Het nutteloze feitje van de dag: een rijdende veerpont

Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus voortaan voor jullie, elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

Velen van jullie hebben weleens op een veerpont gestaan maar wist je dat er ook 'rijdende veerponten' waren? User Peter attendeerde uw redacteur op het bestaan van zogenaamde veerwagens, een bijzonder fenomeen wat we graag met jullie delen. "Een veerwagen is een bijzonder soort pontveer, dat niet vaart maar over op de bodem van het water gelegen rails rijdt. Het gaat daarbij om een platform op een boven water stekende stellage, waar wielen onder gemonteerd zijn. Die trekt zichzelf aan een ketting over de bodem van een kanaal naar de overkant", zo luidt de omschrijving van dit fenomeen op Wikipedia. De rail waarover de veerwagen reed lag een meter onder de gemiddel vaardiepte zodat de schepen probleemloos konden passeren. 

De veerwagens werden ingezet (vanaf 1949) in Amsterdam-Rijnkanaal om de boeren van wie hun land door de aanleg van het kanaal in twee delen was gehakt te helpen. Vanaf de jaren '60 mochten ook fietsers en wandelaars van de oversteekmogelijkheid gebruiken maken. Met een snelheid van ongeveer 3 kilometer per uur duurde een overtocht 2 minuten. In 1972 kwam er een einde aan deze bijzondere manier van oversteken. Dankzij de ruilverkaveling was de noodzaak van de veerwagen voor de boeren vrijwel verdwenen en door de toenemende drukte op het kanaal was het veiliger om gebruik te maken van normale veerpontjes.

De veerwagen van Zeeburg (WikiCommons/Beeldbank Amsterdam)
De veerwagen van Zeeburg (WikiCommons/Beeldbank Amsterdam)

De ingebruikname van een veerwagen: