Capcom kruipt uit rode cijfers

Na een paar droge jaren is het Capcom eindelijk weer gelukt om winst te maken. Het bedrijf heeft voor het afgelopen fiscale jaar dat eindigde op 31 maart een winst van $33.5 miljoen dollar aangekondigd. In 2004 leidde de ontwikkelaar nog een verlies van $85.5 miljoen dollar.

De afgelopen drie jaar is Capcom bezig geweest de bedrijfsstructuur te veranderen. Het bedrijf heeft alle niet-winstgevende projecten afgebroken en heeft juist meer geld in onderzoek en ontwikkeling van videogames gestopt. De strategie heeft gewerkt, aangezien de opbrengst met 25% omhoog ging naar $614 miljoen dollar en het bedrijf had een terugkomende winst van $69 miljoen dollar; meer dan negen keer dan wat de ontwikkelaar in 2004 verdiende.

In Japan pakte Capcom de publisher-rechten van Grand Theft Auto: Vice City en het spel verkocht goed in het land van de rijzende zon. Monster Hunter G, Mega Man Zero 3 en Mega Man Battle Network verkochten ook uitstekend. Tegenvallende verkopen kwamen van Devil May Cry 3, Resident Evil Outbreak File 2 en Viewtiful Joe 2.

In andere landen dan Japan waren de verkopen anders. Resident Evil 4, Devil May Cry 3 en Resident Evil Outbreak verkochten uitstekend. Ook de verkoop van budgetgames deed de winstkas goed spekken. In de Verenigde Staten deden vooral Mega Man Anniversary Collection, Mega Man Battle Network 4 en Street Fighter Anniversary Collection het erg goed. Maar Onimusha 3 deed het weer heel slecht.

Voor het volgende fiscale jaar, dat sinds 1 april al begonnen is, verwacht Capcom een winst van $36.3 miljoen dollar. Het bedrijf wil zich versterken op alle consoles, wat dus meer multiplatformgames gaat betekenen.