Kilometervergoeding voor fietsers
Zakelijke automobilisten kunnen van de belastingdienst kilometervergoeding krijgen. De politiek pleit ervoor om ook voor fietsers een dergelijke regeling te treffen.
Nederlanders moeten vaker de fiets nemen. Net als veel andere mensen is ook CDA-politicus Joop Atsma deze mening toegedaan. Volgens het Tweede Kamerlid fietst 'haast iedereen', maar wordt er voor fietspaden maar zo'n dertig miljoen euro uitgetrokken, terwijl er voor autowegen miljarden worden gereserveerd.
Om het fietsgebruik te stimuleren presenteert Atsma een nota met tientallen maatregelen, waaronder het standaard verstrekken van negentien cent kilometervergoeding voor forenzen die de fiets pakken.
Andere voorstellen zijn om het meenemen van de fiets in de trein gratis te maken, de OV-kaart ook bruikbaar te maken als abonnement op de fietsenstalling en een laag BTW-tarief voor bewaakte stallingen. Bovendien moet de regeling voor bedrijfsfietsen worden verruimd, zodat alternatieve tweewielers zoals ligfietsenen e-bikes er ook voor in aanmerking komen. Voorts pleit Atsma ervoor om elektrische fietsen aan ouderen te verstrekken en wil hij de zorgpremie voor frequente fietsers verlagen.
Wat de CDA'er betreft moeten fietsroutes, vooral die naar bedrijventerreinen, aantrekkelijker worden gemaakt, onder meer door een verbod op landbouwverkeer. Volgens de politicus blijkt dat slechts zestien procent van de ritjes van 7,5 tot vijftien kilometer met de fiets wordt afgelegd. Dit kan volgens hem een stuk hoger. BOVAG is al langer voorstander van een fiscale verruiming voor de bedrijfsfiets en van een lager BTW-tarief op fietsgerelateerde producten en diensten.
En dan die autootjes die veel al niet harder gaan dan een gewone fiets die moeten natuurlijk ook op een fietspad rijden.
Echte fietspaden bestaan er nog niet.
En dan die stoplichten waar jij als fietser een knop in moet drukken.
Een automobilist hoeft nooit wat in te drukken behalve het gaspedaal.
Die aangepaste verkeerslichten voor fietsers is alleen maar irritanter. Soms springen er opeens meer lampjes aan.
Om nog maar te zwijgen van voetgangers.
Allebei een aparte knop.
Je krijgt als voetganger amper de tijd om rustig over te steken.
Zijn echt haasttijden. Ongeschikt voor invaliden en bejaarden.
Disturbed from time to time
Lost within himself
In his solitary shell
De automobilist zit lekker warm en droog in z'n auto, hoeft bijna niet te wachten, terwijl de arme fietser in weer en wind vaak minimaal 2 cycli moet wachten!
Belachelijk weer. Bovendien uiteindelijk moet de premie toch opgehoest worden en zal iedereen weer meer gaan betalen.
http://vuisttegendierenleed.web-log.nl/
Als wij (in de auto) nu ook door rood rijden zal het natuurlijk een rotzooi worden want waarom fieters wel? Hou je gewoon aan de regels.
Goodreads
En nogal logisch dat een fietser aan moet geven wanneer er iemand staat te wachten door op een knop te drukken.
Er zijn nu eenmaal geen lussen te leggen onder fietspaden om te detecteren of er een fietser staat te wachten.
Dat de fietsers verkeerslichten wat vaker op groen mogen springen ben ik het met iedereen eens, voor al op grote kruispunten sta je soms 10 minuten te wachten.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
In Zwolle hebben ze van die lampjes die aangeven hoe lang het nog duurt tot een fietslicht op groen springt. Voor de vorm staan er knopjes naast, maar het wordt allemaal automatisch geregistreerd. En als er niets aankomt, kun je als fietser vaak gewoon doorrijden. Dat voordeel heb je namelijk: je bent langzamer, dus je hebt meer tijd om een situatie in te schatten. Bovendien ben je veel wendbaarder. Als je als fietser zelf goed oplet en je gezonde verstand gebruikt, kun je flink doorkarren.
Vaak doe ik op de fiets veel korter over een ritje binnen de stad dan met de auto, overdag helemaal! En als ik zo dicht bij huis moet werken dat het op de fiets kan (en ik niet door een collega opgehaald hoef te worden) krijg ik die fietskilometers netjes vergoedt!
Ergo: goed initiatief!
__
Citroën, niet zomaar een auto ... een manier van leven!
__
Citroën, niet zomaar een auto ... een manier van leven!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
De fiets gratis in de trein is helemaal geniaal, nu al mogen contrabassen en wandelwagens gratis mee, als elke forens z'n fiets meeneemt moeten ze de treinen wel 3 keer zo groot maken...
Los daarvan is het woord "gratis" natuurlijk politiek voor: laat anderen er voor opdraaien...
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Verdeel en heers top 5, Met stip binnen op nr 5.... Auto's vs Fietsen.
01. Autochtonen - Allochtonen.
02. Rokers - Niet rokers
03. Werkenlozen - Werkenden
04. armen - Rijken
05. Automobilisten - Fietsers
Laat hij liever iets doen aan het veiligheids bewustzijn van fietsers.
Zo als het negeren van verkeersregels.
Met drie of meer naast elkaar blijven fietsen, desnoods op de andere weghelft van het tegemoetkomend verkeer.
Zonder wat voor verlichting dan ook in het donker en of bij slecht weer nauwlijks zichtbaar zijn.
Links inhalen en of afslaan op b.v. kruisingen zonder zich over het overige verkeer te bekommeren.
Met veel te hoge snelheid door voetgangers gebieden rijden in winkel centra e.d.
Technisce staat van de fietsen. Veel fietsen zijn een stukje metaal met toevallig nog twee wielen er in.
Geen reflectie, spatborden, verlichting, bel, deugdelijke remmen e.d. meer aanwezig.
MCB radio 747KHz Middengolf
Als Atsma (die zo Christelijk is dat Christus er nog christelijk bij was) zoiets vindt zou dat teken moeten zijn voor die vele andere mensen om op slag hun mening te veranderen.
Het CDA kennende wordt er keurig afgewacht tot tout NL op de fiets zit, waarna men kentekens invoert (omdat dat zou helpen tegen diefstal) en vervolgens op basis van de kentekenregistratie weet waar de rekening voor de houderschapsheffing naar toe moet
Uitgezonderd natuurlijk dat hij ook bespaard op z'n auto (brandstof, onderhoud, afschrijving) of z'n leasebak (bijtelling)....
Of je doet iets verkeerd plum
En voor Joop Atsma en zijn voorstellen: je kunt NU al die max ¤0,19 belastingvrij aan reiskosten declareren voor het fietsen naar je werk. Sterker, al ga je lopend, dan nog. Waarom kom je dan met het idee alsof het nu niet mag, en ga je er regeltjes voor voorstellen. Stond je naam al een paar dagen niet meer in de krant?
Die verlichting is voor je eigen zichtbaarheid cq veiligheid.
Als je platgereden wordt tijdens slechtweer in het donker dan ben je zeker blij ?
Anderzijds hebben automobilisten en fiesters toch overeenkomsten.
Automobilisten vinden óók heel vaak dat een bon onterecht uitgeschreven wordt, ze hebben dan ook het gevoel "gepest" te worden.
Ik zou bijna denken dat Fietsers én automobilisten "mensen" zijn, en dan ook nog van de zelfde planeet.
MCB radio 747KHz Middengolf
__
Citroën, niet zomaar een auto ... een manier van leven!
Maargoed, als jij hiermee impliciet aangeeft dat je nog niet zo goed kan fietsen, moet je dat ook vooral niet gaan doen, nergens niet. ;-)
__
Citroën, niet zomaar een auto ... een manier van leven!
alles wat hij aangeeft is goed.
Begrijp toch niet waarom het hele verkeer en de verkeersveiligheid op de automobilist is ingesteld als fietser en voetganger kom je er vaak bekaaid vanaf.
Als wij (in de auto) nu ook door rood rijden zal het natuurlijk een rotzooi worden want waarom fieters wel? Hou je gewoon aan de regels.
In Den Haag waar ik woon kom je tegenwoordig op aardig wat plaatsen van die irritante "Ik ben een fietser dus moet ik verplicht stoppen" knopjes tegen. Als je wil dat mensen op de fiets stappen moet je ze vooral laten stoppen terwijl automobilisten je gewoon voorbij zoeven, dat werkt echt....NOT.
Bovendien moet men stoppen met kinderachtig gedoe tegen fietsers inzake door rood rijden en zonder licht fietsen, Tuurlijk is het irritant voor een automobilist als je ziet dat een fietser eerder op zijn bestemming is dan jij in je scheurijzer maar wat heb je liever; dat we met zn allen ook een auto kopen en jij dus NOG later op je werk komt vanwege NOG langere files ? Automobilisten wees blij met elke fietser zou ik zeggen.
Sinds wanneer zijn automobilisten fel gekant tegen door rood en zonder licht rijdende fietsers ? Sinds iemand een fabeltje in de wereld heeft gebracht dat als je een fietser raakt, je gelijk schuldig bent. Hetgeen onzin van de bovenste plank is namelijk je word "in staat van beschuldiging gesteld" wat wil zeggen dat er altijd een onderzoek komt als je een fietser ondersteboven rijd, niet dat je bij voorbaat schuldig bent. Sinds deze wetgeveing is veranderd klagen automobilisten steen en been over de fietsers en spendeerd de gehorige Politie 10% van hun tijd om achter fietsers aan te zitten. Dat de boetes de staatskas lekker spekken is natuurlijk mooi meegenomen.
Er worden steeds meer aparte fietsstroken gecreerd, dat wel. Maar het schiet natuurlijk niet op als deze zo smal zijn dat je elkaar niet of nouwelijks kunt inhalen. Ik word wel steeds minder vaak (bijna) van mn sokken gereden, dus das dan weer positief.
Mijn advies : Laat fietsers lekker door rood rijden, een beetje fietser let goed op aangezien een aanrijding met iets wat 10X jou massa heeft zelden goed afloopt. En komt het dan toch voor dat je een onvoorzichtige fietser raakt dan was dat zijn eigen schuld en zal de rechter dat in 99% van de gevallen erkennen. Bovendien hebben fietsers het beste overzicht op kruispunten en horen in tegenstelling tot overige weggebruikers meer dan de rest omdat ze niet in een cabine zitten en geen helm op hebben.
Volgens mij vallen de meeste doden onder fietsers terwijl ze al voorrang hadden, door afslaand verkeer wat een fietser over het hoofd ziet, domweg niet kijken of -erger nog- er gewoon scheit aan hebben.
Mij hebben ze inmiddels overtuigd dat fietsen niet meer opschiet, zo kon ik me vroeger in 20 minuten van de ene kant van Den Haag naar de andere verplaatsen en kreeg ik in 33 jaar nog nimmer een boete, Nu heb ik in de afgelopen 4 jaar al vier boetes gehad en doe ik ruim 40 minuten over diezelfde reis. Goed werk politie !! Gaan jullie nou ook nog achter de dieven van mn twee gestolen fietsen achter of hebben jullie daar geen tijd meer voor over ??
Ik ben bezig met mn rijbewijs, good job overheid !!!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken