Eagerness!

Joris (Tigertje)
Het gaat niet goed met de Nederlandse musea. De bezoekers aantallen lopen terug. Sommige musea moeten (belangrijke) delen van hun collectie teruggeven aan de familie Goudstikker. En alsof dat alles nog niet genoeg is moet ze tegenwoordig van Medy van der Laan ook nog eens "eagerness" ontwikkelen.
Dit verkondigde zij tijdens een debat over het museum van de toekomst in het Centraal Museum in Utrecht afgelopen weekend.
En "eagerness" is niet het enige wat van de musea wordt verwacht. Ook "transparantie", "targets" en "indicators" horen bij de invulling van het museum van de toekomst. Voorst stelde zij: "Een leeg museum is geen verbinding met de samenleving, maar een indicatie dat een museum het niet goed doet".
Om kort te gaan: de musea moeten leuker worden. Rudi Fuchs (oud-directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam) dient haar van repliek: "Nederland is het enige land met een destructieve obsessie voor bezoekersaantallen. Een kunstwerk heeft per definitie een onrustige rol in de maatschappij, dat is haar kracht".

Medy van der Laan heeft natuurlijk wel een punt. Gemiddeld bezoekt zo'n 40% van de Nederlandse bevolking één maal per jaar een museum. Dat lijkt heel wat maar slechts 6% bezoekt vaker dan één maal per jaar een museum. En dat zijn alle musea bij elkaar. De cijfers van kunstmusea zullen ongetwijfeld nog een stuk lager liggen. Musea zijn dan ook niet goedkoop. Je betaalt al snel ¤10 voor een bezoek aan een plek waarvan je maar een deel leuk gaat vinden.
Dus in plaats van musea lastig te vallen met gevleugelde woorden als "targets" en "eagerness" zou Medy van der Laan eens kunnen overwegen de musea gratis te maken. Of op zijn minst "pay what you wish".
Afgelopen herfst heb ik de effecten hiervan mogen aanschouwen in London. Voor een aantal musea was de wachttijd om binnen te komen meer dan een uur. En bij binnenkomst geen stress om waar voor je geld te krijgen. Gewoon lekker kuieren door het museum en kijken wat je mooi vindt. Ideaal.
Zo breng je kunst aan de man!