Prince of Persia door de jaren heen

Stefan (Nebo)
Speciaal voor de release van de nieuwe Prince of Persia van Ubisoft kijkt FOK!games een stukje terug in de tijd. En niet zomaar een stukje, we gaan terug naar 1989. Het jaar waarin een legendarische game verscheen; het jaar waar de eerste Prince of Persia-game het levenslicht zag. In deze special behandelen wij de twee franchises die de Prins tot nu toe gekend heeft. We behandelen onder andere de verhalen, de gameplay-elementen en de vooruitgang in het grafische aspect van de games. Aan het eind van deze special kun je een prijsvraag winnen waarmee je kans maakt op een zeer exclusief Prince of Persia-prijzenpakket.

In den beginne.
Het begon allemaal bij de man Jordan Mechner, een game programmeur, screenwriter en movie director. Voordat hij afstudeerde aan de Yale University wist hij al een kleine hit te scoren met Karateka, een vechtgame die, voor die tijd, realistische animaties had. Nadat hij afgestudeerd was wist hij nog een veel grotere hit te scoren met, je raadt het al, Prince of Persia. De game werd de hemel in geprezen voor zijn vloeiende animaties van de menselijke figuren. Ook waren veel gamers onder de indruk van het vechtsysteem, waarbij je gebruik kon maken van een zwaard in de plaats van de gebruikelijke vuurwapens. Mechner zegt dat de eerste tien minuten van de Indiana Jones film: Raiders of the Lost Ark een grote inspiratie was voor de reacties van de Prins in gevaarlijke situaties. Ook al leek de game op het eerste gezicht nogal repititief, toch wist het vele spelers te verrassen. Vooral het gebruik van puzzels en gevaarlijke vallen waar de Prins zich doorheen moest worstelen zorgden hiervoor. De game speelt zich af in het oude Perzië, waar de Prins een weeskind is dat op de straat leeft. Hij is verliefd op de Prinses en dit is natuurlijk een groot probleem gezien hun klasseverschil. Als de Sultan van Perzië het land moet verlaten voor een oorlog in een ander land, ziet de kwaadaardige vizier Jaffar zijn kans om de troon over te nemen. Om al zijn kwade plannen wat vloeiender te laten verlopen sluit hij de Prins op, zodat hij de Prinses voor zich kan winnen. Uiteraard gaat dit niet zomaar, hij geeft de Prinses dan ook maar een uur de tijd om te beslissen of hij met hem trouwt of te sterven. De Prins heeft dus maar een uur de tijd om de Prinses te redden uit de klauwen van Jaffar. In het spel zelf zul je ook zo snel mogelijk bij de Prinses moeten komen aangezien het zich in real-time afspeelt. Hier daar heb je wel de mogelijkheid om te saven, maar de tijdslimiet om de Prinses te redden blijft wel staan. Als de Prins sterft begin je weer vooraan in het level of ergens midden in bij een checkpoint. Onderweg zijn er verschillende potions die je kunt nemen om bijvoorbeeld je levensbalk weer te vullen, of juist groter te maken.

Het spel kwam in eerste instantie alleen uit op de Apple II, maar in de loop der jaren verscheen de game ook, soms aangepast met bijvoorbeeld meer levels of andere graphics op de Apple II, MS-DOS, Amstrad CPC, Game Boy, Game Boy Color NES, Atari ST, ZX Spectrum, Mac OS, SNES, Mega-CD en Mega Drive. Een laatste remake van de game verscheen 13 juli 2007 als Arcade game op de Xbox 360 en 23 oktober 2008 op PlayStation Network. Deze versie is uiteraard grafisch opgepimpt en heeft ook wat meer weg van de Sands of Time game. Ontwikkelaar Gameloft heeft ook nieuwe vallen, vijanden en puzzels toegevoegd.

The Shadow and the Flame
Na het verslaan van Jaffar wordt de Prins als held die de kwaadaardige vizier wist te verslaan onthaald. Als hij alle schatten in ontvangst heeft genomen en de hand van de Prinses vraagt komt de Sultan terug. De Sultan is niet tevreden met de gang van zaken, maar bij het zien van de tranen van de Prinses stemt hij toch in met het huwelijk van de Prins en de Prinses . Uiteindelijk trouwen de Prins en de Prinses en ze leefden nog lang en gelukkig... voor elf dagen.
In dit deel komt Jaffar weer terug door een kwaadaardige heks, waarom dit gebeurt is niet bekend. Op het moment dat de Prins het paleis betreedt voelt hij een koude rilling over zijn rug. Zijn kleding verandert in de vodjes die hij had als bedelaar, voordat hij de Prinses redde. Achter de Prinses ziet hij een evenbeeld van zichzelf staan wat Jaffar blijkt te zijn. Zelfs de Prinses herkent hem niet en laat hem zelfs uit het paleis verwijderen door de bewakers maar vraagt ze wel hem goed te behandelen. De Prins springt uit het raam en vlucht weg. Het schip waar hij op zit om weg te komen zinkt helaas en hij komt op een prachtig eiland terecht. In zijn dromen verschijnt een vreemde vrouw die hem zegt dat hij zijn vader moet wreken. Halverwege het spel komt de Prins erachter dat zijn voorvaderen van adel waren. Zijn vader was vermoord en zijn moeder moest hem daardoor afstaan, vlak voordat ze zelf ook vermoord werd. Hoewel het niet helemaal duidelijk is, heeft de heks die Jaffar terughaalde met deze moorden te maken. Uiteindelijk weet de Prins Jaffar weer te verslaan en zijn de Prins en Prinses weer gelukkig samen , voor nu.

Het is vrij duidelijk dat dit deel het vechten veel meer benadrukte dan de puzzels en dergelijke. Waar er in het eerste deel maar één vijand per keer op je af kwam, zijn dit er nu soms wel vier. Net zoals in het vorige deel moet ook dit deel weer uitgespeeld worden binnen een bepaalde tijd. Er is geen mogelijkheid om tijd terug te winnen, of je zou naar een vorig save-punt moeten gaan, maar dat heeft natuurlijk niet veel zin. Grafisch heeft dit deel een hele vooruitgang geboekt. Alle omgevingen zijn veel complexer, groter en gevarieerder. Ook dit deel werd een groot succes en kwam uit op de PC, MAC, SNES en was vrij te spelen op de Xbox in de game Prince of Persia: Sands of Time door een geheime kamer te vinden. In de PS2- en Gamecube-versie van de game speel je de eerste Prince of Persia vrij door dezelfde kamer te vinden.

Derde game, derde dimensie
Het is ondertussen tien jaar geleden dat de eerste Prince of Persia verscheen. Na twee delen werd het tijd om een derde dimensie aan de game toe te voegen. Naast een derde dimensie werd er niet veel veranderd aan de game, zo had het nog steeds dezelfde Middeleeuwse muziek, vloeiende animaties (voor die tijd) en een vergelijkbare verhaallijn. Ook de vallen en puzzels kwamen weer terug in dit deel.



Prince of Persia 3D begint met een dansfeest, de Prins en zijn schoonvader zijn uitgenodigd door Assan, de broer van de schoonvader van de Prins. Het feest eindigt als een van de danseressen de bodyguards van de Prins vermoordt waarna de Prins wordt opgesloten. De vader van de Prinses, de Sultan, had vroeger een belofte gemaakt die zei dat Assan\'s zoon Rugnor met de Prinses zou trouwen. De Prins, die ondertussen uit zijn cel is ontsnapt, heeft een zwaard gevonden en maakt zijn weg naar de Sultan en de Prinses. Hij vermoordt de danseres die zijn bodyguards vermoordde en gaat richting Assans kamer waar hij hem vindt, samen met zijn zoon. Assan, die eigenlijk de Prins wil vermoorden, vermoordt de Sultan. Rugnor, Assans zoon, is een apart figuur: half mens en half tijger. Hij is erg krachtig en een meester met het zwaard. De Prins moet Rugnor achtervolgen om de Prinses te kunnen redden, hiervoor zal hij zich door verschillende unieke levels moeten banen. In het laatste level bindt Rugnor de Prinses vast. Uiteindelijk verslaat de Prins Rugnor en redt wederom de Prinses

Aangezien de game door geldgebrek vervroegd uitgegeven moest worden en dus de bugtest fase had overgeslagen, zat de game vol met bugs en besturingsproblemen. Veel van deze problemen werden gefixt en de game werd opnieuw uitgegeven in 2000, dit maal voor de Dreamcast. Helaas bleven veel van de cameraproblemen bestaan en deze versie werd alleen in Noord-Amerika uitgegeven. Ook al was het de eerste Prince of Persia in 3D, toch was de game niet zo goed volgens het publiek. De ontwikkelaar, Red Orb Entertainment, ging dan ook failliet. De originele ontwikkelaar van de game, Jordan Mechner, heeft met deze versie niets te maken gehad.