'Careful son, the safety's off'"
"I mean, before that!!!"
Sneller dan de Xbox 360 foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken