Titanic vaart terug de bioscoopzalen in

Robbert Willegers

Voor het 25e jubileum van kaskraker en klassieker Titanic komt dit epos van regisseur James Cameron terug de bioscopen in gevaren. Dit keer is de film voor het eerst in 4K te bekijken. Reis jij met ons mee terug en ga je deze film nog een keertje in de bioscoop beleven? Wij bij FOK! waren wel geïnteresseerd en ter voorbereiding schoven we aan bij een persconferentie met James Cameron en producer Jon Landau. 

We hebben de film inmiddels zovaak gezien, ook thuis. Wat is er nu anders aan om deze film nog een keer in de bioscoop te gaan beleven?

De bioscoopervaring. Ja, we hebben goede TV's. Ja, we hebben geweldige audio-sets voor thuis. Maar er is 1 ding fundamenteel anders aan een bioscoopbezoek: Je maakt een beslissing om je huis te verlaten, je stapt in je auto, je betaalt geld voor een kaartje en popcorn en gaat vervolgens 3 uur en 15 minuten in een stoel zitten om op deze reis mee te gaan. Je kan de film niet pauzeren, je kan er niet meerdere avonden over doen of even een biertje pakken in de koelkast. De film start nu en die emotie begint zich op bouwen. En je bent er meer bij betrokken. En na de climax ben je kapot. Maar je maakt nu een afspraak en je gaat met een vriend of vriendin of je ouders en je gaat samen iets beleven. Dus het gaat niet per sé meer om het grotere scherm, maar om de commitment om de film te bekijken.

James Cameron weerlegt Titanic-theorie (Foto: ANP)

En is de film nog altijd relevant?

Dat lijkt me wel. We hebben nu te maken met een enorme klimaatcrisis. En wat je ziet, is dat de armere landen er meer last van hebben. En we zijn hier al jaren voor gewaarschuwd, maar we kunnen het schip niet meer draaien. Die ijsberg ligt recht voor ons maar het schip is te groot. En wie gaan er het meest last van hebben? De armen, terwijl de rijke landen het juist hebben veroorzaakt. Net als op Titanic: de kapitein, de rijken, die wilden zo snel mogelijk in New York zijn. Ik denk dat de film wel relevanter is dan ooit!

En als de film nu gemaakt zou worden, zou deze dan anders zijn?

De film zou misschien hetzelfde zijn, maar 25 jaar geleden hebben we een hele set met een replica van het dek van de Titanic gebouwd. Dat zouden we nu nooit meer doen. Die replica was niet op volledige grootte, dus de figuranten die we castten mochten niet te lang zijn, anders leek het of ze op een miniatuurbootje liepen.

Titanic II lijkt er toch echt te komen

Wat voor effect heeft de film gehad op het maken van blockbusters?

Wat direct duidelijk werd, is dat een succesvolle film gewoon drie uur lang kan zijn. Want voor die tijd was de aanname dat een film niet te lang kon duren. Daar verdien je niks mee. Ten eerste, mensen gaan er niet heen. Ten tweede, je kan de film minder vaak vertonen. In de zomertijd, met veel films die om het publiek strijden, kan dat zo zijn. Maar Titanic kwam uit met Kerst. En het werd januari, februari, zelfs maart. We waren de nummer 1 film voor 15 of 16 weken. En het maakte niet uit. Want als deze week niet uitkwam, dan plande je de volgende week in. En steeds meer mensen ontdekten de film en besloten nog een keer te gaan. En dat bleef weken zo doorgaan. Dus de lengte van de film maakt niet uit. Een film van 1,5 uur kan ook als een lange film aanvoelen. Maar drie uur kan ook voorblij vliegen. Zeker als je betrokken bent bij wat je ziet. 

Jon: En de dag met de meeste opbrengst 25 jaar geleden was op Valentijnsdag. En nu draait de film weer rond die tijd. En dat spreekt tot het liefdesverhaal van deze film.

FOK! gaat komende week met veel plezier de film nog een keer in de bioscoop bekijken. Titanic op het witte doek is een belevenis apart die bij iedereen aan te bevelen is!