Killzone 2 Perspresentatie

Clipse

 

Het is een typische Hollandse dag. Dat houdt in koud, nat en dus ongeveer de winter die wij de afgelopen jaren hebben meegemaakt. Maar ondanks de weersomstandigheden zal het toch een prachtige dag worden. Waarom? Nou, drie februari is de dag dat Clipse en Nebo een bezoekje mogen brengen aan de Hollandse developer Guerrilla Games. We kennen Guerrilla uiteraard allemaal van het veelal geroemde Killzone 2, dat eind februari in al jullie Playstation 3’s op volle toeren gaat draaien. Eenmaal aangekomen in Amsterdam moesten we nog even snel naar het prachtige gebouwtje genaamd GVB om een strippenkaart te halen, Nebo heeft immers nog geen OV-kaart. Met nummertje 184 op het bonnetje en nog zo’n dertig wachtenden voor ons werden we een beetje nerveus of we half elf op de stoep zouden staan. Uiteindelijk bleek het allemaal mee te vallen en stonden we voor het pand aan de Herengracht, de thuisbasis van Guerrilla.

Na te hebben aangebeld werd de deur vrijwel direct open gedaan en werden we in ontvangst genomen door een enthousiaste medewerker. Vervolgens ontvingen we een mooie perskit en werden we verzocht om te wachten in de hal. Bij het betreden van de hal zie je duidelijk waar het allemaal om draait, Killzone 2! Zo zag je onder andere Killzone 2-banners, Killzone 2-posters, een grote Hellghast figuur naast de trap en uiteraard de volledige Killzone 2-game speelbaar op de PS3-stands.

Nadat we onze koffie, waarvan Clipse het presteerde de helft te morsen, en bijbehorende koekjes op hadden, werden we verzocht met z’n allen de richting de presentatieruimte te gaan. Zo zijn we een steile trap opgelopen en een ruimte binnen gegaan die duidelijk behouden is in de stijl van oud Amsterdam. Na het uitzoeken van een goede plek en het pakken van pen en papier begon het dan. Managing Director Herman Hulst van Guerrilla begon de presentatie met een verhaal over de geschiedenis van de PlayStation en wat Guerrilla precies wil bereiken met de PlayStation 3. Zo kwam ook de allereerste techdemo langs van de eerste Killzone waarmee Guerrilla hun allereerste contract kreeg van Sony. Deze techdemo werd uiteraard gevolgd door een video van de aankomende killzone 2 om de vooruitgang te tonen. Na het wegblazen met de prachtige demovisuals werd er verteld over het werkproces rondom Killzone 2. Zo is het bedrijf jaren geleden begonnen met 32 man en is dat nu uitgegroeid tot zo'n 140 man. In totaal hebben er het zowel nationaal als internationaal, ongeveer 200 man meegewerkt aan Killzone 2. Guerrilla laat de pers aan de hand van illustraties, statistieken en filmpjes duidelijk zien dat zij kwaliteit willen leveren met al het bloed, zweet en tranen dat zij in de game hebben gestopt. Zo zal de game in 96 landen uitkomen en volledig nagesynchroniseerd worden enkele talen, waaronder Nederlands.

De game-industrie is een steeds groter wordende industrie. Dat is ons Getoond in een interessante vergelijking tussen games en films, waaruit bleek dat games in de entertainmentsector jaarlijks duidelijk veel meer omzet oplevert en dat voorlopig zal blijven doen. Guerrilla Games zag de groei van games en de vraag naar actie aankomen en produceerde daarom een game dat de \"over-the-top\" Hollywood realisme met veel spektakel en drama bevat. Het bereiken van dit gewenste realisme wil Guerrilla onder andere bereiken door middel van consistente interactiviteit met de omgeving in First Person. Denk maar aan schuilen tegen een muur en dan om de hoek schieten of het gebruik van de motionsensor van de Sixaxis bij bijvoorbeeld het plaatsen van een bom, het opendraaien van een klep of je kameraad een zetje geven om hem hogerop te helpen. Daarnaast moest het er ook uitzien als een Hollywood-film, zo zal de omgeving in Killzone 2 constant op Hollywoodniveau bezig zijn, denk aan explosies, kogels en raketten die voorbij vliegen, de wind die de kabels en brokstukken beïnvloeden en het geschreeuw van mede-soldaten of Helghast. Guerrilla houdt ook rekening met details, zo zullen objecten als vaandels niet zoals bij andere games door een vlammenwerper in één keer verdwijnen, maar op een realistische manier langzaam opbranden. De vuilniszakken zijn een ander voorbeeld. Deze zul je kunnen kapotschieten waardoor er allerlei ongedierte vrijkomt. Guerrilla Games wil met Killzone 2 goed laten zien dat games ook echt op films kunnen lijken. Tot slot zal er voor de stemmen onder andere gebruik worden gemaakt van bekende acteurs. Emmy Award-winnaar Brian Cox zal te horen zijn als scolar Visari, de man achter de Helghast.

Om de game mogelijk te maken heeft Guerrilla zelf een engine ontwikkeld waarbij de AI planmatig en vooral realistisch moet reageren door middel van allerlei factoren en berekeningen. Denk maar aan factoren als \'Waar is de speler?\', \'Waar zijn de teamgenoten?\', \'Kan ik de speler zien of beschieten?\', \'Sta ik op een veilige plek?\' enz. Door het planmatig denken zullen de Helghast iedere speelsessie anders zijn. Zij volgen dus geen algemene(action-reaction) scriptcode, zoals bij andere games. Daarnaast hebben de heren een “hit response system” gemaakt waardoor ze op een natuurlijke manier neervallen, afhankelijk van op welke plek op hun lijf jij hun raakt.

Naast de singleplayer bevat Killzone 2 een unieke multiplayer. Dit werd mensen duidelijk gemaakt in een multiplayer trailer waarbij mensen konden zien hoe anders de multiplayer is in tegenstelling tot bij andere games. Zo zal iedere speler een unieke speelbare karakter kunnen ontwikkelen door de mogelijkheden die het combineren van classes bieden.

De korte perspresentatie werd afgesloten met de intro van Killzone 2 in 1080p met de bass, treble en volume lekker hoog gedraaid. Clipse kreeg er kriebels van. Gelukkig is het einde van deze perspresentatie nog niet het einde van deze dag.

 

 


...De game waar iedereen op wacht, speelbaar...