Elektrisch rijden fors duurder, benzineauto goedkoper in bepaalde situaties

In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57. Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen € 0,66 tot € 0,70 per kWh.

Opladen bij Tesla Supercharger
Ondanks de tariefverhogingen zijn Tesla-rijders bij hun Supercharger nog altijd goedkoper uit dan hun mede-elektrische rijders. Andere snelladers zitten rond de € 0,70 per kWh, dat is hetzelfde tarief dat ook als niet-Tesla-rijder bij het omvangrijke Supercharger-netwerk moet worden afgetikt.

Grote regionale prijsverschillen
Hoe dan ook is de fors gestegen prijs wennen voor de Tesla-rijder. Was het tot 2017 gratis en het vanaf 2017  goedkoper kunnen laden een extra overweging om voor het merk te kiezen, de recente tariefverhogingen beinvloeden de keuze voor potentiële kopers. Ook vanwege de grote regionale prijsverschillen bij de Superchargers. In Uden is het tarief voor Tesla-rijders € 0,45/kWh. Voor dezelfde hoeveelheid betaal je bij de Supercharger in Zevenaar 33 % meer (€ 0,61). Dat scheelt zomaar € 10 per lading.

Andere aanbieders
In Nederland is het gemiddelde tarief voor Tesla-bestuurders de eerder genoemde € 0,57/kWh. Afhankelijk van welke Superchargers je bezoekt, komt dit in de buurt van het tarief van andere aanbieders. Die hebben bovendien geregeld aanbiedingen waardoor deze stations voordeliger (en dus steeds aanlokkelijker) worden. Zo betaal je bij Fastned en Allego nu € 0,68/kWh en bij Ionity € 0,71/kWh.

Duurder om elektrisch te rijden
Net zoals bij fossiele brandstofprijzen fluctueert de prijs voor een kWh flink op dit moment. Door de stijgende energietarieven is het zelfs duurder om elektrisch te rijden dan dezelfde kilometers in een zuinige benzineauto.

Elektrisch rijden was heel lang behoorlijk voordelig in vergelijking met benzine. De situatie is nu totaal veranderd door de flink gestegen energietarieven. 

De Telegraaf heeft berekend dat een ritje van honderd kilometer in een E-auto bijna 16 euro kost. Daarbij is men uitgegaan van thuisladen met een nieuw of variabel contract en het niet in gebruik hebben van zonnepanelen voor eigen gebruik. Voor hetzelfde ritje met een middenklasse benzineauto zou je minder dan 15 euro kwijt zijn.

*Alle genoemde tarieven in dit artikel: prijspeil augustus 2022.

Elektrisch rijden ( Foto-Pixabay)
Supercharger Tesla (Foto-Pixabay)