Univé

Xessive
Over het algemeen kan ik mij prima vermaken met reclames. Sommige zijn gewoon goed (Sony's verfvuurwerk), sommige grappig (tuinieren wizz de starzz), andere buitengewoon irritant (la escuma e perfeito). In deze laatste categorie start ik dan meestal een eenmansboycot van het artikel tot ik de reclame weer vergeten ben. Niet dat het iets helpt, maar toch. En dan hebben we natuurlijk de enorm grote categorie: drie seconden later alweer vergeten waar het over ging. Eigenlijk valt het allemaal dus reuze mee.

Maar de laatste tijd wordt mijn avond met enige regelmaat verziekt door een reclame van verzekeraar Univé. Zelden tot nooit heb ik mij zo geërgerd aan een reclame voor verzekeringen.

'Hoe zou een wereld zonder winstoogmerk eruit zien?' pruttelt de voice-over en dat is dan ook de hoofdgedachte van de reclame, want Univé kan haar verzekeringen zogenaamd zo goedkoop aanbieden omdat zij winst niet als hoofddoel hebben. Let wel! Dit betekent niet dat ze geen winst maken, alleen dat het niet hun hoofddoel is. Om al het goede van deze geweldige werkwijze kracht bij te zetten, vraagt de voice-over in de reclame zich onder meer af wat een limousine en parfum zouden kosten in een wereld zonder winstoogmerk. Volgens de beelden weinig natuurlijk, want in de reclame rijdt iedereen in de duurste auto's, kun je voor een paar stuivers tanken, krijgen we Chanel No. 5 voor de prijs van een pak melk, en wonen we allemaal in prachtige villawijken.

Die hele reclame druipt van dat kloterige anti-kapitalistische kuttoontje. Die utopische natte droom van de gemiddelde socialist waarin iedereen even rijk is. Een knap staaltje gelul, want in een wereld zonder winstoogmerk rijdt iedereen in precies dezelfde waardeloze auto, bestaat er helemaal geen Chanel No. 5, is de benzine nog steeds niet te betalen vanwege de accijnzen en wonen we allemaal hutje mutje in goedkope staatsverwarmde blokkendozen. Wie is er immers bereid een hoop werk te verrichten terwijl hij er in de basis niets meer voor terugkrijgt dan iemand die de hele dag op zijn luie reet naar zijn navel zit te staren? Wie wil investeren in nieuwe technologie, wie kan er investeren in nieuwe technologie, als het niet direct een praktisch doel heeft? Dure exclusieve auto's? Waarom zou je? Spelcomputers? Dacht het niet. Geniet je wel eens van een lekkere dure Hollywood film? Schrijf die maar op je buik, want de centen zijn op. Bedenk het praktische nut maar eens van alles wat je leuk vindt. Blijft weinig over hè?

Een wereld zonder winstoogmerk. Het wordt gebracht als de ideale samenleving, maar het enige dat zou gebeuren is dat het een saaie, slaapverwekkende klerezooi wordt, waar geen spatje plezier meer te beleven valt.

Univé…daar plukt u de wrange vruchten van.