Burnout Paradise uitspelen met één arm

WesleyB (Wesley Akkerman)

"Soms word ik wakker en dan denk ik: shit, hij is weg. Opeens is dat besef er dan." Thomas Noppers, gamedesigner van beroep, speelt al sinds z'n tiende videospellen met maar één hand. "Je moet het zien als pianospelen: in het begin is het moeilijk, maar je leert het wel."

Je staat er wellicht nooit bij stil dat controllers gemaakt worden voor mensen met twee handen. Waarom zou je ook, want dat is logisch. Het grootste gedeelte van de bevolking op aarde heeft immers twee handen. Thomas Noppers is één van de uitzonderingen op die regel. Toen hij tien jaar was, stak hij z'n arm in de centrifugerende wasmachine en heeft hem zodoende verloren. "Ik leef nu langer zonder arm dan met, maar ik kan me nog goed herinneren hoe het was."

Obstakels
Dat levert allerlei te overwinnen obstakels op. Afwassen is een ramp, maar "lang leve de vaatwasser". Ook boodschappen doen gaat niet zoals je gewend bent. Noppers moet bijvoorbeeld keer op keer het mandje op de grond zetten, product erin leggen en het mandje weer oppakken. Maar een robotarm is voor hem het antwoord niet. "Dat is niet wat ik wil. Geef mij maar zo'n biologische kloonhand. Maar na het oplossen van de wereldhonger dan, dat is iets belangrijker."

Dan komt de hamvraag: hoe gamet Noppers? Lachend zegt hij: "Met één hand!" Ondanks het verlies, is hij er altijd positief onder gebleven. "Je moet het zien als pianospelen: in het begin is het moeilijk, maar je leert het wel. In principe kan ik alles, maar twin stick shooters zijn echt te moeilijk. Maar die zijn ook gewoon moeilijk." Noppers heeft zijn eigen weg gevonden hoe om te gaan met een controller. "Als ik verlies in een game, dan is dat gewoon omdat ik slecht ben."

Gamen
Wanneer Noppers gamet, dan legt hij de controller op schoot. Vervolgens wikkelt hij z'n hand om de controller heen. Met z'n pink drukt hij op de meeste actieknoppen en met z'n wijs- en ringver pakt hij de schouderknoppen mee. Zijn duim bestuurt de linkerpook. "De lastigste knop is de R2 / rechter trigger: die is echt verstopt, gewoon." Desondanks heeft hij het redelijk uitdagende Burnout Paradise uitgespeeld, maar niet met normale auto's.

 "In Burnout Paradise speelde ik enkel met stuntcars. Die kunnen boosten wanneer ze willen. ik kon het niet voor elkaar krijgen om nonstop te boosten, te remmen en gas te geven. En je moet ook nog sturen en dat werd gewoon even te veel." Dat zijn dan ineens drie knoppen die je tegelijk moet kunnen gebruiken, naast het sturen met het linkerpookje. "Maar ik heb hem toch uitgespeeld en toen dacht ik: waar had ik ook alweer zo'n moeite mee?"

Nunchuk
SNES-controllers zijn lastig, Megadrive-controllers gaan alweer wat beter. Je zou verwachten dat de Wii uitkomst biedt voor zijn probleem, maar de Nunchuk gooit roet in het eten. "Voor mij is het heel paradoxaal dat Nintendo een steeds groter publiek wil aanspreken en daardoor voor bepaalde mensen nog moeilijkere controllers maakt. Alles dat vroeger met één hand kon, moet nu met twee handen." Die Nunchuk is voor Noppers echt een ramp. Om over de PSP nog maar te zwijgen.

De Nintendo DS is over het algemeen één van de betere gameconsoles voor Noppers, dankzij het touchscreen. Maar wanneer je bijvoorbeeld rpg's speelt, dan houdt hij de stylus in dezelfde hand als waarmee hij op de knoppen drukt. "Gelukkig hoeft dat bijna nooit tegelijk. Maar op de DS heb je die uit elkaar geplaatste schouderknoppen, die voor mij haast onbereikbaar zijn door dat grote scherm dat in de weg zit."

Gamedesign
Noppers is gamedesigner van beroep en werkt momenteel met nog iemand aan Shootlifter. Een pc-spel, dat mogelijk ook op iOS uitkomt, die gemakkelijk met één hand te besturen is. Maar dat is niet het ultieme uitgangspunt geweest, alhoewel Noppers het natuurlijk leuk vindt om de games te spelen die hij zelf heeft gemaakt. "Maar ik denk wel dat games profiteren van een simplistische besturing. Het engste scherm dat je maar kunt tegenkomen, is dat laadscherm met dat schema met die knoppenindeling." Een seconde daarna ben je toch al kwijt wat je zojuist gezien hebt.

Desondanks heeft Noppers nooit bewust nagedacht over een controller die geschikt is voor mensen met maar één arm of hand. "Het probleem is dat alle games gebruikmaken van dezelfde controllers en van dezelfde indeling, dus je loopt al heel snel tegen design en layout-problemen aan. Maar ik heb er verder niet goed over nagedacht, dus ik zou het niet weten. Lijkt me moeilijk daar wat op te verzinnen. Minder knoppen is sowieso een pré."