Details Xbox Scorpio onthuld door Microsoft

Wouter (2dope)

Vandaag werden de details van Project Scorpio officieel onthuld, de nieuwe Xbox-console die aan het einde van dit jaar uitkomt. Niemand minder dan Eurogamers techniektak Digital Foundry kreeg de exclusieve eer om de specificaties van Microsofts nieuwe speelgoed uit de doeken te doen. In deze special zetten we de belangrijkste eigenschappen op een rij.

Eerst nog even een kort resumé: Project Scorpio is de codenaam van Microsofts nieuwe Xbox-console die op het E3-evenement van vorig jaar werd aangekondigd. Het gaat niet om een nieuwe generatie, maar om een heruitgave of 'hardware refresh' zoals we die eerder zagen in de vorm van de Xbox One S en bij Sony met de PS4 Pro. Microsoft deed tijdens E3 een aantal dappere uitspraken. Zo zou de Scorpio probleemloos 'native 4K gaming' aan moeten kunnen en geschikt zijn voor virtual reality-doeleinden. Tot nu toe was het vooral giswerk wat de nieuwe console qua hardware te bieden zou hebben.

We trappen af met een paar kernzaken. Microsoft belooft nog steeds optimale compatibiliteit, wat betekent dat alle Xbox One-games op de Scorpio draaien en vice versa. Ook de Xbox 360-titels die backward compatible zijn (inmiddels 345 stuks) kunnen zonder problemen worden afgespeeld op de Scorpio. Bovendien profiteren al deze games van de extra rekenkracht, bijvoorbeeld door een soepelere framerate, betere graphics en snellere laadtijden. Het uiterlijk van de console is nog niet prijsgegeven, maar Eurogamer meldt alvast dat de voeding geïntegreerd is in de console, geen 'power brick' dus.

Grofweg kan gezegd worden dat de processor (CPU) van de Scorpio ongeveer 30 procentpunt sneller is dan die van de Xbox One, en de 'videokaart' (GPU) 460 procentpunt sneller. Qua geheugen worden er ook flinke stappen gemaakt, met 12GB van het snelle GDDR5-geheugen. 4GB hiervan wordt gereserveerd voor systeemprocessen, zodat er nog 8GB overblijft om vrij mee te spelen, dit tegenover 5GB van het veel langzamere DDR3-geheugen in de One.

  Project Scorpio Xbox One PlayStation 4 Pro
CPU 8 custom x86-cores op 2,3GHz 8 Jaguar-cores op 1.75GHz 8 Jaguar-cores op 2.1GHz
GPU 40 CU's  op 1172MHz 12 CU's op 853MHz (One S: 194MHz) 36 CU's op 911MHz
Geheugen 12GB GDDR5 8GB DDR3/32MB ESRAM 8GB DDR5
Geheugen-bandbreedte 326GB/s DDR3: 68GB/s, ESRAM 204GB/s (One S: 219GB/s) 218GB/s
Harde schijf 1TB 2.5-inch 500GB/1TB/2TB 2.5-inch 1TB 2.5-inch
Optische drive 4K UHD Blu-ray Blu-ray (One S: 4K UHD) Blu-ray

Veel van de geruchten en aannames ten aanzien van hardware die de ronde deden na de E3-voorstelling vorig jaar blijken te kloppen. De motor van de Scorpio (treffend 'Scorpio Engine') is een SoC die wederom uit de koker van fabrikant AMD komt. De hardwareboer combineert op de chip een custom CPU uit de Jaguar-familie met een ver doorontwikkelde Polaris-GPU voor de afhandeling van graphics. Microsoft benadrukt dat de chip niet te vergelijken is met de equivalenten die in pc-hardware te vinden zijn. Zo heeft de GPU een nieuwe command processor gekregen, het gedeelte dat instructies ontvangt van de CPU. De nieuwe command processor heeft ingebakken ondersteuning voor DirectX12-technologie en profiteert van hele nauwe communicatie tussen CPU en GPU, waardoor er vervolgens weer een boel rekenkracht overblijft die elders ingezet kan worden. Het gebruik van DirectX12/Direct3D12-technieken is interessant voor gameontwikkelaars omdat ze hierdoor in staat zijn veel efficiënter gebruik te maken van de hardware.

Nog een interessant detail van de GPU is de introductie van AMD's nieuwste 'media block' die HEVC-codec ondersteunt, waardoor via de GameDVR-app gameplay in 4K60 met HDR kan worden opgenomen. Deze gameplaybeelden zijn vervolgens af te spelen via wat Microsoft 'retroactive screen capture' noemt. Hiermee kunnen opgenomen gameplaybeelden frame voor frame bekeken worden zodat je de mooiste momenten eruit kunt pikken en niet langer op exact het juiste moment de screenshot-knop hoeft in te drukken voor actievolle kiekjes.

In de presentatie wordt verder de toezegging gedaan dat mensen met een 1080p-televisie evengoed zullen profiteren van de nieuwe hardware. Net als bij de PS4 Pro zal er voor hen keuze zijn uit verschillende 'performance modes'. Denk aan een game-modus geoptimaliseerd voor framerate en stabiliteit, en een modus die focust op kwaliteit van graphics door de 4K-resolutie te 'super-samplen' waardoor alles er een stuk mooier uitziet (minder 'kartelrandjes').

Al die getallen zijn leuk en aardig maar hoe zit het met de games? Tijdens de onthulling zijn er alleen enkele tech-demo's getoond van Forza, op basis van de Forza Motorsport 6-engine. De demo van de racegame werd getoond met alle toeters en bellen geactiveerd en wist een strakke framerate van 60fps vast te houden op een 4K-resolutie, waarbij het slechts 60-70 procent van zijn totale resources verbruikte. Ter vergelijking draaide ernaast dezelfde demo op een gewone Xbox One, die bij een 1080p-resolutie al op 90% van zijn kunnen stond te stampen. Een tweede tech-demo gebaseerd op ultra settings van de pc-game Forza Motorsport Apex had evenmin problemen met een stabiele performance.

Het zijn veelbelovende resultaten, maar het echte wachten is nog even op volledige gameplaybeelden van nieuwe titels. De tech-demo van Forza is vanzelfsprekend volledig geoptimaliseerd voor de architectuur van de Xbox-machines. Ondanks dat zijn de enorme verbeteringen die de Scorpio krijgt ten opzichte van zijn oudere broer al wel deels in cijfers uit te drukken. Ook ten opzichte van de PlayStation 4 Pro wordt er een aanzienlijke inhaalslag gemaakt waardoor Scorpio in termen van specificaties ver op kop gaat. Met de rekenkracht lijkt het dus wel goed te zitten; nu de games nog. Project Scorpio moet tijdens de feestdagen van dit jaar uitkomen, dus hopelijk krijgen we in de aanloop daarnaartoe nog genoeg onder ogen om een voorlopig oordeel beter te kunnen vellen.

Een prijs is nog niet bekendgemaakt, maar we kunnen er vanuitgaan dat de Scorpio fors duurder wordt dan een gewone Xbox One. Een veelgehoorde schatting is 500 dollar/euro, dezelfde prijs die de Xbox One op release meekreeg.