RCC: "Reclame trombosestichting misleidend"

Het gewraakte spotjeEen spotje van de trombosestichting, waarin wordt gesteld dat vijftig procent van de Nederlandse bevolking zal sterven aan de gevolgen van trombose, is misleidend. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie na een klacht van Carin, een oud-columnist van FOK!.



Carin stelde in haar column de advertentie aan de kaak waarin een Zuid-Afrikaans gezin naar een advertentie kijkt uit Nederland, waarin de gevolgen van trombose in dat land worden beschreven. De cijfers die de trombosestichting gebruikt zijn echter niet hard en niet bekend bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Toen de trombosestichting verder commentaar weigerde vond Carin het tijd voor actie. "Maar deze pitbull geeft niet op. Er is altijd nog de Reclame Code Commissie waar de Trombosestichting en mijn persona non grata elkaar nog zullen ontmoeten," zo schrijft ze in haar column.

Gisteren kreeg zij antwoord van de commissie. Die oordeelde als volgt:

Het oordeel van de commissie

Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerster weliswaar aannemelijk gemaakt dat een belangrijk deel van de sterfte uiteindelijk kan worden toegeschreven aan de gevolgen van trombose, maar de juistheid van de boodschap dat de helft van de Nederlandse bevolking sterft aan de gevolgen van trombose heeft zij niet aannemelijk gemaakt. Adverteersters toelichting terzake, met verwijzing naar aantallen sterfgevallen in 2001 als gevolg van ziekten van hart- en vaatstelsel en ziekten van de ademhalingsorganen, biedt onvoldoende grondslag voor de conclusie dat de helft van het aantal sterfgevallen in Nederland uiteindelijk te wijten is aan trombose. Gelet hierop acht de Commissie de reclame te absoluut en daardoor misleidend.

De beslissing

Gelet op het hiervoor overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.