Burger King, McDonald's en Wendy's: klanten eisen miljoenen wegens niet gelijkende advertenties, Burger King al eerder aangeklaagd

Justin Chimenti uit New York klaagde McDonald's en Wendy's aan wegens 'oneerlijke en bedrieglijke handelspraktijken'. Hij eist $ 50 miljoen schadevergoeding voor zichzelf en alle anderen die dachten dat hamburgers er in het echt zo zouden uitzien als in de advertenties van de fastfoodketens.

Volgens de rechtszaak zijn de advertenties van de bedrijven "oneerlijk en financieel schadelijk voor consumenten omdat ze voedsel krijgen dat veel minder waard is dan wat wordt beloofd in de advertenties."

In de aanklacht staat dat de hamburgers van beide bedrijven in de advertenties minstens 15% groter zijn dan in het echt. De eiser is van mening dat dit soort "misleidende" reclame "vooral zorgwekkend is nu de inflatie, voedsel- en vleesprijzen erg hoog zijn en veel consumenten, vooral consumenten met een lager inkomen, het financieel moeilijk hebben."

Volgens de BBC wilden beide ketens niet onmiddellijk reageren op de zaak. Toch is Chimenti er van overtuigd dat hij miljoenen dollars kan krijgen, maar professor in de rechten Mark Bartholomew is het daar niet mee eens.  Hij verwacht dat het 'een zware klus is voor de eiser om zijn zaak hard te maken. Hij is van mening dat "fastfoodbedrijven waarschijnlijk zullen beweren dat het publiek enige overdrijving verwacht in een marketingcampagne", en verwacht dat de zaak zal eindigen met een schikking.

Update 15.30 uur (dankzij Crazy Harry):

Vorige maand werd er een soortgelijke zaak aangespannen door advocaat Anthony Russo. Hij beweert dat Burger King rond september 2017 is begonnen met het 'overdrijven' van het formaat van zijn hamburgers in afbeeldingen. Daarvoor, zo beweert het pak, adverteerde Burger King "eerlijker" met zijn voedselproducten.

Vandaag de dag is de grootte van vrijwel elk voedselproduct dat door Burger King wordt geadverteerd "wezenlijk overdreven", aldus de aanklacht. Russo en de aanklagers die hij vertegenwoordigt, wijzen op advertenties voor Burger King's handelsmerk Whopper, en zeggen dat de hamburger in advertenties 35 procent groter is dan in het echt versie, met dubbel zoveel vlees dan wat er werkelijk wordt geserveerd.

In 2020 keurde een rechter in Californië een schikking van 6,5 miljoen dollar goed in een collectieve rechtszaak tegen Chipotle over wat een misleidende non-GMO reclamecampagne zou zijn.

"Groot of klein, gerechtigheid is gerechtigheid, en wetten zijn wetten," zei Russo.