Het nutteloze feitje van de dag: Wereldkampioen F1 met een 0,5 punt

Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus voortaan voor jullie, elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

Dit weekend staat de spannende ontknoping van het Formule 1-seizoen op het programma in Abu Dhabi. Lewis Hamilton en Max Verstappen staan precies gelijk in punten en de titelstrijd zou zelfs gelijk kunnen eindigen waardoor de Nederlander wereldkampioen is. Maar wist je dat het WK in 1984 op slechts een half punt beslist werd? McLaren-tamgenoten Alain Prost en Niki Lauda gingen de laatste race in met verschil van 3,5 punt in het voordeel van de Oostenrijker. In die tijd was de puntenverdeling nog anders dan nu, de top 6 kreeg punten waarbij de winnaar 9 punten kreeg, de nummer 2 kreeg er 6 en de derde plek leverde 4 punten op. De rest van de top 6 kreeg 3, 2 en 1 punt.

Het weekend verliep rampzalig voor Lauda, een combinatie van mechanische problemen en een team dat meer voor de kansen van Prost leek te gaan zorgden ervoor dat hij vanaf de elfde plek moest starten, terwijl de Fransman op de tweede plek de race kon beginnen. Prost wist wat hem te doen stond, winnen en hopen dat Lauda geen tweede zou worden. Le Professeur deed wat hem te doen stond, in de 9e ronde pakte hij de kop en stond deze niet meer af, alles hing af van de race van de Oostenrijkse tweevoudig wereldkampioen.

Bij de start was Lauda voorzichtig, hij wilde de eerste rondes vooral heelhuids doorkomen en dat plan slaagde, na 2 rondjes lag hij tiende en kon de broodnodige inhaalrace beginnen. Nadat hij Patrick Tambay passeerde, kwam hij aan de staart van een vechtend groepje met Ayrton Senna, Michele Alboreto, Derek Warwick, Elio de Angelis en Stefan Johansson. Met die laatste kwam hij al meteen in de problemen, hij kwam er met geen mogelijkheid voorbij. Lauda zag geen andere mogelijkheid dan het vermogen van de McLaren omhoog te draaien met de gok dat hij aan het eind van de race brandstof tekort zou kunnen komen (bijtanken mag niet). Na talloze pogingen lukte het de Oostenrijker dan eindelijk in de 27e van de 70 te rijden rondes. Hierna volgde al snel de rest van het groepje en de teruggevallen Rosberg waardoor Lauda halverwege de race op de derde plaatst lag op 39 seconden achterstand van de broodnodige tweede plaats waar Nigel Mansell rondreed.

Een onmgelijke achterstand zou je denken maar Lauda was per ronde 1,5 seconde sneller dan de Britt en rekenkundig zou het nog moeten kunnen voor de Oostenrijker. Maar een groepje achterblijvers gooide roet in het eten waardoor de McLaren-coureur met nog 20 ronden te gaan weer 30 seconde achter Il Leone lag. Maar Lauda heeft geluk, de Lotus van Mansell lekt remvloeistof en in de 52e ronde komt er een eind aan de race van de Brit.

Lauda ligt eindelijk op de benodigde tweede plaats en draait het motorvermogen van zijn McLaren terug om brandstof te besparen maar als Senna dichterbij komt ziet de Oostenrijker zich toch genoodzaakt sneller te gaan rijden. Gelukkig voor hem haalt hij de eindstreep als tweede en weet zo, met een half punt voorsprong, zijn derde wereldtitel veilig te stellen. "De zwaarste race die ik ooit gereden heb", zo blikte Lauda vlak na de wedstrijd terug op de epische ontknoping van het WK in 1984.

Het nutteloze feitje van de dag: Wereldkampioen F1 met een half punt (WikiCommons/twm1340)
Het nutteloze feitje van de dag: Wereldkampioen F1 met een half punt (WikiCommons/twm1340)