Het rijtuig gaat weer staken
Ja hoor, het is weer eens zover, het openbaar vervoer in de grote steden gaat ergens in oktober voor vierentwintig uur plat. De bestuurders zijn het niet eens met de bestuurders en dat zullen we merken ook. Ze vinden dat er teveel bezuinigd gaat worden op het openbaar vervoer in de grote steden. 'Ze' zijn niet alleen de mannen en vrouwen die dagelijks de bussen en trams besturen, maar zeker ook de vakbondsbestuurders. Voor de vierde of vijfde keer dit jaar gaan ze de politici in Den Haag duidelijk maken dat de voorgenomen bezuinigingen en daaraan gekoppelde openbare aanbesteding van het OV toch echt niet kunnen.
Al in februari van dit jaar begonnen ze met stakingsacties. Ook toen was de reden een bezuiniging van 120 miljoen euro. Na al die stakingen is de regering nog geen millimeter opgeschoven in de richting van de vakbond en niets wijst erop dat het dit keer wel gaat gebeuren. Wat doet de vakbondsmensen dan denken dat het dit keer wel gaat gebeuren? Alleen een debiel doet iedere keer hetzelfde en verwacht daarbij dan een ander resultaat.
De politici zullen geen last hebben van de stakingen. Hooguit zijn er van die geitenwollensokken types van GroenLinks of de Partij voor de Dieren die zich zorgen zullen maken dat er door de staking meer mensen met de auto naar hun werk gaan, wat slecht voor het milieu is. De mensen die last van de staking zullen hebben zijn de gewone burgers, mensen zoals u en ik. Mensen die al last hebben van de bezuinigingen of er last van gaan krijgen, worden weer eens de dupe van het egoïstische oogkleppen-gedrag van de vakbond en het OV-personeel.
Je zult maar afhankelijk van het openbaar vervoer zijn en er geen alternatief voor hebben. Dan moet je een dag thuis gaan werken, als dat al kan, of een vrije dag opnemen. Die vrije dag gaat geld kosten, met dank aan de stakers. Of je hebt die dag eindelijk een afspraak in het ziekenhuis, waar je zonder OV niet kunt komen. Wat moet je dan? Afzeggen of een taxi zien te regelen. Waar kunnen de kosten verhaald worden? Niet bij Abvakabo FNV denk ik zo.
Laten ze eens een publieksvriendelijke actie uitvoeren. Maak het vervoer gratis die dag of draai desnoods een zondagsdienst. Houd een stiptheidsactie, wat betekent dat ze eindelijk eens op tijd rijden, maar ga niet weer mensen lastig vallen die er ook niets aan kunnen doen of die in hetzelfde schuitje zitten. Het imago van de buschauffeurs is al niet best en dat wordt er bij weer een staking niet beter op. Willen ze de publieke opinie meekrijgen dan zullen ze het anders aan moeten pakken. Niet dat dat veel zin zal hebben, want de publieke opinie bepaalt niet hoeveel en waar er bezuinigd gaat worden. Dat doet toch echt de politiek in Den Haag.
Niemand wil inleveren of erop achteruit gaan, maar het is nou eenmaal een feit dat we in moeilijke tijden zitten en er ergens geld vandaan gehaald moet worden. Om te beginnen zouden ze in Amsterdam iets kunnen doen aan het salaris van de kersverse directeur die elke dag fluitend naar zijn werk gaat, ongetwijfeld met zijn dienstauto, en daar per jaar minstens 210 duizend euro voor opstrijkt. Minstens, want met bonussen en onkostenvergoeding kan dit oplopen tot 318 duizend euro. Een bedrag dat maar liefst 130 duizend euro boven de Balkenendenorm ligt, ondanks een aangenomen motie in de Amsterdamse gemeenteraad die stelt dat medewerkers van de gemeente of gemeentelijke instellingen niet meer mogen verdienen dan een wethouder.
'Eindelijk weer eens mensen die actievoeren tegen de bezuinigingen van dit kabinet' of woorden van gelijk strekking zijn in dit verband ook wel te horen. Dat zal wel meevallen. De acties worden gevoerd als zijnde tegen de bezuinigingen, maar het gaat de actievoerders (lees: de vakbond) voornamelijk om de openbare aanbestedingen waar ze tegen zijn. Die gaan de reizigers dagelijks veel last bezorgen volgens de vakbond. Wat er echter bij de bezuinigingen dreigt te verdwijnen, is de invloed van de vakbond als er door een openbare aanbesteding een andere vervoerder komt. Dan zijn al hun contacten en daardoor hun invloed bij de gemeente in één klap waardeloos geworden. En dat interesseert ze meer dan de gevolgen voor de burgers of het OV-personeel.