Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over een brief op poten.

In een gepeperde brief stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat dat de spoorsector tekortschiet in zijn zorgplicht voor de reizigers. Aanleiding tot deze conclusie is een treinstoring nabij Zaandam, waarbij reizigers -niet voor het eerst- urenlang in een trein zaten opgesloten.  De gang van zaken is strijdig met de Spoorwegwet, de Spoorconcessie en de Arbowet, zo schrijft de Inspectie Verkeer en Waterstaat in de brief. Hiermee wordt opnieuw duidelijk dat de toestand op het spoor veel slechter is dan men ons wil doen geloven. Wissels, seinen, bovenleidingen en rails gaan kapot, treinen vallen uit, reizigers blijven achter op de perrons, reisinformatie ontbreekt op cruciale momenten en bij calamiteiten zit men blijkbaar met de handen in het haar. Ook het ontbreken van toiletten in treinen leidt tot vervelende situaties indien een trein strandt.

Het wordt bovendien steeds duidelijker, dat er aan de samenwerking tussen ProRail en NS veel schort. Kunnen directeur Klerk van ProRail en directeur Meerstadt van de NS mij even laten weten, of ze nu eindelijk consequenties zullen verbinden aan het zoveelste debacle en hun ontslag indienen?