Guild Wars 2: de toekomst

Pheno

ArenaNet heeft het er maar druk mee: Guild Wars 2 heeft na een wervelende start last van vertrekkende spelers en dat wil men aanpakken. Hoe? Lees verder.

Header

De eerste koerswijziging lijkt al zijn vruchten af te werpen. Deze koerswijziging, genaamd Living World, zorgt voor vaker meer content-uitbreidingen dan eerst. Dat is ook niet zo raar, als je weet dat het team dat daar verantwoordelijk voor was eerst in een klein team bezig was met het ontwikkelen. Dat team is voor de laatste helft van dit jaar uitgebreid tot vier teams dat om en om content uitbrengt. Meer mensen, meer tijd, kortom, meer en kwalitatief betere content. Voor de komende maanden staan er wereldbazen, wereldevents, verbeteren van kerkers en meer dynamische events op het schema. Al beloven de makers ook meer feestdagen met activiteiten, gewoon omdat het kan.

GW2

Hoe verder met progressie in Guild Wars 2? De makers hebben dit jaar ascended gear uitgebracht, maar als dat allemaal verzameld is, wil ArenaNet niet nog een nieuwe tier wapens erbij gaan verzinnen. Ten eerste omdat al het werk om eerdere gear voor niets is geweest en ten tweede: waar gaat het dan eindigen? Dus niet nog meer niveaus aan wapens en kleding, maar nieuwe vaardigheden en traits. PvE en WvW krijgen nieuwe uitdagingen om deze punten te verdienen.

GW2

Beloningen worden nog wat verder getweakt. De bazen laten geen geld meer vallen, daar verderop meer over. In plaats van bazen runnen wordt het overwinnen van een dungeon beloond met geld. Een dungeon op dezelfde dag twee keer raiden heeft geen zin, want de beloning wordt maar een keer per dag uitgekeerd. Per kerker dan, dus daarna andere instances doen levert wel geld op.

GW2

Met de zogenaamde champion rewards krijgt iedereen die er voor in aanmerking komt een reward box met daarin crafting materials, skill points, skins, lodestones en meer. De reward box is dus de vervanging van geld bij deze champions. De makers willen het wat gezelliger in de gebieden zoals Southsun Cove en Orr maken, waar ze met events meer champions willen plaatsen. Lege gebieden bestaan omdat ze oninteressant zijn, dus ArenaNet wil er alles aan doen om die gebieden weer interessant genoeg te maken.

GW2

Magic find verdwijnt van gear. De makers willen niet dat men kracht en overleving in gaat leveren om wat betere loot te krijgen, dus magic find wordt geregeld op accountniveau. Door het behalen van account achievements en het nuttigen van consumables wordt deze stat hoger, al zal je meer moeten drinken/eten om een steeds hogere stat te krijgen. Een ander opvallende toevoeging in Guild Wars 2 is het niveau van crafting: je kunt nu tot level 500, waardoor je ascended gear kunt maken. Hiervoor heb je wel zeldzame materialen voor nodig, zodat de markt niet overspoeld gaat worden met dit type gear. Hoe de precursors en legendaries gaan werken wilde men nog steeds niet kwijt, maar ook dat zit in de pijplijn, zodat men betere, op speelstijl gebaseerde, legendaries zelf kan maken.

GW2

WvW wordt nogal geplaagd door bugs, exploits en het idee dat de ontwikkelaar deze modus vergeten is. In werkelijkheid hebben ze een team dat bugs oplost, maar ook een team dat continu bezig is met het vinden van mensen die exploits gebruiken. Daarvoor zitten er monitoringmechanieken in de game die deze kan opsporen. Het tweede team past de technieken van opsporen aan en checkt natuurlijk de meldingen van spelers over anderen. Het probleem bij nieuwe content in WvW is dat het meteen een enorme impact heeft en dat elke nieuwe map eerst lang getest moet worden zodat het, alsnog hopelijk, in een keer goed is.

GW2

Een Guild vs Guild zit er helaas niet in. Ze hebben een poging gedaan tijdens de ontwikkeling van Guild Wars 2 om de modus uit het eerste deel terug te brengen, maar het was niet zoals ze gehoopt hadden. Dat er iets gaat komen waar features uit het originele Guild vs Guild ziet ArenaNet nog wel eens gebeuren, maar het is op dit moment geen halszaak.

ArenaNet ziet de toekomst van Guild Wars 2 rooskleurig in. Met nieuwe MMO’s op de loer vinden ze dat ze door hun verschuiving naar meer en vaker nieuwe content een goede weg in zijn geslagen, zeker met hun businessmodel dat geen maandelijks bedrag kost om te spelen. Met Living World hebben ze zeker een goed ontwikkelproces voor de komende tijd in handen. Het idee dat je niet constant opnieuw naar nieuw geïntroduceerde gear moet gaan zoeken nadat je met pijn en moeite (en vooral tijd) je ascended gear hebt verzameld lijkt ons ook prima. Maar WvW, tja, het blijft toch een beetje achter, ondanks de verzachtende woorden dat ze er een dedicated team op hebben zitten.