Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de veiligheid op het spoor.

 
ProRail-directeur Bert Klerk is het zat. In een jaar tijd vier grote ongelukken op het spoor waarbij goederenvervoerders betrokken waren. En van een paar ongelukken is inmiddels duidelijk, dat die te wijten zijn aan het slechte onderhoud van tot de draad versleten goederentreinen. Als dat niet verbetert, wil Klerk die goederenvervoerders de toegang tot het spoor ontzeggen. Een stevige maatregel, die echter ook enorme gevolgen voor onze economie zou hebben. Goederentreinen zijn heel belangrijk voor het functioneren van de Rotterdamse haven. Maar...
Uit onderzoek van de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (die ook de veiligheid op het spoor beoordeelt) blijkt bovendien dat veel goederentreinmachinisten maar heel matigjes zijn opgeleid, amper worden begeleid bij hun werk op onbekende baanvakken en door haastig werken vaak bepaalde veiligheidsaspecten, zoals de instelling van de remmen, onvoldoende in ogenschouw nemen. Kortom, ernstige problemen die om een oplossing vragen. In het belang van reizigers én omwonenden.
 
Maar kan de heer Klerk mij even laten weten, hoe het zit met de veiligheid en het onderhoud van de rails en wissels? Want ook daar is een hoop mis mee. Zo zakte een trein met tankwagens bij Halfweg gewoon tussen de versleten rails, en werd een kapot wissel bij Dordrecht ondanks een melding niet gerepareerd. Alleen maar naar een ander wijzen zonder de hand in eigen boezem te steken siert ProRail niet. En erger nog: dat uitsluitend naar een ander wijzen draagt niet bij aan een veiliger spoorwegnet.