Firstlook 2008

Allard (Allard88)


De afgelopen jaren was het evenement)\" target=\"_blank\">Gameplay evenement in Utrecht de enige mogelijkheid voor gamers om in Nederland hun liefde voor computerspelletjes openbaar te maken. De beurs trok steeds meer bezoekers en groeide gestaag uit tot een volwaardig commercieel evenement, met alle nadelen van dien. Te massaal, weinig sfeer en vooral inhoudelijk was het nogal vlakjes. Het Gameplay-concept werd van de baan geveegd en er moest iets nieuws komen. Kleiner, gemoedelijker en vooral inhoudelijk iets waar we trots op konden zijn. Met dat in het achterhoofd werd dit jaar voor het eerst het Firstlook event georganiseerd. Zoals de naam al doet vermoeden, biedt Firstlook bezoekers een eerste blik op spellen die nog moeten uitkomen in Nederland. Primeurs en exclusiviteit, daar draait het om. Dat deze nieuwe insteek haar gehoor vond, bleek wel uit de kaartverkoop: binnen anderhalve week waren alle toegangsbewijzen verkocht en kon de beurs zich opmaken voor 2500 bezoekers, 500 man pers en een sloot boothbabes.

Binnenkomst
In lijn met het concept werd er dit jaar bewust gekozen voor een wat kleinere locatie: The Convention Factory in Amsterdam. Wat meteen al opviel bij binnenkomst was het haast ingetogen karakter van de zaal. Niet te veel poespas en allemaal vrij basic, missschien zelfs wat sober. Het was duidelijk dat het hier om een serieus event ging dat de nadruk legde op de games en niet al die bla-bla eromheen. De grote developers en consoles waren gelijkmatig over de zaal verdeeld en werden overzien door een podium aan het einde van de zaal. Aangrenzend aan de hoofdzaal bevond zich een theaterzaal waarin verschillende exclusieve presentaties werden gegeven. De honger en dorst konden gestild worden op de verdieping boven de hoofdzaal. Prima verdeling, omdat hierdoor de etende mensen een beetje van de stands vandaan werden gehouden. Niemand zit te wachten op een Xboxje Oorlog.

De Games
Dan de games. De line-up van Firstlook onderstreepte de ambitie van het evenement om zo veel mogelijk games te presenteren die we nog niet in Nederland gezien of gespeeld hebben. Deze line-up was indrukwekkend te noemen, met een aantal games waar we al heel lang naar uitkijken zoals Far Cry 2, Gears of War 2, LittleBigPlanet, Red Fraction: Guerilla, Saints Row 2, Fable II, Resident Evil 5 en Mirror’s Edge. De 360, Playstation 3 en Nintendo Wii waren allemaal goed vertegenwoordigd, al bleven de titels van de Wii wat achter bij de andere twee. Her en der was een handheld te vinden en een loslopende pc, maar het was heel duidelijk dat de beurs om consoles draaide.

Een aantal titels werd extra benadrukt doordat ze hun eigen stand hadden met veel speelmogelijkheid voor de bezoekers. Gears of War 2 werd bijvoorbeeld gespeeld op een tiental flatscreens, uitgestald in een gebied dat was afgezet met grote hekken. Die hekken benadrukten niet alleen de feel van het spel, maar ook de exclusiviteit van het spel dat voor het eerst in Nederland te spelen was. Eigenlijk hadden de meeste grote titels wel een manier om de aandacht te trekken. Zo had Guitar Hero: World Tour een eigen podium inclusief band, stond er een dikke pimpbak voor de stand van Saints Row 2 en werd Call of Duty: World at War bewaakt door een torpedo.

Vrijwel alle grote namen waren aanwezig. Electronic Arts, Ubisoft, Activision, Capcom en vele anderen hadden veel moeite gedaan om aandacht te trekken. Ubisoft had bijvoorbeeld een mooi wit podium gebouwd waarop Far Cry 2, Shaun White Snowboarding en Brothers in Arms; Hell’s Highway te spelen waren. Het podium werd opgeleukt door een DJ, een groot scherm en boothbabes verkleed als snowboardende ijskonijntjes.