'Kijk, ruik, proef'-verpakkingslabel helpt consument minder voedsel te verspillen'
Too Good To Go, het bedrijf achter de app tegen voedselverspilling, introduceert in Nederland het ‘Kijk, ruik, proef – voor je verspilt’-label. De helft van alle voedselverspilling vindt thuis bij de consument plaats. Dat komt jaarlijks neer op zo’n 34 kilo per persoon. Daar moet met het nieuwe label verandering in komen. Het is goed dat Unilever met veel merken meedoet met dit nieuwe label. De aanpak van voedselverspilling is een van de duurzaamheidsdoelen die het bedrijf omarmt.
Al jaren is er discussie over de Tenminste Houdbaar Tot-datum (THT-datum). Producten met een THT-datum bederven niet snel na het verstrijken van deze datum. Toch denkt 10 procent van de Nederlandse consumenten dat je producten na de THT-datum niet meer kunt eten. Dat leidt tot onnodige voedselverspilling. Om deze vorm van verspilling tegen te gaan introduceert Too Good To Go het ‘Kijk-ruik, proef – voor je verspilt’-label.
Too Good To Go meldt dat 50 procent van de Nederlandse consumenten soms voedsel weggooit op basis van de THT-datum, terwijl het dan echt nog veilig is. Dat geldt niet voor bederfelijke producten zoals vers- en gekoelde producten, die werken met een TGT-datum (Te Gebruiken Tot) en na deze datum niet meer veilig zijn.
Het nieuwe verpakkingslabel stimuleert consumenten meer op hun eigen zintuigen af te gaan. Wanneer de THT-datum is verstreken, maar het product er goed uitziet, ruikt en smaakt, dan is het nog veilig genoeg om te eten.
Recent onderzoek van Wageningen Universiteit bevestigt dat ‘houdbaarheidsiconen’ op de verpakking de consument kan helpen om minder voedsel te verspillen.
Het ‘Kijk-ruik, proef – voor je verspilt’-label is al in twaalf Europese landen met succes ingevoerd. Nu is Nederland aan de beurt. De introductie van het label komt op het moment dat de voedselboodschappen met 13 procent in prijs zijn gestegen. Met het nieuwe label kan de consument bewuster boodschappen doen en dat is direct merkbaar in de portemonnee.
Unilever komt met een nieuw label tegen #voedselverspilling. ‘Kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ wordt geïntroduceerd bij verschillende merken van #Unilever. ☛ https://t.co/tDanrbP2cV
— FoodAgribusiness (@FoodAgribusines) September 8, 2022
Verspillingsvrijeweek
— Gemeente HeezeLeende (@Gem_HeezeLeende) September 15, 2022
Wist je dat…..wij 15% van ons zuivel weggooien? Op zuivel staat een THT-datum (ten minste houdbaar tot). De kwaliteit van het product kan na deze datum achteruitgaan, maar smaakt het meestal nog goed.
Tip: kijk, ruik, proef. pic.twitter.com/YnTJDHiUAk
👁️👃👅 @TooGoodToGo_NL en meerdere producenten starten deze maand een campagne tegen verspilling bij mensen thuis: kijk, ruik en proef bij producten waarvan de Tenminste Houdbaar Tot-datum verloopt, ondersteund door een speciaal icoon op verpakkingen. Zie: https://t.co/w06sqbf5M5
— Samen Tegen Voedselverspilling (@stvv_nl) July 20, 2022