McAmstel
De hele ballenbar is natuurlijk een rip-off van het succesvolle Amerikaanse Hooters-concept (rondborstige vrouwen in strakke topjes en hotpants die je eten en drinken komen brengen), maar Amstel heeft wel een dappere zet gedaan. Het begon al met de reclame waarin iedereen de Amstelvrachtwagen vrij baan geeft. Geen bijzondere reclame, maar opvallend was de afwezigheid van vrouwen in die reclame. Het gevoel dat Amstel blijkbaar had besloten om vrouwelijk Nederland te negeren en zich te richten op de man werd nog eens versterkt door hun tweede reclame. In deze reclame kwam wel een vrouw voor, maar één die blijkbaar zo wanhopig op zoek is naar vrienden, dat ze met een groepje kneuzen meegaat parachutespringen. Helaas blijkt het hele parachutespringen een afleidingsmanoeuvre van de mannen om haar kwijt te raken zodat ze zelf een biertje kunnen gaan nuttigen in hun favoriete Amstelkroeg. Het lijkt mij, naast het feit dat ik het betwijfel dat er één vrouw rondloopt die wanhopig genoeg is om met de sukkels uit de reclame te gaan parachutespringen, een wat omslachtige en dure manier om een vrouw kwijt te raken, maar vooruit, het gaat om het idee. En wat voor een idee? 'Ons bier' slogant Amstel bij iedere reclame, maar ik geloof dat vrouwen niet bij 'ons' zijn inbegrepen. De ballenbar is natuurlijk de ultieme: 'ons bier is alleen voor mannen' statement van Amstel. Het is maar te hopen dat mannelijk Nederland een goede afzetmarkt is, want ik kan mij niet voorstellen dat een zichzelf respecterende vrouw nog een Amstelbiertje drinkt.
Maar Amstel is niet de enige die de vrouwonvriendelijke kant heeft gekozen. Met hun 'mannenweken' doet McDonalds een aardige stap in de goede richting. Vier mannelijke reclamemakers die met briljante concepten als pinups op de placemats, monstertrucks, pullen bier geserveerd door Hooter-achtige meisjes (daar zijn ze weer!) en vrouwen in bikini die in de drive-in je auto wassen, de mannelijke klanten binnen willen halen. Helaas wordt het hele plannetje gedwarsboomd door een zuur wijf, waardoor we nu opgescheept zitten met een paar lullige, zogenaamd mannelijke, burgers, waarvan de eerste de McItalia is. Een stumperig burgertje met verwijfde tierelantijntjes als tomaat en mozarella. Ik zou zeggen, maak snotverdomme een hamburger van tweeënhalve kilo waar het vet uit komt druipen en klets daar het predikaat 'mannenburger' op, maar ja, wie ben ik? Het is natuurlijk verder een prachtige reclame waarmee McDonalds in ieder geval twee boodschappen afgeeft: 1. mannen zijn oppervlakkige wezens die alleen denken aan mooie auto's, zuipen en seks (waar) en 2. als mannen het leuk dreigen te krijgen onder elkaar, is er altijd wel een vrouw in de buurt om het te verpesten (ook waar).
Wat mij in dit hele gebeuren echter nog het meest opvalt is dat er vanuit de vrouwelijke hoek nog geen protest is geweest. Ik had al onopgemaakte hysterisch schreeuwende vrouwen met kort haar in tuinbroek voor de Amstelfabriek en de Mac verwacht, maar niets. Geen kik. Raar toch? Na jaren van vechten voor gelijkheid en meer rechten voor de vrouw, jaren van verwijten en het voor de voeten geworpen krijgen van een historische erfschuld, die op onze schouders is gelegd door onze over-over-overgrootvaders, zijn wij mannen eindelijk zo geconditioneerd dat zelfs bij de gedachte dat je je vrouw zou vragen om de vuile borden in de vaat te zetten, het schaamrood al op je kaken vlamt. Overal in de maatschappij merk je dat getracht wordt om de man geestelijk om te bouwen tot een vrouw. Ze hebben er zelfs al een woord voor: metroseksueel. En je ziet ze overal. Om in hetzelfde onderwerp te blijven: ook in de reclames worden ze gebruikt. Mannen die voor het huishouden zorgen en samen 's middag gezellig met de kiddo's naar het park gaan, mannen die het sanitair ontkalken, mannen die boodschappen doen (en veel naar huis bellen, want ach gossie, hij snapt het allemaal nog niet zo goed), mannen die gezichtscrème gebruiken. Is dat hoe vrouwen ons het liefst zien? Ik kan het mij niet voorstellen, maar dat laat ik graag aan de eerlijkheid van de dames over.
Amstel en McDonalds hebben in ieder geval begrepen dat sommige mannen helemaal niet in contact willen komen met hun vrouwelijke kant. Dat sommige mannen gewoon een droge bek waar de barsten inzitten willen in plaats van een babyzacht niveahuidje. Dat sommige mannen alleen maar naar de supermarkt gaan voor een magnetronmaaltijd en een krat bier. Dat sommige mannen geen enkel idee hebben waar Antikal voor dient. Nee, voorvechters voor de mannelijke levensstijl als Amstel en McDonalds moeten gekoesterd worden. Misschien komen we dan ooit op een punt dat mannen en vrouwen echt in gelijkheid naast elkaar kunnen leven zonder gebruik van drukmiddelen als schuld en schaamte. Misschien leren we zelfs ooit wel dat de mannelijke en vrouwelijke aard niet zonder meer te veranderen zijn en dat elkaar accepteren zoals we zijn de beste stap is.
In de tussentijd denk ik dat ik vanmiddag toch maar even langs de Super loop voor een kratje Amstel en dan meteen doorrijd naar de Mac. Draag ik ook een beetje mijn steentje bij aan maatschappelijke verbeteringen