Theorie-rijexamen wordt uitgebreid
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) breidt vanaf 1 maart 2009 het theorie-rijexamen uit met 25 vragen. Beginnende bestuurders veroorzaken relatief vaak ongevallen, daarom wil het CBR dat er meer aandacht wordt besteed aan het herkennen van gevaren in het verkeer.
Uit Engels onderzoek blijkt dat door dergelijke aanpassingen het aantal ongelukken afneemt. Een proef van het CBR met vierhonderd theoriekandidaten leverde ook goede resultaten op. Degenen die het theorie-examen goed hadden gemaakt, deden het vervolgens met het praktijkexamen, dat ook met de tijd meegaat, ook beter.
Sinds dit jaar krijgen mensen die afrijden een opdracht die moet worden volbracht met behulp van een navigatiesysteem of ze moeten bijvoorbeeld een stuk in de file rijden. Zelfstandig rijden en kijktechniek staan daarbij centraal.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
Zelf heb ik mijn theorie examen deze maand zonder problemen behaald in een keer, natuurlijk met grote afgunst van het CBR want die zien het liefste dat je meerdere keren 30 euro dokt.
Tijdens langzaam rijdende files,
Geen ruimte maken voor invoegers.
Invoegers stoppen zodra de blokmarkeren begint tot iemand in de file stopt om ze voor te laten.
Mensen vertellen dat een afslag pakken tijdens een file om er verderop weer op te gaan echt geen enkele zin heeft, het zorgt voor meer file. (want je krijgt wat hier boven staat opnieuw)
Altijd invoegen op snelheid.
ETC ETC..
Ik moest ook 70 vragen doen volgens mij..
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Het CBR is overigens een stichting, winst maken is dan niet zo simpel.
1. Je pas leert autorijden als je je rijbewijs hebt. Een hoop inschattings vermogen krijg je pas na een flinke tijd gereden te hebben.
2. Er zijn gewoon sommige mensen die geen auto kunnen rijden en die gewoon net zo lang proberen tot ze het rijbewijs krijgen.
3. 18 jarige jochies die grootte van hun fallus met hun rijkunsten willen bewijzen.
Resultaat: meer ongelukken onder jongeren/ mensen die pas een rijbewijs hebben.
denk aan dijken met bovenaan een wegversmalling of aan een gevaarlijke kruising.
2) krijgen doe je niks meer, ook de praktijk gaat aangepast worden
3) duh.
waar nu je conclusie dat er _meer_ ongelukken zullen gaan komen, die ontgaat me volkomen.
*Tot onze grooste spijt is de cursus omgaan met teleurstellingen afgelast.*
Mijn hemel, wat een drama was dat hele gebeuren zeg...heb theorie én praktijk zoooo vaak moeten overdoen...
Maar kan gelukkig met zoveel oefening nu heel goed rijden
Na 20 min weer op het CBR, ze zeiden dat ik gewoon netjes en strak reed.
Het rij-examen zelf stelt geen drol voor. Je oefent dat zelfstandig rijden regelmatig tijdens de rijlessen. Tijdens het afrijden is dat echt een eitje.
Ik kreeg als tip mee dat je heel duidelijk moet laten zien dat je goed kijkt. Dus ook je spiegels iets verkeerd zetten zodat je duidelijk je hoofd draait, dan heb je een groot deel al binnen. Dat je keren op de weg niet helemaal goed doet is niet eens zo'n punt, iedereen ramt z'n auto de stoep op om in ene de draai te maken en niet in drie keer steken...
Het klopt dat ervaring de beste leermeester is en daardoor jongere bestuurders meer geneigd zijn om fouten te maken dan oudere. Ook de branie die bij jongeren hoort, zul je er niet uitkrijgen met een zwarder/uitgebreider examen. Maar als er maar een paar tussen zitten die zich bewuster worden van hetgen ze mee bezig zijn, scheelt het al.
Ik ben het ook met Blub eens dat er tijdens de lessen wat meer aandacht besteed moet worden aan bepaalde situaties en dan vooral de situaties die hij aangaf. Probleem hiermee is dat dit tijdens een rijlas lastig is. Als je een uur les hebt, en daarna de volgende op moet halen, is het verdomd lastig om een file op te zoeken en die timing goed te krijgen.
Dingen als: zover mogelijk doorrijden bij blokken, ruimte laten voor invoegers of (ook een leuke) als er ruimte is, naar de linker baan gaan voor invoegers ipv er stug naast te blijven rijden, zijn ook prima in theorie uit te leggen.
Zelf rij ik tot nu toe schadevrij, maar als ik terugkijk naar hoe ik reed toen ik net mijn rijbewijs had, mag dat ook een klein wonder heten.
Bovendien is het niet eens een officiële regel, maar een gedoogbeleid! Daarnaast blijft artikel 5 (niemand mag een ander opzettelijk in gevaar brengen) ten allen tijde van kracht, dus als het niet veilig is om er tussendoor te rijden, dan moet een tweewieler dat ook niet gaan proberen!
Verder klopt het wel wat je zegt. Gewoon logisch nadenken. Man iedereen krijgt toch ook al op de basisschool verkeersles en je maakt al jaren deel uit van het verkeer. Nou dan hoeft de theorie echt niet meer moeilijk te zijn. Of ze hebben totaal geen inzicht, dan kun je er ook beter maar niet aan beginnen.
Naarmate men meer ervaring heeft kan men beter en sneller anticiperen en reageren en heeft men ook meer verkeerssituaties meegemaakt.
Verschillende mensen nemen altijd verschillende hoeveelheid risico, ze theorie leren kan ervoor zorgen dat ze minder risico's nemen maar het zal altijd zo zijn dat de ene persoon voorzichtiger rijdt dan de andere en de ene meer ervaring heeft dan de anderen.
Daar kan deze maatregel denk ik weinig aan veranderen.
Hoe wou je anders weten of die ander iets goeds of iets verkeerds gaat doen?
Rijden in het verkeer gaat twee kanten op, het is een actieve wisselwerking tussen alle bestuurders.
Als jij alleen die dingen die jij hierboven noemt in het verkeer toe past, dan ben je lekker passief bezig. Passief in het verkeer zijn is nooit goed. 'Anticiperen' houdt in dat je actief bezig bent met voorspellen wat er gaat gebeuren, en je rijgedrag daarop aanpast.
maar 75 vragen en nog steeds maar 6 fout
das toch gewoon onmogelijk
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken