Dwarf Quest: De remake van een trilogie

WesleyB (Wesley Akkerman)

Dwarf Quest (2012) is een remake van een twintig jaar oude Dwarf Quest-trilogie, die bedenker en maker Dylan Nagel destijds op de middelbare school heeft gemaakt. De gereviseerde versie is nu speelbaar in een compleet nieuwe jas en met nieuwe elementen.

In twintig jaar tijd is er een hoop veranderd. We kijken nu televisie op platte schermen, gingen van grote mobiele telefoons naar kleine mobiele telefoons en weer terug en beleven onze videospellen heel anders dankzij verbeterde hardware. Spellen zien er mooier uit, bieden meer speeltijd en ervaringen en zijn niet meer geketend aan videogameconsoles. Dat levert voor spelers meer plezier op, maar voor onafhankelijke spelontwikkelaars houdt het in dat ze steeds minder zelf kunnen doen. Er komt nou eenmaal meer bij kijken, zelfs bij de kleine projecten en spellen.

Uitbesteden
Dylan Nagel, de mede-oprichter van Paladin Studios die zijn aandelen verkocht heeft en op dit moment als freelance spelontwikkelaar onder zijn eigen bedrijf Wild Card werkt, weet maar al te goed hoeveel werk je moet uitbesteden anno 2012. Waar Nagel in 1992 nog drie games in een maand kon maken op z'n eigen zolderkamer, moet hij in 2012 veertig procent uitbesteden aan externe partijen en geld apart zetten om die partijen te kunnen betalen. Je bent niet alleen afhankelijker, je investeert ook nog eens een stuk meer.

Maar daar krijgt je dan ook wat voor terug. In het geval van Dwarf Quest valt meteen op hoe mooi het hoofdpersonage Morrin Firebeard geanimeerd is. Firebeard doorkruist negen kerkers, terwijl hij meedoet aan een soort wedstrijd waaruit moet blijken wie de sterkste dwerg is. Dat verhaal is niet anders te omschrijven dan een soort 'smoes' om de speler door te laten spelen, alhoewel er wel steeds kleine verwijzingen naar het narratief gegeven wordt. Meestal in de vorm van een dode dwerg, in een hoekje van een kamer. Later verandert het verhaal compleet, overigens.

Bolletjes
Dwarf Quest
is een turn based dungeon crawler: je rent van kamer naar kamer, maakt schatkisten open en rooft kasten leeg, haalt zo nu en dan een hendel over om een brug te laten verschijnen en neemt het op tegen allerlei monsters die in die kerkers leven. Dat vechten gaat ombeurten. Boven het (vijandelijke) personage staan een aantal bolletjes die het aantal beurten representeren. Je kunt ervoor kiezen om te lopen, te verdedigen of aan te vallen. Of je zet een speciale kaart in die tijdelijke krachten inschakelt: voor één beurt of voor de rest van zo'n gevecht.

Als je dat naast het origineel legt, dan valt op dat alleen het personage en het camerastandpunt overeenkomt. Waar je eerst Morrins commando's moest intikken op je toetsenbord, kun je nu simpelweg op het scherm tikken waar je de dwerg wil hebben. Ook kun je heel gemakkelijk aangeven wat hij daarna moet doen: door op hem te tikken gaat hij verdedigen en door op een vijanden te tikken (die naast hem staat) gaat hij aanvallen. Het is zo veel meer intuïtief, maar dat heeft ook een nadeel: je vliegt door Dwarf Quest heen en voor je het weet heb je het spel uitgespeeld.

Downloadable content
Je hebt dan zeker twee tot drie toffe uren achter de rug, maar het concept en de goede uitwerking smaken naar meer. Gelukkig werk Nagel op dit moment nog aan een hoop extra content. Zo is er een hard mode op komst, waarin je de anders dode dwergen als levende personages kunt tegenkomen en het tegen hen op kunt nemen om voor eens en voor altijd uit te maken wie echt de sterkste dwerg is. Daarnaast komen er een aantal nieuwe kerkers aan. Maar voor het zover is, werkt Nagel eerst nog wat andere, kleinere dingen uit, zodat het spel steeds vloeiender gaat lopen.

Nagel heeft overigens ook aangegeven dat er een Dwarf Quest 2 op de planning staat. De werktitel van dat project is Dwarf Quest Online en het wordt hoogstwaarschijnlijk een coöperatieve multiplayertitel, zoals bijvoorbeeld Castle Crashers. Inclusief online multiplayer, omdat uit onderzoek van Nagel is gebleken dat veel van zijn spelers dat prefereren boven een multiplayermodus die je samen op de bank kunt spelen. Maar dat betekent niet dat die modus er helemaal nooit in komt te zitten, want ook Nagel weet dat het ontzettend tof is om samen in één kamer te gamen.