Passagiers Qantas gewond bij plotselinge daling
Tientallen passagiers aan boord van een Australisch vliegtuig zijn gewond geraakt, enkelen ernstig, toen het toestel een val in de lucht maakte. Waardoor die werd veroorzaakt is nog onduidelijk. Dat heeft het persbureau Australian Associated Press bericht.
Het vliegtuig, een A330-300 van Qantas Airways, was met 303 passagiers en tien bemanningsleden onderweg van Singapore naar Perth en vloog boven West-Australië toen het plotselinge hoogteverlies zich voordeed. Passagiers werden uit hun stoelen geworpen. Minstens twintig van hen liepen botbreuken of ernstige snijwonden op, zestien kwamen er met lichtere verwondingen van af. Of er ook bemanningsleden gewond raakten is niet bekend.
De bemanning besloot tot een noodlanding en zette het toestel zonder verdere problemen aan de grond in Learmonth, aan de kust van de regio Gascoyne. Van tevoren hadden zij een s.o.s. uitgestuurd.
De gewonde passagiers werden naar een ziekenhuis in het veertig kilometer verder gelegen Exmouth gebracht en de politie zei dat vliegtuigen met medische teams naar het gebied onderweg zijn om zich over de gewonden te ontfermen. Voor de andere passagiers wordt vervoer naar Perth geregeld en voor wie niet meteen weer in een vliegtuig wil stappen worden alternatieve voorzieningen getroffen.
De Flying Doctors brachten vliegtuigen in gereedheid om de zwaarst gewonde passagiers naar Perth over te brengen, maar volgens de directeur van de artsenorganisatie verkeert niemand in levensgevaar.
Via het ministerie van buitenlandse zaken worden ambassades en consulaten ingelicht zodra blijkt of en zo ja, welke buitenlanders zich aan boord van het toestel bevonden.
Het bureau voor de veiligheid van de luchtvaart omschreef wat er met het toestel gebeurde als een 'sudden in-flight upset' tijdens een 'level flight'. Het zei dat de meeste gewonden achterin het vliegtuig zaten. Dat er sprake zou zijn geweest van turbulentie wilde het bureau noch Qantas bevestigen.
uhh nederlands
Ik heb hem altijd vast, als ze los mogen heb ik hem iets losser zitten.
-
\[b\]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:\[/b\]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
De media duikt er iig nog steeds dik bovenop als er ook maar een deukje op een van hun kisten zit..
(in de film Rain Man komt daar een scene over waar Hoffman als autist voor een binnelandse vlucht enkel via Qantas wil vliegen, wat dan een omweg via Australie zou betekenen)
En dan maakt die zo'n val dat er mensen uit hun stoelen worden geworpen?
[TK] enkele Blu-ray films (in seal)
Ik heb hem ook altijd de hele vlucht lang vast zitten. Nog nooit ben ik in een situatie terechtgekomen dat ik 'm ook daadwerkelijk nodig had overigens, maar omdat je het simpelweg nooit aan kan zien komen, doe ik het toch.
Alhoewel... ik heb laatst met de vlucht van USA naar Nederland ook een half uur tot 3 kwartier staan ouwehoeren met mn broer en een stewardess achter in het vliegtuig, in dat vliegtuig van Qantas zullen mensen ook wel zoiets gedaan hebben.. anders nooit zoveel gewonden. En bij zo'n plotse daling stoot je vast wel wat ja...
Zoiets kan dus inderdaad ten alle tijden gebeuren.
ik vloog laatst ook 10uur lang naar Beijing, en dan moet je ook wel paar x naar de wc hoor.. Niks met zwakke blaas te maken.
foto
@ DemonRage:
Hier een link naar een engelstalig website met meer info.
http://www.pprune.org/rum(...)ergency-landing.html
FIREXBRUS systeem aanwezig:FIRe detection and EXtinguishingBRand detectie en blUSsen. In een vliegtuig zijn meestel het waterclosettoilet (lavatory), deCargoopslagruimte de motoren en de APU (voor backup stroom (en lucht), of gebruiksstroom voor licht e.d. aan de grond). De blusflessen zijn gevuld met Halon. Één druk op de rood oplichtende knop in de cockpit en de brandstoftoevoer, hydraulische systemen e.d. worden afgesloten van de motor, ook'armed'scherp stelt deze dan de Halonflessen. Met een druk op een andere knop kunnen deze flessen dan gebruikt worden om te blussen. Dan kun je nog prima verder vliegen, mits je voldoende brandstof hebt. En ga je naar het dichtstbijzijnde bruikbare veld. Iedereen weer veilig!En wat is er mis met onderhoudssysteem ipv maintenance system?
Ik heb geen problemen met een enkel woordje Engels hoor, soms is het Nederlands net even te omslachtig. Maar bij jou is het een beetje irritant.
Haha, en hoe toepasselijk inderdaad:
foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken