Nieuws
Tachtig op ringweg rond grote steden

Op de maatregel werd eerder aangedrongen door Milieudefensie, onder andere vanwege gevaar voor de volksgezondheid, maar nu in de Randstad nieuwbouwprojecten stilgelegd blijken te moeten worden door overschrijding van de EU-luchtkwaliteitsnormen, heeft het kabinet er een economische prikkel bijgekregen om de luchtvervuiling terug te dringen. In Amsterdam worden onder andere bouwprojecten bedreigd op de economisch belangrijke Zuidas, een potentiële internationale toplocatie voor bedrijven.
Het is nog niet duidelijk of de volledige ringwegen onder de maatregel zullen vallen of alleen delen ervan, noch of de snelheidsverlaging permanent zal gelden of alleen op bepaalde dagdelen. Vermoedelijk moet er op de betreffende wegen een extra rijstrook bij om filevorming te voorkomen.


Stikstofdioxideconcentraties in Nederland en Europa
Bij deze bedank ik de gesubsidieerde links werkschuwe colonne, jullie kunnen de spreekwoordelijke tering krijgen.
Ook mogen ze wat van de opritten afsluiten van mij, want de files zie je altijd bij opritten ontstaan.
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
Mind you, ik ben dol op autorijden maar ik denk niet dat dit een oplossing is. Niet dat ik een betere oplossing zou weten maar dit lost niks op.
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
Als auto's gemiddeld harder rijden, zeg tussen 70 en 120 zijn de motoren efficienter dan tussen de 0 en 50. Doorstromen is dus heel belangrijk, dit kan alleen met meer wegen. Mijn voorstel: tolbetaalde 2e weg boven de bestaande weg (fly over).
Thunderbird, watch the Birdie and reclaim your inbox
dus ook jij zou tevreden moeten zijn foto
Gewoon 100 tot 200 km nonstop door gaan op circa 110 tot 120 levert het beste verbruik en de minste stress.
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
Wie wil er nu voor eeuwig leven?
your
clothes
on!
Laten we het gewoon even aankijken, of zo de files worden verminderd.
Alles is beter dan niets doen.
Auto's stoten juist het minst vervuilend uit bij 100 km/u. Tevens zullen mensen langer rijden, 25%, dus moet je ook nog eens minstens 25% zuiniger rijden.
En in de files maakt het toch niks uit. Op het A2/A67-gedaalte is de max. snelheid al jaren 100 km/u hoor.
werd een keer tijd dat ze wat gingen doen.
Kijk eens om je heen, hoeveel jonge kinderen hebben astma? en allemaal "teval" zeker?
Wat mij betreft mogen ze op alle snelwegen maar 80 (ja ik rij ook auto voor mijn werk) en worden de bedrijven gedwongen om hun uitstoot weer te halveren.
Geld verdienen is 1, maar gezondheid is het allerbelangrijkste....
Wanneer pakken ze die smerige havens bij Rotterdam eens aan? Daar hoor ik ze nooit over. Selectieve verontwaardiging van die zogenaamde milieu mensen foto
maar ze mogen wel dringend het internationaal treinverkeer gaan promoten, want onderzoek heeft aangetoond dat sinds Ryanair en co goedkope trips aanbieden de CO2 uitstoot serieus is gestegen!
vliegtuigen vervuilen namelijk een stukje meer dan een hoop auto's
het vliegtuig kan finacieel misschien wel concurreren met de Thalys, maar qua milieu dus niet!
Het vervelende van dit soort domme maatregelen is dat er hierdoor weer vertraging ontstaat in de echte oplossing van het probleem: het oplossen van knelpunten.. En zo wordt het probleem dus alleen nog maar erger.
Dan rijdt iedereen in z'n 4 met als gevolg hetzelfde aantal toeren.
Het CBS heeft hiervan gegevens, die voor iedereen via Statline toegankelijk zijn. Met betrekking tot NOx valt het volgende te melden:
De jaarlijkse uitstoot van NOx bedroeg in 1990 671,7 miljoen kilo, en is geleidelijk gezakt naar 520,0 miljoen kilo in 2002, een daling met ruim 22%.
Het wegverkeer heeft een behoorlijk aandeel in de uitstoot NOx. In 1990 bedroeg die nog 266,9 miljoen kilo (bijna 40%), in 2002 praten we over 170,4 miljoen kilo (minder dan 33%), en de daling bedroeg ruim 26%, ondanks een enorme verkeerstoename in dezelfde periode.
Eigenlijk hebben bijna alle bronnen bijgedragen aan een enorme teruggang in de emissie NOx in de periode 1990-2002, zowel wegverkeer (-22%), de chemische industrie (-67%) en de energiebedrijven (-37%). Huishoudens produceerden ongeveer evenveel (zo'n 20 miljoen kilo; bijna 3% van de uitstoot van 1990).
De grote boosdoener is de categorie "Overige mobiele bronnen". Enkel deze categorie zag de emissie toenemen in de periode 1990-2002, en wel van 178,6 naar 207,5 (+16% !). Daarmee is deze categorie inmiddels qua uitstoot het wegverkeer voorbijgestreefd. Tot deze categorie behoren zware diesellocomotieven, werkvoertuigen en last-but-not-least de scheepvaart. Vooral de scheepvaart is de facto één van de grootste boosdoeners inzake NOx.
Kijken we naar de emissiefactoren van NOx door het wegverkeer in 2003, dan valt het volgende te melden:
personenauto benzine: 0,0 (AutoSnelWegen); 0,0 (Landelijke Wegen); 0,1 (BeBouwde Kom)
personenauto diesel: 0,4 (asw); 0,3 (lw); 0,6 (bbk)
personenauto LPG: 0,2 (asw); 0,2 (lw); 0,3 (bbk)
motor: 0,5 (asw); 0,2 (lw); 0,1 (bbk)
bromfiets: -; 0,1 (lw); 0,1 (bbk)
bestelauto - benzine: 0,0 (asw); 0,0 (lw); 0,0 (bbk)
bestelauto -diesel: 0,7 (asw); 0,5 (lw); 0,8 (bbk)
bestelauto -LPG: 0,1 (asw); 0,1 (lw); 0,1 (bbk)
vrachtauto - diesel: 6,6 (asw); 8,7 (lw); 11,9 (bbk)
truck -diesel: 8,1 (asw); 10,7 (lw); 14,9 (bbk)
autobus -diesel: 6,0 (asw); 7,6 (lw); 10,6 (bbk).
Wat leert ons deze CBS-gegevens ?
Dat de NOx-uitstoot door verkeer voornamelijk wordt veroorzaakt door vrachtverkeer en autobussen. De anderen hebben een slechts zeer gering aandeel.
Verlagen van de maximumsnelheid naar 80 km/h op snelwegen heeft voor de uitstoot van NOx totaal geen effect, want de zwaarst vervuilende doelgroepen worden hier niet door beïnvloed. Zij mogen immers toch al niet harder dan 80.
Het wordt tijd dat er eens wat mensen de politici in Den Haag met de juiste cijfers voorlichten. Het gebrabbel van kippen zonder koppen leidt anders tot nog meer nodeloze trajecten met 80 km/h, waar onze "vriend" koos Spee zich weer met Trajectcontroles op kan botvieren...
De file is alleen nog maar toegenomen ook omdat ze op de a16, geloof ik, wat veranderd hebben...
Dus verplaats je het probleem een paar kilometer terug naar achteren....
Oogkleppen politiek...
De veeteelt heeft jarenlang de zwarte Piet gekregen. Als ik dagelijks de aantallen stilstaande auto's zie, heb ik een heel ander idee. Waar ik me het meest aan stoor is dat iedereen alleen in de auto zit. (En voor iedereen naar mij gaat wijzen, ik zit niet alleen in de auto.)
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
laats was op de televisie nog een paar professsoren die verklaarde dat die sataliet beelden niets te maken hadden met luchtvervuiling van nederland. die rode vlekken waren namelijk in van stikstofdioxine in de hogere lagen van de atmossfeer. dus zo'n maatregel heeft geen enkel effect. foto
mongole bij milieudefensie foto
Wat ik ook niet snap is dat sommige wegen momenteel niet verbreed mogen worden i.v.m. te veel vervuiling... 2 keer per dag 3 uur lang file op een weg is beter voor het mileu dan een iets verbrede weg met minder files ? Tuurlijk.. mij maak je dat niet wijs.
Nederland gaat proberen die regels wat te laten versoepelen, maar aangezien de afgelopen jaren niets is gedaan om die vervuiling tegen te gaan is de kans daarop zeer klein. Pas als Nederland laat zien dat er wel degelijk stappen worden ondernomen zouden de regels eventueel verruimd kunnen worden.
Zoveel werk is dat toch niet, eventueel kan dat in een maand of 3 egregeld worden. (borden plaatsen, mensen informeren etc etc)
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken