Het nutteloze feitje van de dag: Falende wedstrijdleiding GP Groot-Brittannië

Maarten (rubbereend)

Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus voortaan voor jullie, elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

Voor het feitje van vandaag gaan we vandaag precies 36 jaar terug in de tijd en als je dacht dat de wedstrijdleiding van de Grand Prix van Groot-Brittannië er afgelopen weekend een potje van maakte rond de aanvaring van Lewis Hamilton en Max Verstappen dan hebben we nog een leuke voor je. Want wist je dat de race in 1985 een ronde te vroeg werd afgevlagd? Nu zal dat bij veel Formule 1-races niet veel uitmaken maar destijds wel.

In die tijd was het, door de dorstige turbomotoren en de beperkingen aan de hoeveelheid brandstof die er gebruikt mocht worden, vaak tot aan de laatste ronde spannend of coureurs de eindstreep haalden. Dus toen er na de 65ste ronde in plaats van de 66ste werd afgevlagd betekende dat veel voor bijvoorbeeld Jacques Laffite die als derde werd afgevlagd en vlak na de (te vroege) finish zonder benzine kwam te staan. Op de vijfde plek rolde Derek Warwick met zijn laatste druppels brandstof onder de finishvlag en weet zo nog twee puntjes te scoren (destijds scoorden alleen de plaatsen 1 tot en met 6 punten).

Nelson Piquet die als vierde eindigde, voelde zich van een podium beroofd aangezien Lafitte nooit de volledige raceafstand vol had kunnen maken. Ook Martin Brundle en Gerhard Berger baalden grondig op de zevende en achtste plaats. Zij hadden zeker punten gescoord als de race de bedoelde 66 ronden had geduurd. "Je zou mogen eisen dat ze van 66 ronden af kunnen tellen naar 0", aldus een boze Berger na afloop.

Racewinnaar Alain Prost (WikiCommons/PSParrot)
Racewinnaar Alain Prost (WikiCommons/PSParrot)