Interview met Crystal Games

Pheno

Els Roorda

Wie is Els Roorda?
Els Roorda is een ambitieuze jongedame van 26 jaar, die sinds haar 15e de droom koestert om games te maken. Om deze reden koos ze op de middelbare school het profiel natuur en techniek, om vervolgens de studie Mediatechnologie (afstudeerrichting game en simulatietechnologie) aan de hogeschool van Utrecht af te ronden. Om zichzelf verder te ontwikkelen volgde ze daarna nog de master bedrijfswiskunde en informatica aan de VU. Woorden die bij Els passen: Passie, doorzetten, eigenwijs en ondernemend.

 

Een vrouw? Programmeren? Watskeburt?

Ik wist dat ik games wilde maken, dus ben ik mediatechnologie gaan studeren. Programmeren is een vast onderdeel van het lesprogramma en al snel bleek dat ik het programmeren goed oppakte. En stiekem vond ik het ook wel erg leuk. En door een softwarebedrijf te beginnen wilde ik ook meer meiden laten zien je geen nerd hoeft te zijn om iets technisch te doen.

Hoe was dat op zo'n technische opleiding?

Eerlijk gezegd heerlijk! Mannen communiceren helder en zijn recht door zee, daar voelde ik me al snel prettig bij. Op een gegeven moment ben je gewoon "one of the guys", hoewel je soms wel extra geplaagd wordt.

En heb je nog andere hobby's naast je werk?
Ja die heb ik zeker, ik vind het heerlijk om te sporten, op dit moment judo en fitness ik. Daarnaast kijk ik heel graag films en vind ik het heerlijk om bij vrienden te eten of uit eten te gaan.

Heb je al meer games gemaakt?

Op het HBO heb ik een aantal games gemaakt, maar dat is toch wel anders dan het echte werk. En natuurlijk zijn we druk bezig met onze RPG Snake Warriors: Wakaun's Revenge waar Snake Warriors: Training een voorproefje van is.

Hunting Challenge in Snake Warrior: Training
Munten verzamelen en jezelf niet bijten

 

Hoe ben je bij Crystal Games gekomen?
Bijna twee jaar geleden lag ik met mijn ex-vriend op het strand in Mallorca en de-waan-van-de-dag-vergetend spraken we over dromen die we hadden. Hier kwam uit dat mijn droom was om een spel te maken en zijn droom was om te ondernemen. Al brainstormend ontstond het idee voor Snake Warriors, twee weken later stonden we bij de Kamer van Koophandel.
In oktober kwam ons ter ore dat Sony mini's ging ondersteunen, dit vonden we een mooie kans om eens te oefenen met het uitbrengen van een spel en om ervaring te krijgen met console/handheld development. Hierdoor hebben we Snake Warriors opgedeeld in een mini-gamevariant en een RPG-variant die waarschijnlijk eind dit jaar of begin volgend jaar verschijnt voor de PSP, Windows en Mac.

Vertel eens wat meer over Snake Warrior: Training.
Voor Snake Warriors: Training hebben we het basisconcept van het spel Snake gepakt en hebben we hier een vijftal varianten op verzonnen, namelijk Classic Training (standaard Snake), Snake Memory (waarin je de paren zo snel mogelijk bij elkaar moet "snaken"), Hunting Targets (waarbij je bewegende items moet oppakken), Snake Race (waarin je zo snel mogelijk door de checkpoints moet racen) en Night Training (waarin het speelveld donker is, je een zaklamp op je hoofd hebt en zoveel mogelijk items moet oppakken).
Naast deze games komen ook een aantal karakters en armors uit Snake Warriors: Wakaun's Revenge terug.

Night Challenge in Snake Warrior: Training
Hé, wie deed het licht uit?

 

Waarom een mini en bijvoorbeeld geen XBLA?
We vinden onze games erg goed passen op een handheld, daarom was de PSP een logische keuze qua platform.
Ook was het mini's concept nog erg vers toen wij het contract met Sony aangingen, in een korte rij spellen val je toch veel meer op.

En wat was de grootste uitdaging tijdens het ontwikkelen voor PlayStation 3 of PSP?
Een PSP programmeren gaat op een vrij laag level, waar je voor een PC/Mac eenvoudig een plaatje op het scherm kan tekenen vergt dit voor de PSP een flink aantal stappen.

Heb je nog leuke reacties gehad op Snake Warrior: Training? En welke is je het meest bijgebleven?
Van de week is de eerste review verschenen, dat was toch wel heel eng om te lezen, maar met de reactie "pretty ssssweet" voor onze eerste game zijn we toch wel erg blij!

Memory Challenge in Snake Warrior: Training
Onhoud goed wat er achter de kaarten zit!

 

Zijn jullie al met iets nieuws bezig?
We zijn natuurlijk met onze RPG bezig, en daarnaast liggen er al plannen voor een tweede mini, daar kan ik echter nog niets over verklappen.

Maar wel over die RPG?
Het is een RPG die zich afspeelt in een cultuur waar zogenaamde slangenmeesters een grote rol spelen. Dit zijn jongens die bij een ritueel gebeten worden door een speciaal soort slang en daarbij verbonden raken met de slang, waardoor ze de slang kunnen aansturen. Het verhaal zal zich rondom de Rahan en zijn slang Kijani afspelen. Terwijl zij onbezorgd opgroeien, ontstaat er steeds meer onrust in het koninkrijk. Kort na Rahans opleiding tot slangenmeester pleegt de ervaren slangenmeester Wakaun een staatsgreep die vergezeld gaat van een hoop dood en verderf. Rahan zal naarmate het spel vordert ontdekken dat hij de confrontatie aan zal moeten gaan. 

Wat kunnen we in de wat verdere toekomst verwachten?
Als de gamer het ons gunt, dan zullen we zeker games blijven maken. Zelf ben ik een groot fan van het strategiegenre, dus wellicht gaan we hier nog wat mee doen in de toekomst.

Bedankt voor dit interview, mag ik je telefoonnummer?
...