Internet in ban van Máxima

De aankondiging van de verloving van prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta zorgt voor beweging op vele internetsites. Verschillende start- en nieuwspagina's strijden om het grootste aantal links aan te bieden over de Argentijnse en haar prins.

Op Holland-Plaza.nl kunnen Nederlanders elektronische felicitatiekaartjes versturen aan het kersverse paar. Op de site staat bovendien een oproep voor Nederlanders om een foto van zichzelf in te sturen. Hiervan wordt dan een kunstwerk gemaakt dat aan het paar op hun trouwdag wordt aangeboden.

De mediahype rond Alexanders verloofde roept nog niet veel geïrriteerde reacties op. Op www.parodie.nl/maxima staat een onzinbericht over het paar, maar echte anti-Máxima-pagina's zijn nog nauwelijks te vinden. In de meeste nieuwsgroepen en discussieforums zijn de reacties lauw tot positief.

De aankondiging heeft verschillende bedrijven die Máxima-producten via internet willen aanbieden blijkbaar overvallen. De meeste hebben nog geen producten klaar voor verkoop. Een rondgang langs een twintigtal relatiegeschenkensites op internet levert enkel wat oranje rugzakjes en petjes op. "Ach, nu we toch zeer waarschijnlijk het WK voetbal niet halen kunnen we ze tenminste nog ergens anders voor gebruiken", zegt een woordvoerder van E&R Creative Marketing uit Zwolle. Dit bedrijf wil over twee weken via de nieuwe internetsite www.welovemaxima.nl allerlei producten aanbieden die te maken hebben met Máxima.

Wel is sinds het begin van de Máximahype in de zomer van 1999 de merknaam Máxima, of afgeleides hiervan al vele malen gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau in Den Haag. Bedrijven willen de naam gebruiken voor bijvoorbeeld bloemen, kleding, cosmetica, tijdschriften, wasmiddelen en kantoorartikelen. Een parfum met de naam Máxima is inmiddels op de markt.