7: Cutscenes

wc-eend

In deze special gaan we kijken naar zeven cutscenes uit verschillende games. De deelnemende redacteuren hebben elk een cutscene uitgekozen uit een spel die hun bijstaat. De cutscene kan goed zijn, slecht zijn of er hangt een emotioneel gevoel aan voor de betreffende redacteur. Let op, onderstaande cutscenes komen uit verschillende delen van games en kunnen eventueel spoilers bevatten.

7

  Game: Final Fantasy VIII
  Platform: PlayStation 2
  Redacteur: Notorious_Roy

 Final Fantasy VIII is het zwarte schaap in de franchise en persoonlijk vond ik er geen zak aan. Squall is een grote huilebalk en als op een gegeven moment blijkt dat alle hoofdpersonen bij elkaar op de kleuterschool zaten zonder dat ze dat daarvoor beseften was ik er wel klaar mee.

Toch blijft de game speciaal om een aantal zaken. De intro is fantastisch met de geweldige openingstrack Liberi Fatali. Ook de rest van de soundtrack is ijzersterk wat het extra zonde maakt dat de setting mij niet aansprak.

Het hoogtepunt uit de game is de scene waarin Squall en Rinoa samen gaan dansen. De combinatie van bizar mooie graphics en weer die uitstekende muziek maken dit een cutscene die nog steeds indruk maakt. De scene eindigt met Squall en Rinoa die naar boven kijken waar een kleurrijk vuurwerk de hemel kleurt. Een perfect einde voor de mooiste cutscene ooit.

  Game: Gears Of War
  Platform: Xbox 360
  Redacteur: ROFLOL


Als gespierde personage je tegenstander door midden zagen is natuurlijk gigantisch badass. Naast het uitroeien van de Locust bevat de Gears Of War-franchise uiteraard ook een aantal toffe cutscenes waarvan er een met kop en schouders bovenuit steekt. De Gears Of War-franchise mag dan wel een aantal emotionele cutscenes hebben, maar uiteindelijk blijft Gears Of War vooral grauw, donker en badass. Uiteraard is er dan niks gruwelijker dan de dood van Lieutenant Kim.

Na het helpen van Alpha Squad, komt de groep midden op straat terecht. Terwijl de mannen wachten op een helikopter om de squad en resonator mee te nemen, weten ze niet dat de Locust staat te wachten. Al snel komen de mannen erachter dat het te rustig is op straat en het uiteindelijk een val is van de Locust. De grond breekt los onder de voeten van de mannen waaruit de Locust tevoorschijn komen. Chaos alom, waarin daarnaast de helikopter neergaat en er nog maar weinig hulp mogelijk is. Kim geeft aan dat de rest richting een gebouw moeten gaan, waarin Kim vervolgens als Rambo om zich heen schiet.

Terwijl de rest zich verschuilt komt vanuit het niets Generaal Raam tevoorschijn. Een badass en gigantische Locust die op zijn gemak richting Kim loopt die op dat moment druk bezig is met het vermoorden van Locust. Raam pakt Kim op en stopt vervolgens een gigantisch mes in het lichaam van Kim. Terwijl Raam dit doet blijft hij Kim recht in zijn ogen kijken. Een geweldig bruut moment waarin opnieuw het woord badass van toepassing is. Als finishing touch gooit Raam vervolgens Kim keihard op de grond, damn!

  Game: Yakuza 3
  Platform: PlayStation 3
  Redacteur: SolidDS


Yakuza 3 is ten tijde van de release eigenlijk een beetje ondergesneeuwd door Heavy Rain en God of War 3. Wat toen misschien ook wel terecht was, maar dat wil niet zeggen dit geen top game is. Alles aan de game is echter wel op en top Japans, wat voor fans van Japan natuurlijk geweldig is want je bevindt je een groot deel van de game in één van de bekendste wijken van Tokio.

Het verhaal in Yakuza 3 is een stuk complexer en diepgaander dan andere 'openwereldgames' zoals bijvoorbeeld GTA 4. En of je naast het hoofdverhaal nu gaat bowlen, honkballen, darten, sushi eten, daarna nog een ijsje gaat halen, in de ijssalon een dame tegenkomt om daar vervolgens mee naar de lokale karaokeclub te gaan, het kan allemaal.

Eén van de vele personages die je ontmoet is Rikiya Shimabukuro, die je eerst als tegenstander treft, maar in het verloop van het verhaal je beste vriend wordt. De scene die bij mij echt een brok in de keel bezorgde, en mocht je de game nog gaan spelen, wat ik zeker wel aanraad, is dat Rikiya ineens achter je staat om een kogel op te vangen met een vrij emotionele scene als gevolg.

  Game: Metal Gear Solid
  Platform: PlayStation
  Redacteur: D-vide

Veel van de cutscenes uit Metal Gear Solid zijn memorabel. Toen de game uitkwam had ik via een of ander magazine een demo gekregen. In deze demo kon je toch een proportioneel deel van het spel spelen. Ik heb die demo zo vaak gespeeld dat ik het eerste stuk vrijwel naadloos kan dicteren voor je met de juiste intonatie. "A Hind D? Colonel, what's a Russian gunship doing here?"

Van alle cutscenes geniet ik nog het meest van de intro. Je komt via een donkere onderwatertunnel binnen terwijl een operazangeres je zwemkunsten bezingt. Je komt aan in het onderste gedeelte, wat officieel niet een cutscene is, maar voor mijn gevoel ook de intro omvat. Je haalt wat mensen stil neer en je leert de eerste tactieken van het spel. Aan het einde stap je de lift in en heb je de epische onthulling van de held Snake. Ondanks dat er gameplay is, beschouw ik dit hele gedeelte als een grote cutscene. Heerlijk om zo nu en dan weer eens aan te zetten.

  Game: Assassin's Creed: Brotherhood
  Platform: PlayStation 3, Xbox 360, Windows
  Redacteur: StefanW


Er zijn niet veel series waar ik fan van ben én ook nog eens alle spellen van heb gespeeld. Assassin's Creed is daar één van. Waarom de serie mij zo boeit? Sowieso omdat ik gek ben op stealthgames en omdat je bij AC niet wordt doodgegooid met cutscenes. En als ze er dan in zitten zijn ze vaak kort en briljant gemaakt binnen de verhaallijn. Alhoewel. Er is een cutscene waarbij ik vloekend voor mijn televisie zat.

Ik heb het over de laatste cutscene van Assassin's Creed: Brotherhood. Net als in het eerste Ezio-spel eindig je hier met meer vragen dan antwoorden rondom de Italiaanse Assassin. Ik was dan ook heel blij dat Desmond in zijn deel van de game uiteindelijk de geheime kamer weet te vinden waar Ezio eerder de Apple of Eden heeft verstopt. Eindelijk zou ik antwoorden krijgen in de hedendaagse verhaallijn van Assassin's Creed. Na een zoveelste klim- spring- en klautermissie komt Desmond bij de appel en begint de laatste cutscene.

Maar wat schetst mijn verbazing. Ik krijg helemaal geen antwoorden. De vuilakken van Ubisoft eindigen met Desmond die wordt overgenomen door de godin Juno nadat hij de appel heeft vastgepakt en in een tergend langzaam tempo loopt hij naar Lucy en vermoordt haar met zijn hidden blade. Ze vallen allebei op de grond. Ik zit vol spanning te kijken naar mijn televisie. Niks. Daar is de aftiteling en ik kan achievements gaan jagen. Geen antwoorden, alleen maar nóg meer vragen. Dit moet wel de meest nare en onbevredigende cutscene zijn die ik ooit heb gezien. Bedankt Ubisoft.


  Game: God of War III
  Platform: PlayStation 3
  Redacteur: Kn0x


Bestaat er iemand die stoerder is dan Kratos? Een halfgod die waanzinnig stoere wapens heeft, gespierd is, een kop van iemands lijf kan trekken zonder enige moeite, seks heeft met een handjevol onbekende vrouwen en daarnaast ook nog even wat goden verslaat. Het leven van Kratos is heerlijk... Nou ja, op het verlies van zijn vrouw na dan. Dat is wat minder natuurlijk.

De openingsscène van God of War III is niet per definitie een cutscene maar wel een heel mooie openingsscène. Niet alleen zien we onze favoriete halfgod al zwevend naar Olympus gaan, we zien alvast de vele goden die het loodje ongetwijfeld zullen gaan leggen. Een scene die prachtig in beeld is gebracht door de verzameling van al die goden onder het toeziend oog van Zeus himself.

De beelden van God of War III zijn ongekend mooi, maar deze scene verdient wel een speciaal plekje in deze lijst. Een mooiere manier om deze game te starten, kan ik me niet voorstellen.


  Game: Final Fantasy VII
  Platform: PlayStation
  Redacteur: wc-eend


Final Fantasy VII was mijn eerste 'echte' game die ik uren en uren achtereen kon spelen. Na school kwam ik thuis en huiswerk bestond niet, ook al dacht de leraar daar anders over. Ik leefde mee met de personages, leerde ze kennen en zag een romance ontstaan tussen Cloud en Aerith.

Iedereen die het spel kent kan waarschijnlijk al raden welke cutscene ik ga noemen. Die betreurenswaardige scene waar de vijand uit het spel, Sephiroth, jouw opbloeiende vriendin een zwaard door haar lichaam heen steekt. In onderstaande cutscene zien we de dood, een baasgevecht en dan het afscheid van jouw geliefde. Aerith, ik zal je altijd missen.