Wie wil er nu níet goedkoper lenen?!

Celestien
Wie wil er een lening, of wie wil er graag een oversluiten?
Het kan allemaal. Geen enkel probleem. Het enige wat je hoeft te doen is de telefoon pakken en het nummer bellen wat getoond wordt op het scherm. Als we de commercial mogen geloven is er niet veel voor nodig om een hoop geld te besparen. En wie wil dat nu niet?
Dus twijfel niet en pak die telefoon, want de dame (vakantieman, of slechte acteur) heeft net laten zien 'hoe gemakkelijk het is om je huidige lening goedkoper te maken'.
Ben ik de enige die zich zo ergert?

Reclameland heeft het er maar druk mee. Want behalve bier, luiers, waspoeder en maandverband, zijn ook leningen tegenwoordig big business.
Nu zijn er veel producten die je nog wel met enige overtuigingskracht aan de man kan brengen. Denk bijvoorbeeld aan die humoristische bierreclames. En daarnaast: welke vrouw weet nu niet hoe lastig die maandelijkse kwaal is? En natuurlijk willen we allemaal graag die chocoladevlekken uit ons wasgoed hebben.
De nieuwste hype bestaat uit het afsluiten -dan wel oversluiten- van je lening. En ja, hoe prijs je dat nu het beste aan?
Een welbekende maatschappij dacht de oplossing te hebben en schakelde een soapacteur in. Deze -voorheen in IJsland verdwenen fotograaf/arts- prees vanuit een soort van serre hun leningen de hemel in. Maar na een keer of tien deze reclame gezien te hebben, ging er bij mij toch iets kriebelen. En dan heb ik het niet over de neiging om de telefoon te pakken en te bellen, maar meer over het smijten van dat ding richting mijn tv.

Toch leken bekende tv-persoonlijkheden het aanvankelijk goed te doen. Zo kan ik me een nieuwslezer herinneren die het de wereldnieuwtjes altijd zeer overtuigend bracht, maar bij het aanprijzen van leningen toch goed de mist in ging.

Een tweede kredietverstrekker besloot het anders aan te pakken. Benodigdheden: een decor voorzien van een bureau met computer en telefoon, een paar acteurs (met vertrouwelijke uitstraling), een script en een paar 'nietsvermoedende voorbijgangers' met een veel te hoge lening, of de bereidheid te doen alsof. Dé ingrediënten voor het maken van een reclamespot. Helaas kwam het geheel niet geloofwaardig uit de verf, waardoor de gemiddelde Nederlandse tv-kijker het spontaan op een zappen zet.

Een hoop ergernis van mijn kant, dus. Iets wat niet eens zozeer komt van het feit dat het een reclame voor een lening betreft, maar des te meer door de manier waarop ze krampachtig het product proberen te verkopen. Je kan mij niet wijsmaken dat het 'onschuldige voorbijganger-filmpje' zó overtuigend is dat het serieus mensen aanzet tot bellen. Nu is reclame zelden een spontane opname, maar van deze commercial spat het fake-gehalte gewoon af.
Dat geldt tevens voor de 'ook nog een leuk truitje-reclame'. Je weet wel, die ene met een jongedame die een computer kocht van haar centjes, enne, ook nog een leuke truitje. Juist, die. Gaan je nekharen al overeind staan?
Overigens wist deze bron van ergernis onlangs nog wel een prijs in de wacht te slepen, waarna de reclame snel van de buis verdween. Maar ja, de tweede prijs in de categorie 'Meest irritante reclame' is dan ook niet iets om over naar huis te schrijven.