Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de vraag, of een ongekwalificeerde leerkracht altijd een probleem is.

Volkomen terecht dat de nieuwe onderwijsvakbond ‘Leraren In Actie’ aandacht vraagt voor het groeiende aantal onbevoegde leerkrachten. In het middelbaar onderwijs staan er heel wat mensen zonder het juiste diploma voor de klas. Is dat op zich een probleem?

Nee. Een onbevoegde leerkracht die echter wel een natuurtalent is, kan fantastische resultaten boeken. En een leerkracht die van de diploma’s aan elkaar hangt is qua persoonlijkheid wellicht totaal ongeschikt om een horde pubers in de hand te houden. Maar het moet wél bekend zijn als een school leerkrachten heeft rondlopen zonder de juiste opleiding. Terecht dus, dat ‘Leraren In Actie’ daar in een brief aandacht voor vragen.

Scholen moeten wat mij betreft niet alleen bekend maken, welke leraren eigenlijk onbevoegd zijn. Er dient per school en per vak ook openbaar te zijn, wat de studieresultaten zijn, hoe het zit met het percentage uitgevallen of weggestuurde leerlingen en of de niet-gediplomeerde leerkrachten slechter, beter of net zo goed scoren als hun wél gekwalificeerde collega’s.

Maar kan ‘Leraren In Actie’ mij even uitleggen, wat ze bedoelen met de opmerking dat hun brief aan de Kamer niet als doel heeft, de onbevoegde leraren in de problemen te brengen? Het is toch onvermijdelijk, dat door die publicatieplicht scholen in de verleiding komen, zich van die ongekwalificeerde mensen te ontdoen?