Nieuws
Heldenstatus voor piloot na landing op Hudson
De geslaagde noodlanding op de Hudson-rivier in New York heeft de piloot Sully Sullenberger III een ongekende status opgeleverd. Amerikaanse media beschrijven hem vrijdag als ‘Held van de Hudson’.
De vertrekkende president Bush prees zijn vaardigheid en heldhaftigheid. En Sullenberger beschikt inmiddels over een fanclub op digitale vriendensite facebook.com.
Enkele duizenden leden van deze netwerksite hebben zich inmiddels aangemeld als supporter. Het regent loftuitingen en bezoekers hebben foto’s geplaatst, waaronder een montage van Superman met het hoofd van de 57-jarige Sullenberger.

Heldenstatus voor piloot na landing op Hudson (foto: DAG)
o m g
eendagsvliegjes
Blijft altijd de vraag of hij gewoon geluk heeft gehad of dat ie "echt" een held is...
--
Desalwelteplus, knap werk van de man...had ook heel anders af kunnen lopen in dat koude water
Nee, ik heb het niet gesubmit nee.
-edit- Ach, sukkel als ik ben lees ik er gewoon overheen.
RIP aan de nabestaanden dan maar!
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
en dan is er nog de uitspraak
only in america.
en dan zijn naam idd.. het werd al gezegd o m g
en dan mijn mening, ze kunnen altijd zo lekker overdrijven...
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
BTW... Het blijft me verbazen dat de pers altijd spreekt over "de piloot" terwijl er in dit soort vliegtuigen altijd 2 vliegers zijn.
Weet niet of je air crash investigation wel eens volgt maar water landingen zijn het moeilijkste van alles d8 ik.
Normaal gesproken kun je gwoon netjes door de slurf uitstappen, maar deze moet weer creatief er een watervliegtuig van maken.
Uitstappen met natte voeten, en dat met dit weer
Dus het is zeker niet vanzelf sprekend dat hij die landing zonder kleerscheuren maakt.
De meeste pogingen om een vliegtuig op het water de laten landen resulteert in het in stukken breken van het vliegtuig en een groot aantal doden
Deze man heeft een uitzonderlijke prestatie geleverd, de kans dat je een waterlanding zo netjes voor elkaar krijgt dat er niet een dode valt is ontzettend klein. Ook als mensen uitzonderlijk goed hun werk doen, zijn het helden!
Ere wie ere toekomt! Deze man heeft topsport gelevert en iedereen in zijn zorg heeft het ongeluk overleefd!
***Levi was here***
En nogmaals.. je denkt veels te simpel. Je kunt mensen trainen wat je wil.. op het einde maakt het alleen uit wat die mensen in paniek situaties doen.. en geloof me er zijn zat piloten die foutjes maken.
Een piloot wordt inderdaad getraind om adequaat om te gaan met motorstoringen. In de simulator wordt dat geoefend op kruishoogte met beide motoren die uitvallen (denk aan vulkanisch as o.i.d.). Een motorstoring na take-off wordt eigenlijk alleen geoefend als zijnde een één motorige storing omdat de kans dat beide motoren op hetzelfde moment ermee ophouden haast verwaarloosbaar is. Natuurlijk kun je het een keer in de simulator hebben gehad om te zien hoe dat nou is, hoeveel tijd je hebt en of je het zou redden om te draaien en weer te landen op de baan. Er zijn dan ook velden met speciale procedures wanneer je motorvermogen van één motor verliest. Als je twee motoren hebt en ze vallen allebei uit dan moet je snel beslissingen maken. Gaan we voor een herstart? Nee, want het was een birdstrike en die hebben waarschijnlijk beide motoren kaduuk gemaakt. De klimvlucht na take-off kan niet worden doorgezet want er is geen vermogen meer. Als je attitude of vertical speed vliegt dan loopt de snelheid er alleen maar uit. Wat te doen? Neusje drukken om snelheid te houden anders kom je in een stall. Op laten we zeggen 1500 ft heb je niet veel tijd meer, je kunt ook niet meer terug en op een drukke snelweg of bebouwing landen doe je niet. Dus gooit de bemanning er een mayday uit met de informatie van een dubbele motorstoring en de intentie te ditchen in de Hudsonrivier. Ik weet niet of er na de memory items, nog tijd voor checklist werk is, maar al snel komt het toch op de landing aan. Een mooie lange flair haalt de voorwaartse snelheid uit het vliegtuig maar op een gegeven moment moet de crew zich overgeven aan de machtige rivier. Op commando worden de deuren opengemaakt en de slides geactiveerd, iedereen is veilig en ongedeerd. En kwiwi, dat mag je bést een prestatie noemen!
Maar dat dit de piloot zijn werk is ben ik het niet mee eens.
Hij moet de vaardigheid bezitten in noodsituaties te handelen als aangeleerd. Maar dat het zijn werk is om op de hudson te pakeren
Ik vind hem een held, Water is HARD. een vliegtuig die je het water in gooit breekt vaak genoeg in 2.zo hard is het.
Ik vind het knap dat en alle 150 mensen waarvan 1 baby en 5 crewleden er heel huids van afkwamen, dat het vliegtuig uberhaubt heel is ( ok op de motor na) en dan ook nog het respect om 2 keer het vliegtuig nog door te gaan, te checken of er nog mensen zijn en dan pas zelf naar buiten
Daarnaast ook piloten raken rustig in shock in noodsituaties. daar kan je niet op trainen. trainen zit je rustig omdat je weet dat het niet echt is. maar zodra puntje bij paaltje kom is het verdomde lastig bij te blijven en rustig te blijven.
totaal plaatje::--> knap staaltje werk
En dat geloof ik graag, want hoe goed simulaties ook zijn, het bootst nooit en ten nimmer de werkelijkheid na...al was het maar om dat tijdens de werkelijkheid emoties en angst echt pas gaan spelen. Tja, maar 1 piloot is de gezagsvoerder, die dan in dit soort situatie toch echt het werk doet hoor, het is ook in vliegtuigen zo dat het niet verstandig is als alle twee de piloten aan het roer zitten te trekken.
De andere piloot zal zich meer richten op het goed zetten van de flaps, feuldumpen enz.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
Enne.. Wat die mensen in panieksituaties doen? Die piloten horen helemaal niet in paniek te raken op zo'n moment.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken