Lief dagboek: Diablo III (dag 3)

Pheno

"Mijnheer Pheno, stay a while and listen. U heeft verslavingsverschijnselen en ik raad u aan met Diablo II te stoppen, anders zie ik het somber in." De dokter was er vrij duidelijk in, maar toch bleef ik doorspelen. Maar na wat Diablo III-previewbuilds te hebben gespeeld en zo goed als alle bizarre builds in Diablo II te hebben uitgeprobeerd was ik er na tien jaar wel klaar mee. Het werd wachten op het vervolg, dat steeds weer naar voren werd geschoven. En dat is knap, zonder officiële releasedatum. Uiteindelijk noemde Blizzard 15 mei als de dag dat Diablo III uit zou komen. De fans markeren deze dag als 'D-Day'.

header

Zondag 13:00

Error 37, met een mooi afwisselende error 3003. Onderhoud op de Europese servers. Zucht. Amerika en Azië doen het wel. Dan maar naar buiten, de tuin in. Mijn vrouw denkt dat ik het spel al geheel uitgespeeld heb: alle vijf de klassen in alle moeilijkheidsgraden. Na mijn error 37-uitleg snapt ze dat het tijdelijk is dat ik eens achter de laptop vandaan kom.

Nu de boel toch platligt kan ik misschien het veilinghuis uitleggen. Nu ik in de hogere en vooral lastigere moeilijkheidsgraden rondloop met mijn hardcore personages, worden items steeds belangrijker. Dood is namelijk dood als je hardcore speelt en met personage van een level 50 is dat nogal, uh, pijnlijk te noemen. Als Blizzard iets heel goed kan, is het itemkoorts genereren bij de spelers van hun spellen. Tot nu toe kon ik het vrij aardig meekomen met de spullen die ik zelf he gevonden, maar op hell is het geen tijd meer om ‘as is’ te spelen, goede items heb je nodig, anders overleef je het niet. De items die ik zelf vind zijn duidelijk te mager voor hell, ik voel me zoals na elke trekking van de staatsloterij: teleurgesteld.

Diablo IIIDiablo III

De economie is een punt dat altijd erg matig is geweest in Diablo II. Dat komt vooral door cheaters die dupen om de best mogelijke variant van een unique te hebben. Blizzard heeft dit toen ’opgelost’ door de Stone of Jordan als middel te gebruiken om de Diablo-kloon, een sterkere versie van Diablo te laten verschijnen. Dit bracht weer andere problemen met zich mee, namelijk het dupen van de Annihilius Charm die hij altijd dropte, dus een echte oplossing was het niet. Het handelen zelf ging buiten het spel om, door soms niet te vertrouwen sites of verkopers. Om nog maar niet te spreken over de wildgroei van mule-characters, die er alleen waren om gevonden voorwerpen die je niet kwijt wilde in de inventory van een ongebruikt personage te dumpen. Zelf je spullen van de een naar de ander krijgen was een gevaarlijke zaak, met aangemaakte privésessies die opeens konden verdwijnen als je maar even te traag was met inloggen.

Op dit punt was dus veel te verbeteren voor Diablo III. Blizzard heeft hiervoor de auction house in het leven geroepen. Op softcore kun je items kopen van andere spelers voor ingame goud of voor echt geld. Met dat laatste krijgt Blizzard zelf nog een percentage, als bemiddelaar. Handig is dat ingame goud heeft weer waarde gekregen. In het vorige deel liet je het eigenlijk liggen, maar Blizzard heeft met deze maatregel gezorgd dat het zonde is om dat te doen. Omdat ik hardcore speel kan ik alleen items kopen voor ingame goud. Logisch ook, een dood zou betekenen dat je daadwerkelijk geld kwijtraakt, dat kan niet echt de bedoeling zijn. En bij de uitgever zagen ze natuurlijk al rechtszaken voor zich omdat iemand door een lagspike dood is gegaan, dus geen echt geld uit te geven en te verdienen op hardcore.

Diablo IIIDiablo III

Mijn Demon Hunter mist nog defensieve items om de magie die op me wordt afgevuurd met wat veiliger gevoel het hoofd te bieden. Het  systeem werkt vrij gemakkelijk, je kiest het gewenste armortype, het level waarop een personage het zou mogen gebruiken en de kwaliteit. De zoekknop doet de rest. Ik mag gaan bieden op een item, of als ik het echt meteen wil hebben, is er een buy out, dan is de bieding meteen klaar en heb ik dat item. De lopende biedingen waar ik aan meedoe zie ik in een duidelijk overzicht. Het systeem is vrij simpel en snel te begrijpen, zonder een handleiding maar open te slaan. Zo kom je tenminste snel aan een item om waardig door hell heen te kunnen lopen, ook als je minder gelukkig bent met drops en onderhandelen in een chatkanaal je niet goed afgaat.

Een andere manier om je goud te gebruiken is craften. Bij de juwelier kost het je geld om de verschillende gems, diamanten dus, te verbeteren. Het kost je drie dezelfde gradatie en kleur diamant en goud om de juwelier aan het wer te zetten. Elke gradatie is een verbetering op de vorige, en de beste man kan ook gems uit je items halen, zodat je ze kunt hergebruiken. Hij reist met je mee, al vraag ik me af hoe eigenlijk. Je bent hem en de training die je hem gegeven hebt om betere gradaties te maken niet kwijt. De juwelier kan namelijk niet meteen alles voor je doen, je moet hem trainen. In het begin kost dit alleen goud, later kost het je ook trainingspagina's die pas later in het spel te vinden zijn door te spelen. Of als je lui bent, koop je ze bij de auction house, dat kan natuurlijk ook.

Diablo IIIDiablo III

De smid is ook een vakman die je in het spel bijstaat. Bij hem kun je items craften, de kwaliteit ligt aan de training die hij heeft gehad. Hier geldt weer: trainen kost goud en trainingspagina's, andere dan die van de juwelier, die je moet verzamelen. In het begin kan hij maar bepaalde items maken met maar twee niet te voorspellen eigenschappen. Met meer training worden dit er meer, en ook meer type items. Naast goud kost dit craften speciale materialen, die je verzamelt door gevonden magische items bij hem te 'salvagen'. Het item wordt daarbij vernietigd, maar je houdt een hoeveelheid materiaal over, naargelang de waarde van het item. Per moeilijkheidsgraad krijg je verschillende mogelijke materialen uit items. Hierdoor wordt items zoeken altijd nuttig, zelfs als je ze zelf niet nodig hebt. Of je zet ze te koop, of je laat ze vernietigen en gokt op de smid die het ultieme item voor je smeedt door hem goud en materiaal te geven. Goud is belangrijk geworden in Diablo III en de itemkoorts is nog altijd zo hevig als in voorgaande spellen. Er zijn nu verschillende manieren om goede items te verkrijgen: spelen en hopen op die ene goede drop, goud uitgeven in de auction house of craften. Het moet wel heel raar lopen als je geen hellwaardige gear kunt verzamelen. Toegankelijker voor iedereen dus, al is er meer nodig dan alleen goede gear in hell.

Maandag 20:00

Gelukkig is het onderhoud al een tijd afgelopen en kan ik weer aan de gang. Ik wil eens een andere klasse gaan bekijken en ga beginnen met een Witch Doctor. Deze voodoo-knakker ziet er op het eerste gezicht zwak uit. Mensen vergelijken hem met een van de populairste klassen uit Diablo II: de Necromancer. Deze kon de doden oproepen en dat doet de Witch Doctor ook, zij het met zombies en zombiehonden. Diablo meets Resident Evil, dacht ik nog even. Maar deze klasse is veruit de creatiefste uit alle delen van de Diablo-stal. Een megagrote kikker die vijanden inslikt en schade toebrengt, een enorme zombie die jouw tank is, het tovenaarshulpje die vijanden tijdelijk in kippen verandert en mijn favoriet, het oproepen van een golf van kikkers die ontploffen, de variant op de corpse explosion van Necromancer. Ge-ni-aal. Met een brede glimlach speel ik met deze klasse. Hij ziet er exotisch uit en de vloeken en bizarre aanvallen maken hem helemaal af. Deze man breekt potten, letterlijk en figuurlijk. Fans van het tweede deel die nog klagen dat de necromancer weg is moeten eens met deze klasse spelen. De voodoopriester heeft geen enorm leger zoals zijn voorganger, maar hij maakt dat meer dan goed met de rest van zijn skills. Grote kans dat je de necromancer snel vergeet. Oh wacht, het is al 1:00 uur. Die wekker, mijn grootste vijand van het hele Diablo-spel, gaat over een paar uur af. Kon ik die maar in een kip veranderen.