FOK! Game of the Year 2017 - Nummer 5

Wouter (2dope)

Horror-games, persoonlijk kan ik er geen genoeg van krijgen. 2017 was een prima jaar voor dat genre, maar de comeback van Resident Evil die al in januari het licht zag spant hier wel de kroon. Capcom heeft de franchise een harde reset gegeven en vervolgens een zeer aantrekkelijke game-engine uit de grond gestampt om een fantastisch griezelige setting neer te zetten.

De meeste gamers zijn bekend met Resident Evil. Eind jaren negentig begon de serie aan een succesvolle reeks en inmiddels staat de teller op 25 delen. Nadat Capcom in 2005 met Resident Evil 4 nog een uitstekende game neerzette, ging het sindsdien een stuk minder goed met de franchise. Reden voor de Japanse gamegigant om zich eens achter de oren te krabben en vervolgens te kiezen om hun best verdienende IP rigoureus om te gooien: ze besloten bij Capcom terug gaan naar de roots van survival horror, en om de 'player immersion' kracht bij te zetten werd Resident Evil 7 ontwikkeld voor eerstepersoonsgezichtsveld.

We kunnen wel concluderen dat dit precies was wat Resident Evil nodig had om weer relevant te worden in zijn genre. Resident Evil 7 is een ontzettend griezelige game waarin je de rol aanneemt van Ethan Winters, een doodgewone kerel die op een dag wordt benaderd door zijn vriendin die claimt vast te zitten ergens in een groot landhuis ergens in een afgezonderd plaatsje in de landelijke regionen van Louisana. Wanneer Ethan het spookachtige huis betreedt komt hij erachter wat voor ziekelijke praktijken zich zoal voltrekken onder de hier woonachtige familie, de Bakers.

Zodra de familie lucht krijgt van je aanwezigheid begint het opjagen pas echt en hier komt het vanoudse Resident Evil-karakter weer prominent terug. Op de vlucht, een structureel tekort aan munitie, potentieel gevaar achter iedere krakende deur en helse wezens die op ieder moment vanuit de schaduwen kunnen opduiken. De voortreffelijke graphics en muziek dragen bij aan een fantastische, onheilspellende sfeer, en de familieleden uit de Baker-familie zijn stuk voor stuk angstaanjagende psychopaten die als horror-personages zeer goed zijn uitgewerkt.

Ook het shooter-gedeelte zit lekker in elkaar. Ondanks dat er in RE7 in tegenstelling tot de voorlaatste paar delen geen focus meer ligt op actie, valt er nog genoeg te schieten en op te blazen. Hoofden van zombieachtige schepsels die als rijpe tomaten uit elkaar spatten wanneer je je shotgun op ze leegt en rondvliegende ledermaten wanneer je met een granatenwerper in de weer bent. Het zijn fijne afwisselingen van angstig door krappe keldertjes en donkere zoldertjes sluipen: wat mij betreft heeft Capcom de perfecte balans gevonden tussen spanning/survival en actiemomenten. Goede showcases van wat meer actie kunnen we vinden in bepaalde DLC die sinds de release is uitgekomen, zoals de recent gratis verschenen uitbreiding Not A Hero en de eerdere Nightmare-modus in Banned Footage Vol. 1. Het is bewijs dat de nieuwe RE Engine van Capcom niet alleen excelleert in het creëeren van een griezelige setting, maar ook qua shooter mechanics zich prima staande houdt. Al met al een zeer verdiende plaats in de GOTY top 10 van 2017.

Kijk hieronder nog even onze compilatie van goede horrormomentjes in Resident Evil 7.