Nieuwe Maastrichtse tunnel uniek in Europa
De gestapelde tunnel die het consortium Avenue2 in Maastricht gaat bouwen, wordt een Europees unicum. Dat bleek vandaag in Maastricht toen verkeersminister Camiel Eurlings bekendmaakte dat het consortium Avenue2, een groep bedrijven onder leiding van de bouwers Ballast Nedam en Strukton, de tunnel mag gaan bouwen.
"Nog niet eerder is een tunnel in deze vorm in Europa gerealiseerd”, aldus een glunderende tendermanager Frits van de Kerk van Avenue2. Het gaat om een gestapelde diep gelegen tunnel van twee maal twee buizen boven elkaar, en in elke buis twee rijbanen. Door het stapelen van de tunnel wordt het doorgaande verkeer gescheiden van het stadsverkeer.
Als de tunnel na 2016 klaar is, verrijst de daaropvolgende jaren boven dit tracé een "groene loper", omzoomd door 2000 lindebomen, een slingerend lint vanaf het Ceramiqueterrein tot voorbij het Geusseltpark. Verder bestaat het plan, waarvoor in totaal 683 miljoen euro is gereserveerd, uit de bouw van 1043 nieuwe woningen en overige infrastructuur. De schop gaat eind dit jaar de grond in voor de voorbereidende werkzaamheden.
“Er is decennia lang gepraat over de tunnel, vandaag is eindelijk de kogel door de kerk”, zei Eurlings. "Het gaat hier om doorstroming voor de totaal vastlopende route vanuit Nederland naar het zuiden."
Tijdens de bouw de komende jaren kan het verkeer gewoon gebruik blijven maken van een "opzijgelegde" snelweg door Maastricht, benadrukte wethouder Wim Hazeu, tevens voorzitter van de stuurgroep A2. Als de tunnel klaar is, doorklieft de snelweg niet langer de stad. "Maastricht wordt dan echt weer een geheel en kan zich daardoor verder ontwikkelen", zei Eurlings.
Uniek aan dit project is ook de manier van aanbesteden. Rijkswaterstaat en Maastricht bepaalden het budget en legden eisen en wensen neer, consortia van aannemers konden vervolgens daarmee aan de slag om hun eigen plan te ontwikkelen. Vijf consortia schreven zich in en daarvan bleven er uiteindelijk twee over. Avenue2, door Eurlings donderdag "op z’n Mestreechs" AvenueDeux gedoopt, won de prijs ten koste van concurrent de Unie van Maastricht van VolkerWessels en Heijmans.

Nieuwe Maastrichtse tunnel uniek in Europa (foto: DAG)
Met dank aan Ron.Burgundy voor de submit.
bahbah hopelijk weten ze een snelle verbinding ergens te maken zodat er zo min mogelijk hinder is
het zijn gewoon 4 tunnels aan/onderelkaar geplakt..
En hij ligt er nog niet.
En wij hadden als eerste het fluitschip, ja!
Pfoe, wij Nederlanders zijn heuswellus goed hoor.
leuk plan, maar ik stel mij bij dergelijke infrastructuur altijd vragen ivm de duurzaamheid: gaat dit 50 jaar meegaan of is het ding na 10 jaar om de haverklap dicht voor herstellingen?
hopelijk is alles ook sterk genoeg, stel dat er brand is in de onderste tunnel, is de veiligheid in de tunnel erboven gegarandeerd?
Bedoel iig dat Nederland geen tunnels kan bouwen en we dit aan een ander land als Oostenrijk moeten laten doen. Iig hun hulp moeten inschakelen.
de besparingen die dit oplevert (sneller vervoer+betere gezondheid omwonenden) zal waarschijnlijk vele malen hoger liggen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
Til niet te zwaar aan.
Je hebt wel een puntje ook.
We zagen bij Roermond wel weer wat een 'vernieuwende' tunnel van Neerlandse makelij voor goed kan brengen.
Vraag dan een bedrijf uit Oostenrijk! Die hebben tenminste ervaring met fatsoenlijke tunnels te maken!
maar of je het gevondene waardeeert?
Ik zie toch duidelijk 4x2 dus 4 rijstroken per richting liggen.
Ik zie duidelijk in het bericht staan dat de doorgaande weg gescheiden is vat het stadsverkeer. You do the math.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
fuck de policy. posten die hap!
Doorgaand verkeer heeft aan 2 rijstroken wel genoeg, zeker omdat er geen in en uitvoegend verkeer is daar. Lokaal verkeer heeft zonder het doorgaande verkeer ook wel genoeg aan 2 stroken.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken