Duitsland: KFC blundert met Kristallnacht aanbieding

KFC heeft zich verontschuldigd voor het sturen van een pushbericht naar klanten in Duitsland waarin de suggestie werd gedaan om de Kristallnacht - de pogrom van 1938 die voorafging aan de Holocaust - te herdenken door bij  KFC kip te komen eten.

“Kom en trakteer jezelf op gesmolten kaas op je krokante kip. Nu verkrijgbaar bij KFCheese!” dat schreef KFC Duitsland woensdag 9 november met als onderwerp "Memorial day for the Reich pogrom night", volgens de Times.

De Kristallnacht was een door de nazi's georganiseerde actie gericht tegen het Joodse deel van de Duitse bevolking. De Kristallnacht vond plaats in de nacht van 9 op 10 november 1938. In heel Duitsland werden Joden en hun bezittingen aangevallen. Hierbij werden 92 joden gedood. Na deze gebeurtenissen ging het geweld tegen de Joden over in een planmatige vervolging en vernietiging van de Joden in Duitsland. Het was de nazi's tijdens de Kristallnacht immers duidelijk geworden dat de Duitse burgers zich niet of slechts minimaal zouden verzetten bij geweld tegen Joden. In de dagen na de Kristallnacht werden circa 30.000 Joden door de SS opgepakt en in de concentratiekampen Buchenwald, Dachau en Sachsenhausen gevangengezet.

Een uur nadat de bizarre pushmelding op de KFC-app was verschenen, verontschuldigde de fastfoodketen zich en gaf "een fout in ons systeem" de schuld van het "ongepaste bericht".

“Het spijt ons zeer, we gaan onze interne processen direct nakijken zodat dit niet nog een keer gebeurt. Excuses voor deze fout", aldus het bericht van KFC.

"We begrijpen en respecteren de ernst en geschiedenis van deze dag, en blijven ons inzetten voor gelijkheid, inclusie en verbondenheid voor iedereen", zei het bedrijf in een verklaring, volgens CNBC.

KFC verklaarde dat het een bot gebruikt die gekoppeld is aan nationale herdenkingen om meldingen voor zijn app te genereren, eraan toevoegend dat het interne beoordelingsproces dit keer niet goed werd gevolgd.

Daniel Sugarman van de Raad van Afgevaardigden van Britse Joden beschreef het beledigende KFC-bericht als "absoluut afschuwelijk", meldde de BBC .

In een tweet zei Dalia Grinfeld, adjunct-directeur Europese zaken bij de Joodse NGO Anti-Defamation League: “Hoe fout kun je het doen tijdens de herdenking Kristallnacht KFC Duitsland. Je moet je schamen!"

Het tabloid Bild noemde de fout "smakeloos" en zei dat het "fastfoodreclame was ten koste van de herdenking van de slachtoffers van het naziregime".

Het incident deed denken aan andere blunders van fastfoodreclameslogans, zoals toen McDonald's in Portugal de campagneslogan "Sundae Bloody Sundae" gebruikte in een Halloween-campagne voor zijn ijspuddingen. Het trok de campagne na protesten terug en hield vol dat het nooit de bedoeling was geweest om te verwijzen naar Bloody Sunday in 1972, toen Britse parachutisten demonstranten doodschoten tijdens een burgerrechtenmars in Derry, Noord-Ierland.