Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de noodzaak van maatregelen tegen loterijen die de consument een rad voor ogen draaien.

Misleidende reclame is van alle tijden, zo lijkt het. Ook het gokwezen blaast daarbij een stevig partijtje mee.

Niet zo lang geleden werd de Staatsloterij op de vingers getikt. Die beloofde, dat de hoofdprijs van 27 miljoen zou vallen. Maar uiteindelijk bleek die op een vijfde lot te vallen, en werd van dat bedrag slechts 5 miljoen uitgekeerd, en de rest niet. Terecht werd de reclame als misleidend gekenschetst.

Dit keer gaat de Lotto over de schreef. De Jackpot staat op 11 miljoen, en hij kan zaterdag zomaar twee keer vallen, heet het. De praktijk is anders. Als de jackpot van 11 miljoen valt, is het bedrag in de volgende jackpot veel lager. Maar dat wordt dus nergens gezegd. Dus:

Ook de Lotto werd door de Reclame Code Commissie terechtgewezen.

Nederland telt een aanzienlijk aantal rookverslaafden. Mede daarom is reclame voor tabaksartikelen in ons land verboden. Ons land kent eveneens nogal wat gokverslaafden. Mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan, hun geld te besteden aan loterijen en andere gokspelletjes, in de hoop op een financieel rooskleuriger bestaan. Mensen die zich laten opjutten door allerlei misleidende reclame.

Kan justitieminister Hirsch Ballin mij even laten weten, waar het reclameverbod blijft voor alles wat met gokken te maken heeft?