Red Steel launchparty

Maarten (kepler)
Geisha\'s, gratis bier, rappers en vier Wiis om Red Steel op te spelen. Dit is een korte samenvatting van de Red Steel launchparty van afgelopen woensdag waar FOK!games ook naar toe is geweest.

De party vond plaats in de Jimmy Woo (hoe toepasselijk) in Amsterdam. Na een tijdje in de rij te hebben gestaan om gecontroleerd te worden op je naam werd je begroet door een (ingehuurde) Geisha. Het eerste wat je daarna doet is natuurlijk even langs de bar gaan en een biertje bestellen, terwijl een medewerker Red Steel staat te spelen op een flinke TV.

Die medewerker heeft daar zo ongeveer heel de avond het spel staan spelen, maar natuurlijk mochten ook andere personen, voornamelijk vrouwen, het een keertje proberen op het grote scherm. Voor de andere mensen was er beneden in een zaal de mogelijkheid om Red Steel te spelen, maar hierover later meer.

Na ongeveer een uurtje komt er een medewerker een verhaaltje houden over het spel. Het standaard verhaaltje wordt afgedraaid over hoe fantastisch Ubisoft de Wii vindt en de oneindige mogelijkheden die de controller biedt. Het spel is begonnen als een Whisper aldus die persoon. Een hoge pief bij Ubisoft schijnt gefluisterd te hebben dat ze iets speciaals moesten doen met de Wii, en deze Whisper scheen het begin te zijn van Red Steel.

Allemaal leuk en aardig, maar je kunt een game pas beoordelen als je het zelf hebt gespeeld. Beneden in de zaal stonden vier Wii\'s en het was dus even dringen geblazen. Maar we waren snel aan de beurt en daar sta je dan met de Wii-controller. Heb je daarvoor nog opmerkingen gemaakt over hoe belachelijk een Wii-speler er wel niet uit ziet, binnen de kortste tijd sta je zelf van die overdreven bewegingen te maken.

Je mocht Red Steel spelen tot je dood ging, in het spel dan, en het ging me nog redelijk af. Lopen doe je met de stick op de Nunchuk en richten doe je natuurlijk met de Wii-controller. Dit richten gaat een beetje moeizaam omdat je eerst naar de rand van het beeld moet bewegen met de cross-hair voordat je kan draaien. De cross-hair blijft dus niet in het midden staan. Zolang je niet hoeft te draaien gaat het mikken redelijk goed, maar het draaien is erg onhandig en zal veel oefening vergen. Het schieten hangt dus af van het richten en is even wennen, maar waarschijnlijk wel te doen uiteindelijk. Het leuke eraan was dat je makkelijk kon herladen door je nunchunk snel te bewegen, en je pistool als een echte gangster kunt vasthouden door de Wii-controller te draaien.

Een belangrijk onderdeel in het spel is het zwaardvechten. Met de nunchuk kun je verdedigen (een snelle beweging maken) en met de Wii-controller bewegen. De zwaardbewegingen worden niet 1-op-1 omgezet op het scherm, maar een soort van horizontale beweging zorgt ervoor dat de speler een horizontale slag maakt. Na een tijdje sta je fanatiek rond te zwaaien, maar je hebt nu nooit het gevoel dat je echt staat te zwaardvechten. Ik heb zelfs mensen gezien die aan het \'button-bashen\' waren, maar dan met de Wii-controllers (daar moet eigenlijk een nieuw woord voor komen).

Iets waar de laatste tijd veel over gepraat wordt zijn de graphics van de Wii. Red Steel ziet er redelijk ok uit, voor een launchtitel. Grafisch gezien kun je ongeveer vergelijken met een gemiddelde Xbox-titel. Als je echter Gears of War gewend bent dan is het wel even slikken, maar Red Steel zag er zeker niet zo slecht uit als ik verwacht had.

Na een tijdje met de Wii gespeeld te hebben gingen we weer naar boven om het entertainment daar eens te bekijken. Ubisoft had een aantal Nederlandse rappers uitgenodigd schijnbaar, waaronder Negativ, Brace en Def Rhymz. Negativ deed een kort optreden, maar het was wel heel erg kort. Hij begon heel enthousiast over Red Steel, maar eindigde met de opmerking dat het hem niet zoveel uitmaakt want hij kreeg toch een gratis Wii (nog maar 9,999 voor de rest van Nederland).

Negativ op het podium

Het feestje was erg geslaagd, met dus veel \'bekende\' Nederlanders en veel gratis drinken. Natuurlijk hebben we ook Red Steel kunnen uitproberen en wat we hiervan vonden heb je net kunnen lezen. Het was jammer dat er maar vier Wii\'s stonden om het spel uit te proberen, want nu konden we het maar relatief kort spelen met allemaal andere hijgende pers in ons nek. Op naar de volgende launch-party!